• MimmiKask

Arvsrätt

Hej!

En fråga om arv:

Kan arvsgivaren (gift men maka bortgången) testementera halva kvarlåtenskapen till en (av två) bröstarvinge och således ge den ena bröstarvingen 75% av hela arvet? (50%+laglott, den andre bröstarvingen ärver då endast sin laglott)?

• Svar på tråden Arvsrätt
  • MimmiKask

Det var mindre roliga besked i min situation. Men jag tackar ödmjukast för svaren!

• MimmiKask
    Kjell2 skrev 2014-07-20 10:53:45 följande:

Varför det? Borde inte människor få göra vad de vill med sina tillgångar? Även efter döden.

Självklart. Men det kan väl fortfarande kännas tråkigt för den part som aktivt väljs bort av sin egen förälder?
  • MimmiKask

Hej

copl2 skrev 2014-07-20 11:22:44 följande:

Ja, det är tråkigt, men så är det.

"Makan", det är din mor, eller? Om hon inte är det, har hon barn?

Ja det stämmer. Tyvärr bortgången nu. Vi hade väldigt god kontakt men det är värre med min far. De hade bara två barn gemensamt, mig och min bror. Inga andra arvingar i första klassen finns.
  • MimmiKask
    Marione skrev 2014-07-20 11:29:12 följande:

Både ja och nej.

Den delen av arvet som kommer från den som redan är avliden kan den kvarvarande maken inte göra så med. Sin halva, eller vad man kan kalla det, kan man välja att göra så med.

Ta kontakt med en familjerättare om det handlar om lite större summor. Det kan verkligen löna sig. Dessutom räknas stora gåvor som förtida arv, så att ge bort pengarna medan man lever för att på så sätt ta sig runt arvsreglerna är inte heller tillåtet.

Tack för ett bra svar! De större tillgångarna ligger på min fars sida. Jag undrar dock vad som menas med hans halva? Alla deras tillgångar var väl gemensamma när min mor levde?

Även: finns det någon gräns för vilken summa/värde som räknas som förskott på arv?
Svar på tråden Arvsrätt