• MimmiKask

Arvsrätt

Hej!

En fråga om arv:

Kan arvsgivaren (gift men maka bortgången) testementera halva kvarlåtenskapen till en (av två) bröstarvinge och således ge den ena bröstarvingen 75% av hela arvet? (50%+laglott, den andre bröstarvingen ärver då endast sin laglott)?

• Svar på tråden Arvsrätt
  • MimmiKask

Det var mindre roliga besked i min situation. Men jag tackar ödmjukast för svaren!

• Kjell2
    MimmiKask skrev 2014-07-20 10:50:45 följande:

Det var mindre roliga besked i min situation. Men jag tackar ödmjukast för svaren!

Varför det? Borde inte människor få göra vad de vill med sina tillgångar? Även efter döden.
  • MimmiKask
    Kjell2 skrev 2014-07-20 10:53:45 följande:

Varför det? Borde inte människor få göra vad de vill med sina tillgångar? Även efter döden.

Självklart. Men det kan väl fortfarande kännas tråkigt för den part som aktivt väljs bort av sin egen förälder?
  • copl2
    MimmiKask skrev 2014-07-20 11:11:22 följande:
    Självklart. Men det kan väl fortfarande kännas tråkigt för den part som aktivt väljs bort av sin egen förälder?
    Ja, det är tråkigt, men så är det.

"Makan", det är din mor, eller? Om hon inte är det, har hon barn?
  • Kjell2

Ä

MimmiKask skrev 2014-07-20 11:11:22 följande:

Du får 25% i alla fall.
  • Marione

Både ja och nej.

Den delen av arvet som kommer från den som redan är avliden kan den kvarvarande maken inte göra så med. Sin halva, eller vad man kan kalla det, kan man välja att göra så med.

Ta kontakt med en familjerättare om det handlar om lite större summor. Det kan verkligen löna sig. Dessutom räknas stora gåvor som förtida arv, så att ge bort pengarna medan man lever för att på så sätt ta sig runt arvsreglerna är inte heller tillåtet.

• MimmiKask

Hej

copl2 skrev 2014-07-20 11:22:44 följande:

Ja, det är tråkigt, men så är det.

"Makan", det är din mor, eller? Om hon inte är det, har hon barn?

Ja det stämmer. Tyvärr bortgången nu. Vi hade väldigt god kontakt men det är värre med min far. De hade bara två barn gemensamt, mig och min bror. Inga andra arvingar i första klassen finns.
  • MimmiKask
    Marione skrev 2014-07-20 11:29:12 följande:

Både ja och nej.

Den delen av arvet som kommer från den som redan är avliden kan den kvarvarande maken inte göra så med. Sin halva, eller vad man kan kalla det, kan man välja att göra så med.

Ta kontakt med en familjerättare om det handlar om lite större summor. Det kan verkligen löna sig. Dessutom räknas stora gåvor som förtida arv, så att ge bort pengarna medan man lever för att på så sätt ta sig runt arvsreglerna är inte heller tillåtet.

Tack för ett bra svar! De större tillgångarna ligger på min fars sida. Jag undrar dock vad som menas med hans halva? Alla deras tillgångar var väl gemensamma när min mor levde?

Även: finns det någon gräns för vilken summa/värde som räknas som förskott på arv?
  • copl2
    Marione skrev 2014-07-20 11:29:12 följande:

Både ja och nej.

Jo, om makan redan är avliden så har maken ärvt det och kan göra vad han vill med det. Om makan däremot hade testamenterat en del till TS så skulle det vara ett annat läge. Problemet med det är att den efterlevande maken har rätt att sitta i orubbat bo. Detta är ett skydd för att barn inte ska kunna tvinga t.ex. att ett hus ska säljas så att de ska få ut sitt arv efter ena föräldern. Då skulle han teoretiskt kunna förbruka arvet så att det ändå inte blir nåt över att ärva.

Däremot, om det finns särkullbarn, så har de rätt att få ut sin laglott redan när den ena av två gifta dör.

Så TS har inte mycket att sätta emot här. Det enda hade varit om TS mor hade gett henne förskott på arv, då hade hennes del varit säkrad genom att hen redan fått ut det.
  • copl2
    MimmiKask skrev 2014-07-20 11:44:37 följande:
    Tack för ett bra svar! De större tillgångarna ligger på min fars sida. Jag undrar dock vad som menas med hans halva? Alla deras tillgångar var väl gemensamma när min mor levde?

Även: finns det någon gräns för vilken summa/värde som räknas som förskott på arv?
    När man gifter sig blir alla tillgångar gemensamma såvida man inte skriver äktenskapsförord. Det spelar alltså ingen roll vem som har fört mest in i boet.
  • nevermind
    Kjell2 skrev 2014-07-20 10:53:45 följande:

• Marione

Nej, man "får inte göra vad man vill" med den delen av arvet som kommer från den redan avlidna maken. Man får spendera bort pengarna om man vill, men man får inte testamentera bort de pengarna på ett sätt som inte överensstämmer med den avlidnes.

Det är väldigt svårt att säga vad större gåva innebär, det beror faktiskt på de ekonomiska förutsättningarna som finns.

När en person avlider görs en bodelning, och den säger hur stort arvet är efter den som redan är avliden. Den delen av arvet kan inte den kvarvarande testamentera bort även fast man sitter i orubbat bo. Arvet skjuts helt enkelt bara upp.

Återigen, boka konsultation med en jurist som kan ekonomisk familjerätt. Det kostar ett par tusen men kan göra mkt stor skillnad. Dessutom kan man klandra testamenten, så om den förälder som fortfarande är i livet skriver ett sådant testamente kan man "överklaga" det i tingsrätt.

• Anonym (k)

det beror å hur deras äktenskapsförord och testamente ser ut.

vi har gjort så att jag har förfogaderätt över hans del till jag dör men han har inte det. av vissa skäl som har med biologiska och särkullbarn att göra

så ta kontakt med en jurist som kan hjälpa dig, även kring förskott på arv.

mina biologiska barn kommer ärva lika mkt.
    dock kommer maken barn inte ärva lika mkt då ett av dem är ett barn han aldrig känt. kan anses kallt men han vill ge sitt arv främst till de barn han han känner och uppfostrat (valt att skaffa och levt med)

Svar på tråden Arvsrätt