• Tioinio

Känns så ledsamt att sluta amma! Hur ska jag tänka??

Min son är 11 månader och jag ammar honom fortfarande. Sen 6 månaders ålder så äter han ju även vanlig mat. Amningen har fungerat jättebra och vi har trivts med våra amningsstunder både min son och jag. Det är verkligen supermysigt!

Sedan några månader så busbiter han mig ibland när han ammar och det gör såklart ont och jag sitter ibland på spänn för att jag är rädd att bli biten. Amningen är alltså inte riktigt lika mysig längre.
    Dessutom har jag klåda i huden och verkar ha fått psoriasis och är ledsen över att ha det jobbigt med den biten. Jag var hos min homeopat igår och fick "medicin" som ska hjälpa mig ( jag vet vad man säger om homeopater, det är en annan femma, men han har alltid hjälpt mig med allt jag sökt för, så jag fortsätter gärna gå där).
    Jag vill inte fortsätta amma om när jag går på homeopatmedicin och är nu helt förvirrad! Hur ska jag tänka? Vad är viktigast? Amningen eller att jag får bukt med min klåda? Jag mår ju dåligt av hudproblemen men min son är ju viktigare.
    Jag vet att 11 månader är bra jobbat men en del menar att 2 år är bra att amma sina barn. Och allt jag läst styrker det.

Och, det känns så ledsamt att sluta amma. Varför vet jag inte. Mitt barn är ju hos mig, han är frisk och äter vanlig mat, vad är det jag är ledsen över?

• Svar på tråden Känns så ledsamt att sluta amma! Hur ska jag tänka??
  • Erizajo

Tycker absolut inte att det är fel att sluta amma vid 11 månader! Min första ammade jag i 8 mån då det helt enkelt rann ut i sanden, hon ville hellre ha välling och min tvåa ammade jag i 14 månader, han visade inga tecken på att vilja sluta men jag orkade inte mer så pappan fick ta honom några nätter och jag sov borta och fick tabletter så mjölken skulle sina.

• Tioinio
    Erizajo skrev 2014-07-18 12:55:03 följande:

Tycker absolut inte att det är fel att sluta amma vid 11 månader! Min första ammade jag i 8 mån då det helt enkelt rann ut i sanden, hon ville hellre ha välling och min tvåa ammade jag i 14 månader, han visade inga tecken på att vilja sluta men jag orkade inte mer så pappan fick ta honom några nätter och jag sov borta och fick tabletter så mjölken skulle sina.

Tack för svar! Det är klart helt okej med 11 månader men varför känns det så känslomässigt svårt att sluta??
  • Lisasmor

Jag tror du är ledsen för att avslutad amning innebär en slags separation från bebisen, som ju kan kännas sorgligt fast allt är som det ska. En era som är över liksom. Jag tycker inte du ska tolka dessa känslor som att något är fel, utan att du/ ni i och med detta tar ett (litet) steg från den väldigt intensiva relationen man har med ett ammande barn och att detta kan kännas både ledsamt och bra på samma gång. 

• Tioinio
    Lisasmor skrev 2014-07-18 16:16:21 följande:

Jag tror du är ledsen för att avslutad amning innebär en slags separation från bebisen, som ju kan kännas sorgligt fast allt är som det ska. En era som är över liksom. Jag tycker inte du ska tolka dessa känslor som att något är fel, utan att du/ ni i och med detta tar ett (litet) steg från den väldigt intensiva relationen man har med ett ammande barn och att detta kan kännas både ledsamt och bra på samma gång. 

Tack, vad fint sagt!
  • jennyz

Jag har en dotter på snart ett år, och ska åka till Stockholm imorgon utan henne, så vi blir från varandra i fyra dagar, är så otroligt ledsen att sluta amma, funderar på att försöka hålla igång mjölkproduktionen tills vi är tillbaka... Hon äter annan mat men ammar kväll och morgon och jag tycker att det är så mysigt!! Första dottern funkade amningen inte alls med, så jag har varit överlycklig att det gick denna gång trots en förlossning som ledde till att jag blev nedsövd och fick inte amma i början, och kan nu inte få fler barn, så det är ju helt över om jag slutar nu... jag vet inte hur jag ska göra......

• Naaw
    jennyz skrev 2014-07-21 15:39:08 följande:

Jag har en dotter på snart ett år, och ska åka till Stockholm imorgon utan henne, så vi blir från varandra i fyra dagar, är så otroligt ledsen att sluta amma, funderar på att försöka hålla igång mjölkproduktionen tills vi är tillbaka... Hon äter annan mat men ammar kväll och morgon och jag tycker att det är så mysigt!! Första dottern funkade amningen inte alls med, så jag har varit överlycklig att det gick denna gång trots en förlossning som ledde till att jag blev nedsövd och fick inte amma i början, och kan nu inte få fler barn, så det är ju helt över om jag slutar nu... smile4.gif jag vet inte hur jag ska göra......

Om du inte vill sluta så gör inte det. Jag ammar min 2-åring på kvällarna och jag har varit borta från honom en vecka vid ett tillfälle och fem dagar en annan gång. Mjölken fanns kvar och det var inga problem att fortsätta som vanligt vid hemkomst. Jag jobbar också vissa kvällar och då har han och pappan egna rutiner som funkar fint.
  • Naaw

TS: ang. Homeopatmedicin är det inget som påverkar bebisen överhuvudtaget. Så det ska du inte oroa dig över. Att känna lite sorg när amningen är över är heller inget konstigt. Det brukar dock gå över rätt fort och man hittar andra sätt att mysa. När jag slutade amma mitt äldsta barn vid 18 mån (han ville inte mer) så brukade han istället hålla runt min arm när han skulle sova och så sjöng vi.

• jennyz

Naaw: jag har läst om flera där mjölken sinat redan efter 3 dagar typ...men det är kanske olika...jag ska handmjölka lite har jag tänkt, och hoppas att vi kan fortsätta då jag är tillbaka...eftersom jag aldrig fick igång amningen med första barnet så är jag kanske extra känslig, jag vet inte, men känner mig inte klar med den delen!

• Hultan

Ta kontakt med amningshjälpen ang bitandet. Om du inte vill sluta amma ska du absolut inte göra det. Du kommer trol ångra dig. Vill du så är det värt att kämpa för. Om jag vore du skulle jag amma trots mediciner. Dom säger ju att tom för en heroinist så är amningens fördelar övervägande nackdelarna för barnet. Så homeopatmedicin ska du inte vara rädd för.

Svar på tråden Känns så ledsamt att sluta amma! Hur ska jag tänka??