Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Vaknar varje halvtimme på dagen

Jättevanligt. Har varit så med alla mina tre barn periodvis (oftast). Det beror på att små barns sömncykler ligger på just cirka 30 minuter. Alla vuxna som barn har sömncykler med djupsömn, ytlig sömn och uppvakta mellan. Vanligtvis är det inget vi märker av eftersom vi somnar om. Små barn gör inte alltid det på egen hand. Min yngsta är snart 13 månader och vaknar numera nästan alltid efter 30 minuter - både på dagen och kvällen. Lustigt nog brukar han sova längre sedan när han somnat om. På dagen ammar jag oftast om ho om till sömns, men får vara snabb så att han inte vaknat till för mycket. Har du testat att lägga dig en stund hos honom innan och sedan buffa lätt i rumpan när jan börjar röra på sig?

• Flickan och kråkan
    whitestar skrev 2014-07-17 21:41:23 följande:

Om ni söver han i famnen och sen lägger ner han så blir han nog orolig för att han inte vaknar där han somnade, dvs bredvid er. Tror på att ni ska försöka hålla er i närheten så känner han sig mer trygg alternativt försöka börja få han somna själv.

Självklart kan man prova det, men för våra tre barn har det inte spelat någon roll var eller hur de somnat. Periodvis har de haft mycket uppvak oavsett om de somnat på egen hand, bärandes eller ammandes och ibland har de sovit som gudar oavsett om de somnat på egen hand, bärandes eller ammandes. Uppvak och svårigheter att somna om har inget med trygghet eller otrygghet att göra.
Svar på tråden Vaknar varje halvtimme på dagen