• Familia

Vaknar varje halvtimme på dagen

Jag behöver tips på vad jag kan göra.
    Min sin är ca ett år gammal och sedan han föddes har han sovit i vår famn eftersom att det inte har gått att lägga ner honom utan att han vaknar.
    Vi har provat allt.
    Nu helt plötsligt går det att lägga ner honom, men han vaknar efter 30 minuter.
    Det gör han även när han sover i famnen.
    Skillnaden är att han då somnar om.
    Vad ska jag göra för att hjälpa honom att somna om?
    Han somnar igen efter ett tag om vi tar upp honom, men det går sedan inte att lägga ner honom igen.

• Svar på tråden Vaknar varje halvtimme på dagen
  • Fjärilslarv

Han kanske inte är trött?

• Familia

Jo, han är trött.

Lyckas han sen inte somna om blir han jätteledsen.

Han sover mellan 1,5 och 2 timmar åt gången.

• Fjärilslarv
    Familia skrev 2014-07-17 15:04:22 följande:

Jo, han är trött.

Lyckas han sen inte somna om blir han jätteledsen.

Han sover mellan 1,5 och 2 timmar åt gången.

men då vaknar han ju inte varje halvtimme?
  • Familia

Jo, han vaknar till varje halvtimme.

Jag har läst mig till att det är normalt, men hur ska jag göra för att få honom att somna om?

Någon som kan ge tips?

• Fjärilslarv
    Familia skrev 2014-07-17 15:22:37 följande:

Jo, han vaknar till varje halvtimme.

Jag har läst mig till att det är normalt, men hur ska jag göra för att få honom att somna om?

Någon som kan ge tips?

jaha sorry då fattar jag, är lite trög i sommarvärmen ;)
    hm han kanske är varm?
    är kall?
    drömt något otäckt?
    hungrig?
    törstig?
    snutt- sugen?
  • Familia

Jag tror bara han kommer in i någon slags vaken-fas varje 30-40 minuter.

Vet inte hur jag ska göra för att hjälpa honom.

• Flickan och kråkan

Jättevanligt. Har varit så med alla mina tre barn periodvis (oftast). Det beror på att små barns sömncykler ligger på just cirka 30 minuter. Alla vuxna som barn har sömncykler med djupsömn, ytlig sömn och uppvakta mellan. Vanligtvis är det inget vi märker av eftersom vi somnar om. Små barn gör inte alltid det på egen hand. Min yngsta är snart 13 månader och vaknar numera nästan alltid efter 30 minuter - både på dagen och kvällen. Lustigt nog brukar han sova längre sedan när han somnat om. På dagen ammar jag oftast om ho om till sömns, men får vara snabb så att han inte vaknat till för mycket. Har du testat att lägga dig en stund hos honom innan och sedan buffa lätt i rumpan när jan börjar röra på sig?

• Familia

Det har jag inte provat.

Alltså att röra vid honom när man märker att han håller på att vakna till?

• Natulcien

Vår son sov bara 30-minuterspass från det att han var någon månad tills han var 8-9 månader. Men vi lät honom sova sina 30 minuter, och sen fick han sova igen om han blev trött igen senare. Han fick styra det där s.a.s.

• Familia

Ja, jag har funderat på att inte försöka somna om honom mer sen utan låta honom vakna, men han är så väldigt trött och blir ledsen.

• whitestar

Om ni söver han i famnen och sen lägger ner han så blir han nog orolig för att han inte vaknar där han somnade, dvs bredvid er. Tror på att ni ska försöka hålla er i närheten så känner han sig mer trygg alternativt försöka börja få han somna själv.

• Flickan och kråkan
    whitestar skrev 2014-07-17 21:41:23 följande:

Om ni söver han i famnen och sen lägger ner han så blir han nog orolig för att han inte vaknar där han somnade, dvs bredvid er. Tror på att ni ska försöka hålla er i närheten så känner han sig mer trygg alternativt försöka börja få han somna själv.

Självklart kan man prova det, men för våra tre barn har det inte spelat någon roll var eller hur de somnat. Periodvis har de haft mycket uppvak oavsett om de somnat på egen hand, bärandes eller ammandes och ibland har de sovit som gudar oavsett om de somnat på egen hand, bärandes eller ammandes. Uppvak och svårigheter att somna om har inget med trygghet eller otrygghet att göra.
  • Sockerdockan

Vår dotter var likadan. Jag brukade efter ett tag börja gå upp till henne strax innan jag visste att hon skulle vakna och buffa henne lätt i rumpan tills hon somnade om. När jag började låta henne somna själv (hon fick böka runt tills hon somnade och jag satt bredvid) började hon sova bättre och sover nu upp till ca två timmar. Tänker därför att det kan vara som någon annan nämnde att hon då inte 'saknar' mig på samma sätt om hon vaknar till utan enklare kan somna om :).

• Natulcien
    Sockerdockan skrev 2014-07-17 22:44:27 följande:

När jag började låta henne somna själv (hon fick böka runt tills hon somnade och jag satt bredvid) började hon sova bättre och sover nu upp till ca två timmar. Tänker därför att det kan vara som någon annan nämnde att hon då inte 'saknar' mig på samma sätt om hon vaknar till utan enklare kan somna om :).

Fast jag tror inte att det där har någon betydelse.
    Vår son vaknade också efter exakt 30 min under väldigt lång tid. Men runt 8-9 månader så började han plötsligt sova 1-1,5 tim i ett svep. Och då sövdes han ändå på samma sätt, antingen i vagn eller ammades till sömns eller att vi låg bredvid och buffade lätt i rumpan.

• Familia

Efter att ha legat och tänkt på detta inatt kom jag fram till att försöka lära honom att somna utan att amma.

Så nu gjorde jag så att jag ammade honom och la honom sedan jämte mig.

Spelade hela tiden white noise i bakgrunden.

Jag bluffade honom sedan lite lätt tills han somnade.

Han grät lite, men inte så farligt.

Jag lät white noise stå på för att han inte skulle vakna och låg kvar jämte hela tiden.

Döm om min förvåning när han vaknade efter 30 minuter bara för att somna om igen!

Kan "musiken" ha hjälp tro?

• Sockerdockan

Fast det kan ju vara olika för olika barn också. En del kanske blir oroliga om päronet är borta och andra inte. Det kan ju därför vara värt att testa om man tror att det kan fungera ð????

Svar på tråden Vaknar varje halvtimme på dagen