Brumma skrev 2014-07-19 22:45:00 följande:
Jag har läst hela konversationen. Personen skrev EXEMPELVIS BUP. Inte att det måste dokumenteras hos BUP. Alltså indikerade att om ett barn mår dåligt så är BUP en möjlig instans att vända sig till.
Ditt svar om att personen inte verkade veta vad BUP gör framstod som om du ifrågasatte just detta.
Även om det inte var din mening så var det så det framstod - det kan vara svårt att få fram "mellan raderna" i en skriven text. Speciellt när man är lite lätt nedlåtande... Bara ett tips i all välmening ;)
Förövrigt så håller jag med om att det bör dokumenteras. Som jag skrev ovan så kan det uppfattas som om mamman smutskastar och hittar på om hon inte aktivt försökt göra ngt åt saken. Dokumentera vad barnet sagt, när, finns vittnen? Osv. Och om barnet mår så dåligt så att umgänge inte bör ske - varför alls tillåta umgänge. Allt sånt kommer ju rätten att titta på.
Nej personen indikerade inte att BUP är en möjlig instans att vända sig till utan försökte hävda att om man inte vänt sig till tex BUP som dokumenterat rädsla så skulle en domstol döma för obstruktion. Det handlade itne om hur man hanterar ett barn som mår dåligt utan att BUP skulle vara en obligatorisk part i ett tvistemål om barnet.
Och vi behöver inte diskutera vidare om BUP som stöd för barn som mår dåligt, det torde stå klart för dig nu om inte annat att jag känner till BUPs syfte och verksamhet. Här handlar det om att BUP ska bevisa i ett tvistemål, en helt annan vinkel.
Och precis som jag är väl insatt i BUP så är jag insatt i vårdnads och umgängestvister, så du kan skippa det där med "det är bra att dokumentera, vittnen, yada yada."