• Anonym (Försöker fixa utifrån barnets önskemål!)

Är det för lite att barnet träffar umgängesföräldern 9 dagar under sommarlovet?

Hej!

Vi har gemensam vårdnad.
    Jag är boendeförälder.
    Pappan betalar underhåll.
    Han träffar barnet ca varannan helg plus en dag i veckan.
    Vi har inget skriftligt avtal utan umgänget styrs utifrån hur dottern mår.

Barnets sommarlov kommer att se ut så här:

* Barnet är med mig drygt 2 veckor på raken.
    * Barnet är med pappan 9 dagar på raken.
    * Barnet är med mig 2,5 veckor på raken.
    * Sedan är sommarlovet slut.

Om man är umgängesförälder, är då 9 dagar för lite umgänge under denna period?Detta utifrån att barnet brukar träffa pappan varannan helg med en övernattning om barnet vill och en veckodagsträff utan övernattning?

Tacksam för snabbt svar eftersom umgängesföräldern bråkar om detta nu och jag inte vill umgängessabotera. Pappan vill ha 14 dagar på raken för att det ska bli rättvist mellan mig och honom då. 

Familjebilden är väldigt komplicerad, kan ju tilläggas.

• Svar på tråden Är det för lite att barnet träffar umgängesföräldern 9 dagar under sommarlovet?
  • MxMeNow

Varför kan inte pappan få 14 dagar? Det är väl bara bra att han vill spendera tid med barnet! Hur gammalt är barnet?

• Vinterankan

Undrar också varför inte pappan kan få 14 dagar. Det är ju jättebra att han vill träffa henne mycket.

• Anonym (que)

Har barnet 6 veckors sommarlov från skolan? Självklart ska barnet få vara med sin pappa lika mycket tid som med dig. Vem har bestämt att barnet ska få bestämma umgänge?

MxMeNow skrev 2014-07-16 10:42:24 följande:

Varför kan inte pappan få 14 dagar? Det är väl bara bra att han vill spendera tid med barnet! Hur gammalt är barnet?

Därför att barnet ofta får migrän i samband med umgänge med pappan. Barnets större syskon vågar inte träffa pappan själv iom att han har kränkt barnen och varit hotfull när vi bodde ihop. Denna 9 dagarsperiod kommer barnet att träffa pappan ihop med närmaste släkten och endast vara ensam med pappan någon enstaka natt. Barnet är 7 år.

Är det rimligt att hon ska vara 14 dagar med honom efter denna info?
    Har jag inte främjat umgänge tillräckligt för henne då?
  • Anonym (que)
    Anonym (Försöker fixa utifrån barnets önskemål!) skrev 2014-07-16 11:13:03 följande:
    Därför att barnet ofta får migrän i samband med umgänge med pappan. Barnets större syskon vågar inte träffa pappan själv iom att han har kränkt barnen och varit hotfull när vi bodde ihop. Denna 9 dagarsperiod kommer barnet att träffa pappan ihop med närmaste släkten och endast vara ensam med pappan någon enstaka natt. Barnet är 7 år.

Är det rimligt att hon ska vara 14 dagar med honom efter denna info?
    Har jag inte främjat umgänge tillräckligt för henne då?
    Det är rimligt att han och barnet har halva sommarlovet.
    Anonym (que) skrev 2014-07-16 11:26:47 följande:
    Det är rimligt att han och barnet har halva sommarlovet.
    Kan du motivera det så att jag förstår lite bättre hur du tänker och vad du har på fötterna för det, utifrån barnets bästa.
    Stokke skrev 2014-07-16 10:51:32 följande:

Vad vill dottern?

Dottern vill helst vara borta korta intervaller från mig. 3 dagar med pappa+släkten och sedan en dag med mig. Sedan 2-3 dagar med dem igen och sedan återigen en dag med mig o.s.v.
  • Stokke

Låter som en bra idè, spontant låter det dumt att hon du vanliga fall träffar pappan så sällan och nu ska de umgås i 14 dagar på raken?

• Anonym (häpp)
    Stokke skrev 2014-07-16 11:45:07 följande:

Låter som en bra idè, spontant låter det dumt att hon du vanliga fall träffar pappan så sällan och nu ska de umgås i 14 dagar på raken?

Hur tänker du nu, barnet träffar ju sin pappa varje vecka?

Om barnet är rädd för pappan så är väl 9 dar lika illa som 14? Antingen behöver du skydda barnet och då ska inte umgänge ske alls, eller så funkar umgänget och då ska självklart pappan ha lika mycket semester som du. Låter som en form av umgängessabotage ja, och så resonerar rätten också om ni hamnar där en vacker dag,

Svar på tråden Är det för lite att barnet träffar umgängesföräldern 9 dagar under sommarlovet?