• Anonym (orolig)

Jag behöver råd angående hur jag ska komma tillrätta med mitt alkoholdrickande

Jag är så himla orolig över mitt alkoholdrickande men jag vet inte hur jag själv ska ta mig ur det.

Någon som har råd att ge till mig hur jag kommer tillrätta med detta?

• Svar på tråden Jag behöver råd angående hur jag ska komma tillrätta med mitt alkoholdrickande
  • Anonym (Sök hjälp)

Prata med vårdcentralen eller en beroendemottagning - det finns hjälp att få!

• Anonym (orolig)
    Anonym (Sök hjälp) skrev 2014-07-15 11:10:48 följande:

Prata med vårdcentralen eller en beroendemottagning - det finns hjälp att få!

Jag ringde precis en beroendemottagning men dom bad mig återkomma i augusti om tid för möte.

Vad finns det för hjälp att få via Vårdcentralen?

• Anonym (ghjk)

Har du möjlighet att byta umgängeskrets, flytta eller byta stad? Sådant kan hjälpa. Jag har själv brutit ett problem som jag hade en gång i tiden genom att göra så. Jag erkände allt för mina föräldrar och för de vänner som hade funnits där sedan innan problemen och det fungerade morot för att kunna sluta helt. 

Dock var jag ganska ung då och i en position där föräldrarna kanske var viktigare än vad de är idag, men se över ditt kontaktnät och spar på de relationer som generar något positivt i ditt liv. Umgås med nyktra vänner, ha  aldrig alkohol hemma och ta kontakt med en psykolog eller kurator. Läs självhjälpböcker.

Nu vet inte jag hur djupt rotade just dina problem är men om du lägger all ditt fokus på att bli ren så gör du vad som krävs! Glöm absolut inte att ta hjälp av andra för det är lite a och o tror jag, att man får stöd utifrån.

Stort lycka till.

• Anonym (orolig)

Jag älskar min sambo djupt och vill inte mista min sambo på grund av mitt alkoholdrickande.

Svårt detta tycker jag.

• SIN74

En i min närhet berättade att det som gjorde att hon kunde ändra beteende var att hon berättade för de närmaste att hon har problem med spriten. Detta gjorde ju att vi kunde stötta, inte ta fram alkohol när hon var på besök osv. 

Det första steget och det viktigaste är du ju på väg med nu. Du erkänner här att du har problem!

Varmt lycka till nu!! Och som ghjk skriver - TA HJÄLP!
    Det finns samtalskontakt på VC, kanske kan de skriva ut antabus. 

• Anonym (ghjk)
    Anonym (orolig) skrev 2014-07-15 11:18:17 följande:

Jag älskar min sambo djupt och vill inte mista min sambo på grund av mitt alkoholdrickande.

Svårt detta tycker jag.

Dricker din sambo också?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (ghjk) skrev 2014-07-15 11:26:36 följande:
    Dricker din sambo också?
    Nej.
    Jag är så himla rädd för att min sambo ska få nog och lämna mig.
  • Ellesiv

Hej! Sök på AA, Anonyma Alkoholister, läs om dem och sök på möten. Finns säkert ett i närheten av dig. De kan stötta och ge kraft att låta bli tills du får kontakt med beroendemottagning och/eller vårdcentral. Lycka till!

• Anonym (ghjk)
    Anonym (orolig) skrev 2014-07-15 11:27:29 följande:
    Nej.
    Jag är så himla rädd för att min sambo ska få nog och lämna mig.
    Men det är jättebra att hen inte gör det! Vilken sporre för att sluta, egentligen tycker jag nog att du ska prata med din sambo så att du kan få hjälp från denne. 

Men du måste inte. Dock ska du prata med någon som kan hjälpa dig, det är jättesvårt att ta sig ur missbruk på egen hand. Mitt missbruk var inte ens speciellt långvarigt, men det var svårt nog! Ta hjälp!
  • Anonym (ghjk)

Du kan gå till din husläkare/någon läkare på din vårdcentral och där ska du berätta om problemen, överdriv hellre än att försvara dig och säg att du behöver samtalshjälp. Det du vill är att läkaren ska remittera dig till en psykolog.

• Anonym (orolig)
    Anonym (ghjk) skrev 2014-07-15 12:37:20 följande:

Du kan gå till din husläkare/någon läkare på din vårdcentral och där ska du berätta om problemen, överdriv hellre än att försvara dig och säg att du behöver samtalshjälp. Det du vill är att läkaren ska remittera dig till en psykolog.

Tack!
    Jag ska ringa Vårdcentralen
  • Maiaflickan

Hej Ts!
    Allt beröm i världen till dig för att du känner dig redo att ta itu med något så svårt! Grattis till dig och din styrka! 

Du har redan fått bra tips. På vårdcentralen kan du dels få träffa läkare och lägga fram din problematik och därigenom få ytterligare råd. Du kan bli vidareslussad till samtalskontakt och stödgrupper och i vissa landsting finns speciella grupper för personer med missbruksproblematik.

Jag håller tummarna för dig. Verkligen! Din sambo är lyckligt lottad som har en partner som bryr sig så mycket om henom som du gör!

Allt gott! Hjärta

• Anonym (ghjk)
    Anonym (orolig) skrev 2014-07-15 14:44:45 följande:
    Tack!
    Jag ska ringa Vårdcentralen
  • Anonym (orolig)

Jag har erkänt för min sambo att jag har problem med alkoholdrickande.

Jag mår så dåligt över detta och jag vill inte mista min sambo då min sambo är den jag älskar allra mest här i livet.

• Anonym (hm)

Säg TS är det "vanlig alkoholism" eller är det en del i en diagnos tex Borderline?. Folk med vissa diagnoser kan nyttja alkohol och droger på ett osunt vis och i sådant fall kan hjälp behövas från psykiatrin.

• Maiaflickan
    Anonym (orolig) skrev 2014-07-16 00:08:09 följande:

Jag har erkänt för min sambo att jag har problem med alkoholdrickande.

Jag mår så dåligt över detta och jag vill inte mista min sambo då min sambo är den jag älskar allra mest här i livet.

Respekt!

Allt gott! Hjärta
Svar på tråden Jag behöver råd angående hur jag ska komma tillrätta med mitt alkoholdrickande