Inlägg från: WilliamsMom |Visa alla inlägg
  • WilliamsMom

vilket husdjur?

Landsköldpadda?

Nakenråtta?

Fågel?

Orm?

Ödla?

• WilliamsMom
    Dixie skrev 2014-07-14 00:12:56 följande:

hur kan ni fundera på hund om ni är pälsallergiska? 

Det finns ju allergivänliga hundar. Och är hennes barn inte jätteallergiskt, så kan det faktiskt vara bra att utsätta henne för pälsdjur redan nu - så kanske hennes allergi eller överkänslighet ger med sig.
  • WilliamsMom
    WilliamsMom skrev 2014-07-14 07:57:49 följande:

Det finns ju allergivänliga hundar. Och är hennes barn inte jätteallergiskt, så kan det faktiskt vara bra att utsätta henne för pälsdjur redan nu - så kanske hennes allergi eller överkänslighet ger med sig.

Nu läste jag "pälsallergisk familj" - fast principen är ju den samma.
  • WilliamsMom
    LUX skrev 2014-07-14 11:20:58 följande:

ja, precis. Pälsallergi är främst mot katter, så allergivänlig hund skulle kanske fungera. 

Hur länge lever sköldpaddor? Vad kostar de?

förresten, är det någon som vet vilket påverkan har smågnagare på pälsallergiker? en hamster har ju inte så mycket päls, men är kanske bra som "första husdjur".

Nej, nu kommer jag att dela ut en liten "moralkaka" här (jag som avskyr sådant!). Men faktum är att jag tycker att ni först och främst måste testa att vara bland pälsdjur och se hur pass allergiska ni egentligen är, innan ni skaffar ett eget pälsdjur. På så vis slipper ju ni och era barn skiljas från djuret, om det visar sig att ni får allergiska reaktioner av att vistas längre stunder med pälsdjur.

Annars vill jag tipsa om Grön Leguan, Gecko, eller landsköldpadda.
  • WilliamsMom
    LUX skrev 2014-07-14 11:45:16 följande:

Williamsmom> nej, jag tar det inte som en moralkaka, utan som tips. Vi vet av erfarenhet att katter fungerar absolut inte och Mormor har en hund som barnen leker med. Barnen har tom bott hos mormor några veckor och det har fungerat bra när sonen tagit sin allergimedicin. Däremot smågnagare har vi inte umgåtts med och känner inte heller någon som har det. Men ska kolla på sköldpaddor, det kanske är en bra alternativ..

Va bra! :)

Jag är inte så insatt, men är det inte så att man kan göra allergitester för specifika djur? Sånadär pricktester eller vad det kallas?
Svar på tråden vilket husdjur?