• LUX

vilket husdjur?

kära husdjursälskare!

Vilket husdjur skulle ni tipsa om till en pälsallergisk familj? 

Har en 8-årig dotter som desperat behöver ett husdjur att ta hand om. Vill gärna ha tips om hyfsat lättsköta husdjur som man ändå kan ha en relation med (inga vandrande pinnar alltså). Själv känner jag mest för hund, men är rädd att tiden inte kommer räcka till för den... Tar emot alla förslag!

• Svar på tråden vilket husdjur?
  • WilliamsMom

Landsköldpadda?

Nakenråtta?

Fågel?

Orm?

Ödla?

• LUX

Men kan man ha en relation med en sköldpadda?

Sover inte de stora delar av året?

• Dixie
    LUX skrev 2014-07-13 22:26:05 följande:
    kära husdjursälskare!

Vilket husdjur skulle ni tipsa om till en pälsallergisk familj? 

Har en 8-årig dotter som desperat behöver ett husdjur att ta hand om. Vill gärna ha tips om hyfsat lättsköta husdjur som man ändå kan ha en relation med (inga vandrande pinnar alltså). Själv känner jag mest för hund, men är rädd att tiden inte kommer räcka till för den... Tar emot alla förslag!
    hur kan ni fundera på hund om ni är pälsallergiska? 
  • WilliamsMom
    Dixie skrev 2014-07-14 00:12:56 följande:

hur kan ni fundera på hund om ni är pälsallergiska? 

Det finns ju allergivänliga hundar. Och är hennes barn inte jätteallergiskt, så kan det faktiskt vara bra att utsätta henne för pälsdjur redan nu - så kanske hennes allergi eller överkänslighet ger med sig.
  • WilliamsMom
    WilliamsMom skrev 2014-07-14 07:57:49 följande:

Det finns ju allergivänliga hundar. Och är hennes barn inte jätteallergiskt, så kan det faktiskt vara bra att utsätta henne för pälsdjur redan nu - så kanske hennes allergi eller överkänslighet ger med sig.

Nu läste jag "pälsallergisk familj" - fast principen är ju den samma.
  • Badfantasten

[quote=73613315][quote-nick]LUX skrev 2014-07-13 22:59:36 följande:[/quote-nick]

Men kan man ha en relation med en sköldpadda?

Sover inte de stora delar av året?

Relation med en sköldpadda... nja inte direkt. Men nyfiken och lättskött!! Min går ej i dvalar... det kan du påverka. Sover nattetid och ngr timmar på dagen. Annars aktiv i sin bur, nu på sommaren är den ännu mer aktiv i sin utebur i trädgården. Jag tycker det är ett helmysigt djur och barnen får pyssla om och fixa i bur. Jag är allergisk annars hade jag valt ett annat djur men är glad att barnen pysslar om vår familjemedlem Daisy. 11 åring rysk stäpp sköldpadda

• LUX

ja, precis. Pälsallergi är främst mot katter, så allergivänlig hund skulle kanske fungera. 

Hur länge lever sköldpaddor? Vad kostar de?

förresten, är det någon som vet vilket påverkan har smågnagare på pälsallergiker? en hamster har ju inte så mycket päls, men är kanske bra som "första husdjur".

• WilliamsMom
    LUX skrev 2014-07-14 11:20:58 följande:

ja, precis. Pälsallergi är främst mot katter, så allergivänlig hund skulle kanske fungera. 

Hur länge lever sköldpaddor? Vad kostar de?

förresten, är det någon som vet vilket påverkan har smågnagare på pälsallergiker? en hamster har ju inte så mycket päls, men är kanske bra som "första husdjur".

Nej, nu kommer jag att dela ut en liten "moralkaka" här (jag som avskyr sådant!). Men faktum är att jag tycker att ni först och främst måste testa att vara bland pälsdjur och se hur pass allergiska ni egentligen är, innan ni skaffar ett eget pälsdjur. På så vis slipper ju ni och era barn skiljas från djuret, om det visar sig att ni får allergiska reaktioner av att vistas längre stunder med pälsdjur.

Annars vill jag tipsa om Grön Leguan, Gecko, eller landsköldpadda.
  • LUX

Williamsmom> nej, jag tar det inte som en moralkaka, utan som tips. Vi vet av erfarenhet att katter fungerar absolut inte och Mormor har en hund som barnen leker med. Barnen har tom bott hos mormor några veckor och det har fungerat bra när sonen tagit sin allergimedicin. Däremot smågnagare har vi inte umgåtts med och känner inte heller någon som har det. Men ska kolla på sköldpaddor, det kanske är en bra alternativ..

• WilliamsMom
    LUX skrev 2014-07-14 11:45:16 följande:

Williamsmom> nej, jag tar det inte som en moralkaka, utan som tips. Vi vet av erfarenhet att katter fungerar absolut inte och Mormor har en hund som barnen leker med. Barnen har tom bott hos mormor några veckor och det har fungerat bra när sonen tagit sin allergimedicin. Däremot smågnagare har vi inte umgåtts med och känner inte heller någon som har det. Men ska kolla på sköldpaddor, det kanske är en bra alternativ..

Va bra! :)

Jag är inte så insatt, men är det inte så att man kan göra allergitester för specifika djur? Sånadär pricktester eller vad det kallas?
  • Östlund

Det är svårt ibland om man inte riktigt vet vad barnen vill ha för djur? Fråga henne?

Tror inte en sköldpadda skulle vara ett roligt djur då de inte har en skön, mysig päls som de flesta barn vill gosa ner sig i ;) dessutom kan de bli upp till 150 år. Men ska ni ha en sköldpadda så rekommenderar jag grekisk landsköldpadda, de är vänliga och lätthanterliga och är gräsätare, medan vattensköldpaddor måste ha uppsyn med vatten och äter även smådjur. Av min erfarenhet av dessa kan de vara rätt aggressiva och ingenting att handskas med.

Däremot, vill ni ha katter MED päls, så är Sibirisk katt väldigt populära, även hos de riktigt allergiska, och även de flesta rexkatter, och så finns såklart nakenkatten Sphynx. Men det är inte många som vill ha helnakna djur.

Hos hund känner jag inte till så många pälsbeklädda som är vänliga mot allergin, men de finns som sagt nakenhundar, Mexikansk & Kinesisk, sen finns det en pälsbeklädd variant av Kinesisk nakenhund, kallad Powder Puff, men däremot vet jag inte om de är fria bakriellt från de allergiker reagerar på.

När det gäller gnagare så har jag ingen stor koll på heller. Men du bör söka runt lite på google, finns säkert något skrivet, på forum, etc!

Lycka till!

• Badfantasten

Landsköldpadda blir gammal. Har man tur uppemot 70 år!!! Så barnen får ärva henne..Jag var först allergisk mest mot katt och häst. Numera alla pälsdjur även små möss och hamstrar. Så kolla upp ordentligt. Utekanin kanske?

Svar på tråden vilket husdjur?