• Alexi

I vilken ålder har ni lärt era barn tvätta, diska osv och i vilken ålder har ni ställt krav på dem att hjälpa till?

Ni som har äldre barn (och därmed vet hur ni har gjort...), när har ni aktivt börjat visa dem hur man till exempel sorterar tvätt och sätter på tvättmaskinen, hur man städar på bra sätt osv (alltså lite mer aktivt deltagande än att bara låta en tvååring gå runt med en trasa i handen och "hjälpa till".

Och från vilken ålder har de börjat få ta ansvar för tex en middagsdisk, att sätta på tvätt (familjens tvätt), dammsuga hela lägenheten/huset osv?

(Jag har bara småbarn ännu så jag är bara nyfiken på hur sånt här fungerar i andra familjer, i de familjer med tonårsbarn jag har runt mig gör barnen ingenting alls...)

• Svar på tråden I vilken ålder har ni lärt era barn tvätta, diska osv och i vilken ålder har ni ställt krav på dem att hjälpa till?
  • katastrofplantagen

8-åringen plockar ur och i diskmaskinen ibland. Hjälper till att duka och duka av. Bäddar sin egen säng varje dag. Vidare är de enda kraven på henne att ställa tillbaka saker efter sig, tex när hon duschat och sånt. Tycker det räcker. Jo och så att hålla snyggt på rummet men hon måste inte dammsuga och sånt.

• Lena

Sexåringen väljer och lagar middag en gång i veckan och har gjort i två år. Sortera tvätt kan hon sen ett par år och även plocka undan och dammsuga.

• Numminen

Vi sorterar tvätten i en 60 och en 40-korg redan från början och barnen har lagt sina kläder rätt i den från ca 3 år (utan hjälp, innan det fick vi säga vilken korg för plaggen). I övrigt får de plocka/städa när vi säger till, har ingen stående uppgift. Men de skulle nog kunna ha det.

• Natulcien
    Lena skrev 2014-07-13 09:57:19 följande:

Sexåringen väljer och lagar middag en gång i veckan och har gjort i två år. Sortera tvätt kan hon sen ett par år och även plocka undan och dammsuga.

Vad lagade hon för middagar när hon var 4 år?
  • Alexi
    Lena skrev 2014-07-13 09:57:19 följande:

Menar du allvar? Fick och kunde en fyraåring sköta allt i ett kök inkl spis, ugn och koka vatten etc?
  • my1313

Jag tror på att introducera delmoment av alla de här sysslor i takt med barnets ålder och mognad. Vissa sysslor "måste" min fyraåring göra helt själv, andra får hen göra då hen är på humör. Jag tror på att låta de här sysslorna bli en naturlig del av tillvaron, så att det förhoppningsvis inte måste mutas och trugas sen när det blir dags att göra dem helt på egen hand. Jag har märkt att min fyraåring gärna tar för sig och vill ha ansvar för vissa saker som hen själv känner att hen klarar av. Vi ger ingen direkt belöning om hen deltar i sysslorna, förutom att "om du hjälper mig med tvätten, så kan jag snabbare komma och läsa bok för dig". 

Fyraåringen "måste" sortera sin smutstvätt i rätt korg och får om hen vill hjälpa till att fylla tvättmaskinen och sätta igång den. Hen hänger gärna upp tvätt tillsammans med en vuxen och vill ofta själv hänga all småtvätt som underkläder och sockor. Hen för sina egna rena kläder tillbaka till garderoben.

Hen vill gärna duka middagsbordet och "måste" plocka undan sin egen disk från matbordet. Ibland hjälper hen till att plocka ur diskmaskinen.

Hen "måste" plocka undan sina leksaker (det kan det bli bråk om!) och får dammsuga sitt rum om hen vill. Hen har självmant tagit på sig ansvaret att dammtorka golvlisterna, "så att inte du behöver böja dig så långt ner, mamma". :) 

• Alexi
    Numminen skrev 2014-07-13 10:01:01 följande:

Vi sorterar tvätten i en 60 och en 40-korg redan från början och barnen har lagt sina kläder rätt i den från ca 3 år (utan hjälp, innan det fick vi säga vilken korg för plaggen). I övrigt får de plocka/städa när vi säger till, har ingen stående uppgift. Men de skulle nog kunna ha det.

Hur kan de vid tre års ålder förstå vilken typ av plagg som tvättas i 40 och 60? Det kan ju inte ens jag utan måste på många plagg (framför allt barnkläder) stå och läsa på tvättlappen varje gång...
  • Alexi
    my1313 skrev 2014-07-13 10:17:29 följande:

Jag tror på att introducera delmoment av alla de här sysslor i takt med barnets ålder och mognad. Vissa sysslor "måste" min fyraåring göra helt själv, andra får hen göra då hen är på humör. Jag tror på att låta de här sysslorna bli en naturlig del av tillvaron, så att det förhoppningsvis inte måste mutas och trugas sen när det blir dags att göra dem helt på egen hand. Jag har märkt att min fyraåring gärna tar för sig och vill ha ansvar för vissa saker som hen själv känner att hen klarar av. Vi ger ingen direkt belöning om hen deltar i sysslorna, förutom att "om du hjälper mig med tvätten, så kan jag snabbare komma och läsa bok för dig". 

Fyraåringen "måste" sortera sin smutstvätt i rätt korg och får om hen vill hjälpa till att fylla tvättmaskinen och sätta igång den. Hen hänger gärna upp tvätt tillsammans med en vuxen och vill ofta själv hänga all småtvätt som underkläder och sockor. Hen för sina egna rena kläder tillbaka till garderoben.

Hen vill gärna duka middagsbordet och "måste" plocka undan sin egen disk från matbordet. Ibland hjälper hen till att plocka ur diskmaskinen.

Hen "måste" plocka undan sina leksaker (det kan det bli bråk om!) och får dammsuga sitt rum om hen vill. Hen har självmant tagit på sig ansvaret att dammtorka golvlisterna, "så att inte du behöver böja dig så långt ner, mamma". :) 

Vi borde bli bättre på att involvera våra barn känner jag. Hänga tvätt tex.
  • WilliamsMom

Min 3,5-åring kan sortera tvätten färgmässigt samt lägga i de i tvättmaskinen och sätta igång programmet. Här hemma går alla kläder på 30C, handdukar och sängkläder på 60C (om de inte är extremt skitiga - typ nedspydda, då går de på 90C), så det är ganska enkelt på så vis. Han behöver bara sortera mörka färger, färgglada färger, ljusa färger, samt vitt.

I övrigt så hjälper han till med lite allt möjligt.

Det viktigaste för mig när det kommer till städningen, är att plocka undan det man själv dragit fram. Då blir det sällan stökigt.

• Alexi
    WilliamsMom skrev 2014-07-13 10:27:54 följande:

Min 3,5-åring kan sortera tvätten färgmässigt samt lägga i de i tvättmaskinen och sätta igång programmet. Här hemma går alla kläder på 30C, handdukar och sängkläder på 60C (om de inte är extremt skitiga - typ nedspydda, då går de på 90C), så det är ganska enkelt på så vis. Han behöver bara sortera mörka färger, färgglada färger, ljusa färger, samt vitt.

I övrigt så hjälper han till med lite allt möjligt.

Det viktigaste för mig när det kommer till städningen, är att plocka undan det man själv dragit fram. Då blir det sällan stökigt.

30 grader? Vad blir rent vid 30 grader? Många kläder riskerar ju att fälla om man tvättar dem i för kallt vatten har jag hört. Och att underkläder måste tvättas i 60 för att få bort bakterier.

(har inte med tråden alls att göra men jag blev så nyfiken)
Svar på tråden I vilken ålder har ni lärt era barn tvätta, diska osv och i vilken ålder har ni ställt krav på dem att hjälpa till?