Anonym (vera) skrev 2014-07-13 20:08:00 följande:
Jag har två syskon men det är bara den ena jag pratar med om det. Men vi bor långt ifrån varandra och båda dras ned av varandras sorg om vi pratar om det.
Min mamma hade känt den nya ett tag innan pappa dog.
Nej jag pratar inte med min stora så mkt om morfar, jag vet faktiskt inte varför faktiskt, men jag har många bilder och filmer som jag kan visa mina barn. Allt känns bara så undanträngt i mig. Jag har en klump i magen i skrivande stund :(
Vad bra att du går till en terapeut! Borde kanske jag också göra :/
Min pappa var 60 och dog av hjärtinfarkt. Och din mamma?
Min mamma var 62, i förrgår fick vi till slut hem obduktionssvaren och hon dog av lunginflammation.
Jag visste inte att hon var sjuk, hon var alltid hostig och rosslig men hon rökte också ganska mycket och det var väl aldrig något man egentligen tänkte på. Det bara var så. Tydligen så hade hon KOL, sedan lunginflammation på det..
Det var min moster som hittade henne, då jag kom dit var hon redan död. Det är den enda bilden jag har i huvudet. Mamma på golvet. Den bilden vägrar att släppa.
Begravningen minns jag som man minns en gammal film. Det är så diffust. Som om det inte var jag som var där. Som om det var någon annan.
Först ville jag inte gå och prata med någon men min sambo övertalade mig till att iaf testa en gång. Det är jobbigt. Det är svårt. Varje gång jag kommer dit smäller det till och allt kommer över mig. Det blir så tydligt - jag är bara där av en enda anledning och det är att mamma är död.
Men det är skönt att prata. Det är skönt att gråta.
Jag gråter inte så mycket hemma mera. Jag vill liksom inte dra ner min sambo, och min son blir väldigt ledsen då jag är ledsen. Han är två och förstår inte, han tror att det är hans fel att jag gråter och säger "förlåt mamma, förlåt mamma" och det känns så hemskt. Jag försöker förklara, att jag är ledsen för att jag saknar mormor men han förstår ju inte ändå såklart.
Jag skulle verkligen rekommendera dig att prata med någon. Att iaf testa en gång. Jag bad min husläkare om någon att prata med och han remitterade mig.
Gör det för din egen skull. Prova iaf.
Kroppen orkar inte hålla emot hur länge som helst.
Jag känner mig så motsägelsefull då jag skriver detta för jag pratar ju inte heller om det. Mer än med terapeuten. Men det är iaf något.
Det blir som sagt så verkligt var gång man talar om det. Det är det som är så otäckt. Att det faktiskt är på riktigt.
Var du närmare din pappa än din mamma?
Hur gammal är din lilla?