• Anonym (vera)

saknar honom så mycket

Nu är det en sån där kväll igen...jag tittar på mina vackra barn som sover fridfullt och nöjt, och då påminns jag om allt. Jag miste min pappa helt plötsligt, tre månader innan mitt första barn föddes, och allt blev så konstigt. Alla förväntningar jag hade, bilder jag skapat. Min pappa var så glad över att han skulle bli morfar. Han berättade det för alla, och jag var så glad över gåvan vi alla skulle få. När min dotter föddes så blev jag tvungen att tränga undan min sorg eftersom jag hade en liten liten flicka att ta hand om. Och åren har gått. Det är fyra år sedan han gick bort och nu har jag ett till litet barn Jag saknar honom så oerhört mycket. Hans handfasta råd, hans generositet, hans humor och varma hjärta bakom det litet tafatta och tuffa skalet. Livet går vidare, jag vet, men just ikväll när jag ser på mina barn som aldrig fick träffa min fina pappa, då kommer tårarna...

• Svar på tråden saknar honom så mycket
  • Anonya

Vad tråkigt att han aldrig fick träffa dina barn, men fint han hann höra om äldsta barnet. *kram*

• Anonym (vera)
    Anonya skrev 2014-07-12 22:32:10 följande:

Vad tråkigt att han aldrig fick träffa dina barn, men fint han hann höra om äldsta barnet. *kram*

Tack för kramen och omtanken, tröstar mer än du förmodligen tror. Känns som om ingen vill prata om honom. Alla ska bara vara glada och jag känner ett tvång att vara stark.
  • Anonya

Vad trist att du inte kan prata om din pappa med någon. Vad händer om börjar prata om honom, byter de samtalsämne då? Är det sorgen de inte kan hantera eller vill de inte heller prata om fina minnen eller alldagliga saker ni gjort med din pappa?

• Anonym (vera)

Tack för att du svarar mig :)

Ja, dels så har alla gått vidare med sina liv och det blir liksom en obwkväm tyst stämning när man pratar om honom och sen så byts samtalsämnet snabbt ut mot nåt annat

• Ja82

Min mamma dog på annandag påsk, helt oväntat i alldeles för ung ålder. Jag är nu gravid i V26.
    Jag berättade för henne i V9 om graviditeten och hon var så lycklig för vår skull. Vi har en son sedan innan som var hennes lilla ögonsten.
    Jag är så oerhört ledsen att hon inte kommer vara där när våran bebis kommer, jag saknar henne så fruktansvärt mycket.
    Krampen i bröstet och i halsen vägrar att släppa. Jag förstår fortfarande inte att hon inte finns.

Jag beklagar verkligen din sorg och saknad. Jag tror att jag till stor del kan förstå den.

Stora kramar till dig.

• Anonym (vera)
    Ja82 skrev 2014-07-13 19:04:07 följande:

Min mamma dog på annandag påsk, helt oväntat i alldeles för ung ålder. Jag är nu gravid i V26.

Jag berättade för henne i V9 om graviditeten och hon var så lycklig för vår skull. Vi har en son sedan innan som var hennes lilla ögonsten.

Jag är så oerhört ledsen att hon inte kommer vara där när våran bebis kommer, jag saknar henne så fruktansvärt mycket.

Krampen i bröstet och i halsen vägrar att släppa. Jag förstår fortfarande inte att hon inte finns.

Jag beklagar verkligen din sorg och saknad. Jag tror att jag till stor del kan förstå den.

Stora kramar till dig.

Tack för din omtanke och dina ord. Jag beklagar också din sorg, så himla ledsamt och ensamt :(

Det är verkligen en påtaglig saknad. Det gör ont på riktigt. Jag stod min pappa nära och vi var väldigt lika varandra både till sättet och utseendet. Har du bilder / filmer på din mamma som du kan visa för stora barnet och det kommande? Grattis också till bebisen i magen. Jag förstår dina känslor också tror jag. Min mamma som levt med min pappa i 40 år blev ihop med en ny man tre månader efter pappas begravning och trots att jag vet att hon sörjer honom så har hon gått vidare med sitt liv och jag drar mig för att prata med henne om pappa eftersom jag inte vill göra henne ledsen, och hon dessutom är väldigt lycklig nu, vilket såklart glädjer mig. Men allt gick så fort. Har du nån att tala med? Kram
  • Ja82

Ja, det är verkligen en fysisk smärta.
    Jag går och pratar med en terapeut och jag har en moster jag kan prata med men än så länge så kan jag inte riktigt prata om det. Det blir för verkligt och det tar över hela mig och hela min existens.
    Min mamma var mitt allt, vi var otroligt lika på alla sätt och vis. Vi hördes varje dag, träffades flera gånger i veckan, vi delade allt.
    Jag har en äldre syster men vi är otroligt olika och hade otroligt olika relationer till vår mamma så vi pratar inte mycket om mer än det praktiska.
    Jag har väldigt mycket bilder, ett fåtal filmer som jag kan visa för barnen.

Har du syskon?
    Oj vad fort det gick för din mamma att möta någon ny. Är det någon hon har känt sedan innan? Eller var det en helt ny person?

Pratar du mycket om morfar med dina barn?

Det går inte en minut utan att jag tänker på mamma. Jag förstår inte hur värken ska kunna försvinna eller hur tiden ska kunna göra det "lättare". Det är bara så jävla fel och det känns så orättvist. Jag behöver henne. Hon fattas mig.

Får jag fråga vad som hände med din pappa? Hur gammal blev han?

• Anonym (vera)

Jag har två syskon men det är bara den ena jag pratar med om det. Men vi bor långt ifrån varandra och båda dras ned av varandras sorg om vi pratar om det.

Min mamma hade känt den nya ett tag innan pappa dog.

Nej jag pratar inte med min stora så mkt om morfar, jag vet faktiskt inte varför faktiskt, men jag har många bilder och filmer som jag kan visa mina barn. Allt känns bara så undanträngt i mig. Jag har en klump i magen i skrivande stund :(

Vad bra att du går till en terapeut! Borde kanske jag också göra :/

Min pappa var 60 och dog av hjärtinfarkt. Och din mamma?

• Ja82
    Anonym (vera) skrev 2014-07-13 20:08:00 följande:

Jag har två syskon men det är bara den ena jag pratar med om det. Men vi bor långt ifrån varandra och båda dras ned av varandras sorg om vi pratar om det.

Min mamma hade känt den nya ett tag innan pappa dog.

Nej jag pratar inte med min stora så mkt om morfar, jag vet faktiskt inte varför faktiskt, men jag har många bilder och filmer som jag kan visa mina barn. Allt känns bara så undanträngt i mig. Jag har en klump i magen i skrivande stund :(

Vad bra att du går till en terapeut! Borde kanske jag också göra :/

Min pappa var 60 och dog av hjärtinfarkt. Och din mamma?

Min mamma var 62, i förrgår fick vi till slut hem obduktionssvaren och hon dog av lunginflammation.
    Jag visste inte att hon var sjuk, hon var alltid hostig och rosslig men hon rökte också ganska mycket och det var väl aldrig något man egentligen tänkte på. Det bara var så. Tydligen så hade hon KOL, sedan lunginflammation på det..

Det var min moster som hittade henne, då jag kom dit var hon redan död. Det är den enda bilden jag har i huvudet. Mamma på golvet. Den bilden vägrar att släppa.
    Begravningen minns jag som man minns en gammal film. Det är så diffust. Som om det inte var jag som var där. Som om det var någon annan.

Först ville jag inte gå och prata med någon men min sambo övertalade mig till att iaf testa en gång. Det är jobbigt. Det är svårt. Varje gång jag kommer dit smäller det till och allt kommer över mig. Det blir så tydligt - jag är bara där av en enda anledning och det är att mamma är död.
    Men det är skönt att prata. Det är skönt att gråta.
    Jag gråter inte så mycket hemma mera. Jag vill liksom inte dra ner min sambo, och min son blir väldigt ledsen då jag är ledsen. Han är två och förstår inte, han tror att det är hans fel att jag gråter och säger "förlåt mamma, förlåt mamma" och det känns så hemskt. Jag försöker förklara, att jag är ledsen för att jag saknar mormor men han förstår ju inte ändå såklart.

Jag skulle verkligen rekommendera dig att prata med någon. Att iaf testa en gång. Jag bad min husläkare om någon att prata med och han remitterade mig.
    Gör det för din egen skull. Prova iaf.
    Kroppen orkar inte hålla emot hur länge som helst.

Jag känner mig så motsägelsefull då jag skriver detta för jag pratar ju inte heller om det. Mer än med terapeuten. Men det är iaf något.
    Det blir som sagt så verkligt var gång man talar om det. Det är det som är så otäckt. Att det faktiskt är på riktigt.

Var du närmare din pappa än din mamma?
    Hur gammal är din lilla?

• Anonym (vera)

Usch blir så ledsen för din skull när jag läser om din jobbiga upplevelse. Fruktansvärt att komma dit och se sin mamma ligga där på golvet. Jag slapp den bilden. Såg bara pappa när vi skulle säga adjö innan han skickades till obduktion. Minns att jag tyckte han såg ut som en docka på något konstigt sätt. Uppblåst och urholkad på samma gång.

Åh din lilla pojke, klart han blir ledsen när du gråter. Men vet du vad? Jag tror det kan vara bra för ett barn att se att mamma och pappa också kan bli ledsna, och att alla känslor är ofarliga. Det är hur man agerar på känslorna som kan bli fel. Tex om man är svartsjuk och man agerar genom hämnd osv, du förstår.

Tycker du är modig som går och pratar fastän det river upp ditt sår.

Min stora tjej är 3,5 och min lilla tjej är ett år.

• Ja82

Jo, det är viktigt att visa känslor, det är det. Det blir bara så svårt för mig att se honom ledsen.
    Jag försöker att prata mycket om mormor, inte sådär 'nu sätter vi oss och pratar', för det går ju inte. Men sådär vardagligt, typ "den här sången gillade verkligen mormor!" eller när han blir rädd för en spindel "vet du mormor var livrädd för spindlar men de är ju inte farliga". Det värker i mig varje gång men jag är så rädd att han ska glömma henne och jag försöker bara få med henne lite i vår vardag hela tiden.

Har du sambo/man? Kan ni prata om det? Frågar han ibland hur du mår?

Min sambo är en rätt tystlåten variant, en riktig tänkare. Jag är en riktig känslomänniska i vanliga fall så han är van att jag pratar/gråter/blir arg då det behövs. Nu gör jag inte det för det är för svårt och han tror nog att det då inte behövs iom att jag i vanliga fall tar upp det jag vill prata om själv, förstår du hur jag menar?

Har ni en grav ni kan gå till? Om så, går du dit?
    Är du mammaledig eller arbetar du?

Jag är verkligen ledsen för din skull. Jag blir också ledsen över tanken att det inte kommer bli bättre. Att jag också kommer sitta och vara precis lika ledsen om 4 år.
    Saknaden kommer ju aldrig försvinna såklart, det känns så konstigt att tänka att man kommer att lära sig att leva med det.
    Samtidigt så känns det så skönt att veta att någon faktiskt förstår.

• Anonym (vera)

Jag tror inte din pojke kommer glömma sin mormor. Hon verkade vara en underbar person av det du beskriver, och är det något små barn är duktiga på att komma ihåg så är det goda energier :)

Ja det finns en plats att gå till och den besöker jag så ofta jag kan. Är dock 60 mil dit, men jag sätter alltid blommor där när jag är på besök i stan.

Jag jobbar. Och häromkvällen blev jag så ledsen under arbetstiden att jag var tvungen att gå iväg och gråta. Träffade en man som var i pappas ålder som såg på mig på ett faderligt sätt och frågade hur jag mådde samtidigt som han kramade min hand. Det var ett rörande ögonblick. Fler sådana kommer komma för oss bägge två, och tyvärr också den där klumpen i magen man får när någon ringer mitt i natten eller alltför tidigt på morgonen. Men jag hoppas ändå att såret ska läka mer och mer. Min sambo är också den tysta typen och jag är ofta väldigt känslofull, men precis som dig så sluter jag mig angående min pappa. Så jag förstår vad du menar. Min sambo tar inte heller upp ämnet på eget initiativ utan tänker nog att vill jag prata om det så tar jag initiativet.

Jag var definitivt pappas flicka. Han var ett stort stöd för mig i mångt och mycket. Lever din pappa?

• Ja82

Får jag fråga vart du bor?

Min mamma begravdes i en minneslund, den är ungefär 3-4mil hemifrån mig. Jag har varit dit en gång, har inte varit dit med sonen ännu men har tänkt att åka dit med honom med. Jag har berättat om "mormors plats" att man gärna får åka dit och lämna blommor eller bara sitta.
    Jag skulle nästan önska att han frågade mer, samtidigt så är det så skönt att han är så liten och bara "accepterar läget".
    Då det hade skett var jag borta mycket, rensade i mammas lägenhet, bankmöten osv och jag förklarade att mormor nu var i himlen, att hon är hos vackra änglar som tar hand om henne och det var han bara okej med. Inga frågor trots att han är överfull av frågor i vanliga fall.
    När vi gungade häromdagen så sade han "lyft upp mig så jag kan se mormor och änglarna", jag lyfte upp gungan och så ropade vi så högt vi kunde "HEJ MORMOR!!" Och skrattade. Det högg i hjärtat men det var också så otroligt frigörande.

Min pappa lever, vi har en fin kontakt numer, hittade tillbaks till varandra igen för ungefär 10 år sedan och har sedan dess byggt upp en fin relation till varandra. Vi bor 20mil från varandra dock.
    Mina föräldrar skildes då jag var 5, vi flyttade då med mamma jag och min syster och har växt upp med henne. Hon träffade aldrig någon ny.
    När jag var liten var min största skräck att mamma skulle dö. Att jag skulle behöva flytta till pappa. Mamma har alltid varit mitt allt.
    Jag är glad att jag har en fin relation till pappa, dock är detta inget jag känner att jag kan dela med honom då de skiljdes som ovänner och aldrig talades vid igen.

Vad skönt det är att få skriva av sig...!!

Det är så fint med sådana möten såsom det du just beskrev.
    Bor din mamma också 60mil bort?
    Hur kommer det sig att du bor så långt ifrån?

Jag får panik om telefonen ringer sent på kvällen, precis som du skriver.
    21.20 fick jag samtalet och varje kväll tycker jag att jag lyckas se på klockan just då.

Jag är så rädd för allt kommande. Födelsedagar, jular, avslutningar. När mamma kommer fattas. Hur har du klarat sånt?

• Anonym (vera)

Åh det låter som ett fint ögonblick, att ni hejade på mormor där i leken :)

Skönt att ni iaf har en bra relation, du och din pappa, även om ni inte kan prata om detta.

Jag bodde redan långt från min familj innan detta hände, så det var inte så att händelsen splittrade oss och jag flyttade, eller nåt annat tråkigt. Det är bara så att jag bott här så länge, trivs med den här stan, både sambon och jag har jobb och vänner här och så vidare , men ibland önskar jag ju att jag bodde närmare min familj såklart.

Det här med födelsedagar, jul, midsommar osv är jobbigt. Men man får omge sig med dem som finns kvar och ta emot deras kärlek. Igår när jag var ledsen och sambon ej var hemma så hämtade jag min sovande treåring från sitt rum och la henne bredvid mig istället, och det kändes genast mycket bättre, att titta på ögonlocken som fladdrar av drömmar och känna lukten av hennes hår och veta att imorgon när hon slår upp ögonen och ser mig så får jag värdens vackraste leende till svar. Det är det som får en att gå vidare. Kärleken man får och kärleken man ger.

Du kommer få så många fina stunder med din familj och du kommer vara sorgsen för att din mamma inte får vara där och dela dem med er, men du kommer torka dina tårar och lyfta upp dina små barn som ramlat i sanden. Trösta dem, hålla deras små händer och se din mamma genom dem och bli värmd av den kärleken.

Jag önskar dig allt stöd du kan få genom detta svåra, och att din nya bebis blir en liten gosegris, så att du har två småttingar som ger dig massor med kramar.

Tack för detta samtal, nu måste jag sova så jag inte somnar på jobbet imorgon. Hoppas du mår bättre snart. Stor kram

• Ja82

Du skriver så fint.

Ta hand om dig och tack själv. Skriv gärna nån gång om du vill, här eller PM. Jag lyssnar gärna.

Svar på tråden saknar honom så mycket