• Gweny

Pco och snart dags för pergotime

Theryd87 skrev 2014-09-01 17:03:27 följande:

Hej alla!

Jag är ny här och sitter och läser igenom olika trådar för att få stöd i alla mina tankar som snurrar.
    Är ett kontrollfreak som vill veta allt på en gång och har inget tålamod =P

Fick i veckan reda på pco genom vul och har börjat utredning. Hur lång tid har det tagit för er andra innan ni börjat med pergotime eller likvärdigt efter konstaterad pco?

Välkommen. Jag skulle fått börja nästan ingående med pergotime, efter alla provsvar var tillbaka, men tyvärr visade sig att jag har underfunktion av sköldkörteln också, så fick ta tag i det först och få bra värden innan jag fick min pergotime. blev 3 månader försenat pga av det. 
  • Gweny
    ceebee skrev 2014-09-02 14:30:12 följande:

och där kom tanten...  nu är det letrozol nästa och sen IVF bokat. håller tummarna för er andra. stor kram och lycka till!

uch tråkigt! lycka till på eran IVF-väg!
  • Gweny
    Theryd87 skrev 2014-09-04 07:17:00 följande:

Tack Gweny =)

Okej, vad tråkigt att det dragit ut på tiden. Hur går det för dig nu då?

Jag vet redan att jag har problem med sköldkörteln så där hoppas jag att det inte blir några mer utredningar eftersom jag redan äter Levaxin sen fyra år.

nu väntar jag på svar om jag haft äl efter min första kur och bim. hur mycket levaxin tar du? Jag tar 100.
  • Gweny
    Täss skrev 2014-09-04 21:59:22 följande:

Alltså vilken dag har ni fått ÄL med pergotime? Var på VUL idag (cykeldag 13) och äggblåsorna var tydligen bara 9 - 10 mm. ... uppgiven själ!

Jag har en väldigt lång cykel fortfarande. Väntar på mitt provsvar, men vad jag kände själv och tror när det inträffa, så var det på dag 17, så ganska sent. Men kan nog stämma, för när vi lyckades bli spontant gravida, så sa gyn att det var berfruktat mycket senare än det "normalt" i tid borde ha varit. (blev ju dock ma sen)
  • Gweny
    Theryd87 skrev 2014-09-06 17:38:16 följande:

Hur kollar de äl, eller kollar du det själv? Jag tar 50, har gjort det i ca 1,5 år och kollade det senast i maj och då såg det fortfarande bra ut men vi får se vad min läkare säger den 28 när jag ska få svar på de andra proverna...

dem kollar med blodprov, så får se vad det visar.
  • Gweny

Theryd87>> Tack ska du ha! hoppas ditt kommer igång snart också.

Jag har fått bekräftat nu att jag haft äl, men känner inte av något tyvärr nu efteråt, så tog sig nog inte. Min gyn skrev att vi ska köra 2 kurer till med pergotime, sen om det inte tagit sig, så ska vi ha möte igen.... 

Jag vet inte när jag har min BIM, då mina cykler är så långa och oregelbundna, så går bara och väntar nu för att se om mensen ska komma..men dröjer väl minst en vecka till iallafall.

hormonhäxan>> håller tummarna för att det är något!

• Gweny
    soni skrev 2014-09-09 11:18:50 följande:

Min fortsättning: Jag ska börja ta Puregon sprutor 50IE varje dag och täta VUL på det. men först måste jag vänta på en HSSG undersökning... hoppas jag får tid fort!

Hatar att vänta..

vad är HSSG undersökning för något?  Hur ofta kommer dem göra vul när man tar såna sprutor?

vet precis vad du menar med att vänta....suuck....väntan på saker hela tiden, så tröttsamt.
  • Gweny
    FrenchPear skrev 2014-09-10 07:03:30 följande:

Hej på er!

Har inte skrivit på länge för livet har varit lite stressigt. Jag fick en kur provera för att blöda ut eftersom jag inte haft mens på 1,5 år. Direkt efter kuren fick jag göra en äggledarundersökning som såg bra ut. Inga stopp. Mannen fick order om att lämna in spermaprov vilket vi gjorde tre dagar senare (ej fått svar än). Jag fick ny provera samt pergotime utskrivet. Nu till det skumma.. Jag började ta provera i måndags. Tog EN tablett. Sen testade jag mig med gravtest tisdagkväll ( bara för säkerhets skull ) och fick ett positivt svar... Tror jag? Imorse testade jag mig igen och fick väldigt svagt plus.

Hur är detta möjligt?! Kan proverna visa falskt positivt? Någon som vet? Vad tror ni om svaren? Vill så gärna hoppas men vågar inte :/ Har ju inte ens börjat med pergo än.. Den till

höger är från igår den till vänster imorse.

inga tvivel på dem strecken, köp ett digitalt med för att dubbelkolla. så kul!
  • Gweny
    soni skrev 2014-09-15 11:31:53 följande:
    HSSG är en ultraljudsundersökning där de sprutar in kontrast i äggledarna för att se så att det inte är stopp på vägen. 
    Jag har ännu inte fått någon tid.. *suck* det är ju landstinget som utför dessa undersökningar och där får man inte tid lika snabbs som privat. Gaaaaaahhh jag blir galen!
    ah ok, jag har bara hört "spolning" som namn för det.  
    Ringde själv för att få tid för det idag, men då har dem tydligen bara vissa dagar för detta och den dagen dem hade, stämde inte in med min cykel, så jag skulle återkomma nästa månad. Jaha? om det inte stämmer då heller då? suuck... landstinget alltså.

Hade det varit min privata, så hade jag säkert fått tid som passade in, men hon vill avvakta med det lite.  

Börjar min 2a kur med pergotime nu på onsdag.
  • Gweny
    Vela81 skrev 2014-10-01 08:12:26 följande:

Fick igår svar på provtagning av progesteron som jag tog i fredags på CD 22. Har tagit dubbelkur pergo denna månad och värdet låg på 41. Någon som har någon tanke om detta?

Ingen aning, fick ingen siffra, bara att det varit äl. Jag väntar själv nu på bim. Flera saker som tytt på äl, så hoppas nu.
  • Gweny
    Täss skrev 2014-10-01 18:33:27 följande:

Vet ni vilken cd ni hade ÄL?m jag ska gå efter den dagen jag fick mens så hade jag så sent som dag 24. Min cykel blev hela 37 dagar lång!

1a kuren var det på cd 17
    2a var det cd 15

pergotimen har fått att min cykel har kommit i normallängd, jätteskönt. Har innan haft cykler på från 35-50 dagar, varit jättesvårt att veta när äl varit då, speciellt då jag sällan fått äl med.
  • Gweny

eagle87>> välkommen in!

Vela81>> Grattis, vad kul att det funkade.

• Gweny
    eagle87 skrev 2014-10-16 00:02:34 följande:

Har börjat akupunktur idag för att få ordning på menscykel. Hon var så snäll förstående o kunnig, har hjälpt massa personet att bli gravida. Beroende på vart man är i mens cykeln får man specifik behandling. *hoppfull*

så spännande, hoppas det kan hjälpa.
  • Gweny
    pysslaren skrev 2014-10-30 10:33:00 följande:

Hej! Jag har också PCO och uteblivna ägglossningar. Har fått Pergotime utskrivet i enkeldos och dubbeldos men ultraljudet visade att tabletterna inte hade någon effekt. Tog ett blodprov på cykeldag 4 och hade "högt AMH" vilket tydligen visade att jag behöver minst trippelkur. Har nu fått Letrozol utskrivet som jag kommer börja med nästa vecka. Letrozol är tydligen mer effektiv. Läkaren sa att han kommer ge mig en remiss till ivf men att jag ändå ska prova Letrozol medan vi väntar på ivf.... Inga glada besked men jag har ändå hoppet uppe! Vi pco:are ska ju ha god kvalitet på äggen, om de nu bara ville släppa...

Gällande biverkningar på Pergotime så var de nästintill obefintliga för mig. Kände kanske lite ömmande bröst och nån molande värk lik mensvärk men tog en ipren och så gick det över :)

Hoppas du hinner plusa med det nu då! Bra dem ändå satte upp er i kö. Jag tänker också som du... vi med pco har ju bra ägg och lite högre chans att lyckas vid ivf.
  • Gweny

Hur kan dagar mot BIM gå så sakta??! Nu är det bara vänta och hoppas.

• Gweny

Blev tyvärr inget på denna kuren heller.  sitter med menskärringen just nu och ska få tid för spolningen. Sen kommer läkaren skicka remiss för IVF.   Att det ska vara så förbannat svårt.

• Gweny
    Täss skrev 2014-11-26 20:45:45 följande:

Halloj! Ni som provat pergo, hur många kurer har ni tagit och inte blivit gravid innan ni fick övergå till annan behandling? Samt vad har ni fått för behandling då? :)

Ätit pergo 3 kurer - väntar på bim nu men mest troligt ingen graviditet. Har även börjat med akupunktur för att öka chanserna :)

Jag har tagit 3 kurer, nu ska remiss till IVF skickas. Eftersom jag fått äl av enkelkurer, så blir det inte att jag får prova med dubbel eller trippelkurer antar jag. Hoppas vi kan lyckas själva innan det blir dags för ivf, vi har ändå gjort det en gång, men blev ma tyvärr.

men vissa får gå på många fler kurer innan något annat tas till. Sen är det en del som går över till hormonsprutor och försöker med det.
Svar på tråden Pco och snart dags för pergotime