• Anonym (Vad göra?)

Hur ska jag få sonens pappa att förstå?

Jag och sonens pappa har varit ett par under några år, vi fick för ett år sedan en son.
    När vi först träffades drack han mycket och ofta och jag drogs in i det och festade på precis som honom. Efter några månader tröttnade jag dock. När jag började hålla mig nykter blev hans supande ett problem. Förmodligen för att vi inte längre var på samma nivå. Han gjorde ju bara som vanligt, söp bort sina pengar och dagar.

Han blev elak och otrevlig, och kunde kladda på andra tjejer. Vi gjorde slut men han smörade sig tillbaka. Mitt fel, jag vet, men han lovade bättring och sluta supa! Visst festade han till ibland, men det var sällan i jämförelse med innan. Dock blev han fortfarande idiot på fyllan, men inte lika som innan.

Sen blev jag efter dryga två år gravid, och allt var frid och fröjd. Sonen föddes, och sakta men säkert har han ballat ur och dricker ofta!
    Vi har haft många bråk om detta då jag inte tycker att man dricker flera ggr i veckan när man har småbarn. Han dricker sig alltså full och blir äcklig samt att jag blir den som får sitta hemma med sonen hela tiden. Han har heller inte så mkt tid över till sonen då han jobbar mkt, så lediga dagar kanske man ska spendera med sitt barn kan jag tycka, men han tycker tvärtom och menar att han umgås med sonen tillräckligt, vilket vissa veckor kan vara 30 minuter om dagen bara!

Nu har han haft semester och supandet tog fart på allvar. 3 veckor i sträck, med undantag för två dagar, har han druckit. Han har problem med alkoholen! Han är missbrukare, och har så varit sedan ungdomen (han är 31 år nu). Han som alltid sagt att barn är meningen med livet, han vill så gärna ha barn osv, men han visar inte dessa sidor ett dugg utan sätter sig själv och sitt supande först! Tillråga på allt så super han upp sina pengar och betalar inte ett SKIT för sitt barn!

Jag vet att mitt tjat och gnat inte gör saken bättre, därför vänder jag mig hit. HUR i hela fridens namn ska jag få honom att förstå att han HAR en missbruksproblematik? Han är uppvuxen på detta sätt och ser inget fel i det då hela hans familj dricker mycket och ofta.

Vi har gått isär många ggr pga detta, men så lovar han skärpning och det håller ju bara ett tag, sen drar han igång igen.
    Var kan man vända sig för att få lite råd och tips hur man ska förhålla sig till honom på bästa sätt? Vill ju inte att våran son ska behöva växa upp i den här skiten!

Jag vill egentligen inte lämna honom, men jag vet att jag måste om det fortsätter, och ställa ultimatum funkar inte, jag har gjort det fler ggr än jag kan räkna, men han smörar sig tillbaka och bätrar sig ett tag bara. Jag vet, jag är svag som tar tillbaka honom varje gång, det behöver inte påpekas!
    Nu vill jag prova någon sista grej, men vet inte vad eller hur, och väcker inte det honom, ja då får jag gå!

Förövrigt kommer hans vänner och familj motarbeta mig in i det sista, och dunka honom i ryggen så att han kan fortsätta (främst hans mamma) leva som han gör nu. Så jag kan inte vända mig till dom, tyvärr

• Svar på tråden Hur ska jag få sonens pappa att förstå?
  • Drottningen70

Du behöver få hjälp utifrån. Gör en orosanmälan till socialtjänstens missbruksenhet.

• Anonym (Mia)

Känns som om det vore jag som skrev det, har precis samma problem.. Son på 1.5 år och pappan bara dricker.. Vi har aldrig gått isär men jag har varit på väg flera gånger och då har han lovat och bättra sig och det håller Max en månad sen börjar det trappas upp igen och nu har han haft semester en vecka och Bara hållet sig borta från mig och sonen och gått och druckit hela dagarna, önskar hans semester vore slut för då blir det mindre alkohol. Han tycker också han spenderar mycket tid med sitt barn men är aldrig med o hjälper till med han. Jag är också så rädd hur det blir om vi skulle gå isär om han har vår son varannan vecka. Skulle aldrig klara att släppa iväg han till pappan!

• Anonym (Vad göra?)
    Anonym (Mia) skrev 2014-07-13 07:54:11 följande:

Känns som om det vore jag som skrev det, har precis samma problem.. Son på 1.5 år och pappan bara dricker.. Vi har aldrig gått isär men jag har varit på väg flera gånger och då har han lovat och bättra sig och det håller Max en månad sen börjar det trappas upp igen och nu har han haft semester en vecka och Bara hållet sig borta från mig och sonen och gått och druckit hela dagarna, önskar hans semester vore slut för då blir det mindre alkohol. Han tycker också han spenderar mycket tid med sitt barn men är aldrig med o hjälper till med han. Jag är också så rädd hur det blir om vi skulle gå isär om han har vår son varannan vecka. Skulle aldrig klara att släppa iväg han till pappan!

Jag har förstått att det här är ett vanligt fenomen, lite för vanligt! Men det är lika jobbigt varje gång att läsa om att andra har det lika jobbigt.

Jag önskar att dom kunde växa upp och inse vad som är viktigt här i livet. Att skita i sina barn är ingenting man kan skryta om snare i livet!

Fan för alla föräldrar, både kvinnor och män, som håller på på det där viset!

Tycker din sons pappa att han dricker mycket? eller är det lagom/lite enligt honom?

• Awake

Jag tror inte man kan hjälpa någon som inte verkligen vill ha en förändring. En varaktig förändring måste komma inifrån. Vi har en fri vilja även när livet är svårt. 

Han använder säkert alkoholen för att döva känslor och tankar som han inte vill titta närmare på. Vill han förstöra sitt eget liv är det hans val. 

Sverige är ett rikt land och det finns behandlingar att tillgå. Sedan har vi den andliga och själsliga aspekten. Mannen kanske har gjort alkoholen till sin högre makt i livet, sitt orakel, dit han vänder sig när ångesten kommer krypande.

Så jag tänker:
    1. Vilja till förändring. (Oftast är det separation som väcker denna vilja. Orosanmälan kan också fungera.)
    2. Existensen av en annan källa dit han kan hämta sin kraft (psykolog, stödgrupp, gud)
    3. Ny livsstil. Nya vänner. Drömmar. Fritidssysselsättning. 

Om han inte ber om hjälp kan du inte hjälpa honom. Han är en vuxen man. Ta ansvar för ditt eget liv istället. Låt ditt välbefinnande vara prio ett. Alltid!!!!

• Anonym (Mia)

Han vet att han dricker för mycket men tycker inte det är ett problem, problemet är att jag tjatar, o andra stunden förstår han mig helt o hållet o ska sluta dricka, vilket aldrig händer.. Nu har jag varit jätte förkyld i en vecka och lillgrabben förkyld och magsjuk ändå är det jag som får ta hand om allt för han måste ju göra sprit åt sin lillebror, städa källaren(smygsupa) och hjälpa kompisar med att laga bilar och allt möjligt skit. Det är så tråkigt och gör mig så ledsen när lillgrabben går och frågar efter pappa hela dagarna:(

• Awake

Om du fortfarande vill leva med den mannen kan du prova med att se till att du mår riktigt, riktigt bra. Sluta upp att försöka kontrollera honom. Det kan du inte. Men du har makt över ditt eget liv. Ifall du är en bra förebild, värnar om din egen fysiska och psykiska hälsa kanske du inspirerar honom till en förändring. Egentligen blir han tvungen att förändra sig då eftersom du inte kommer acceptera annat. 

Har själv försökt ändra en alkoholist. För henne var alkoholen viktigare och hon föredrog att umgås med personer som behandlade henne som skräp men som accepterade hennes levnadssätt. Det är tufft när dem man älskar väljer alkohol framför sin familj. 

Om du själv lider är du inte till någon nytta för mannen. Bara bekräftar det han redan tycker om sig själv innerst inne. 

Så resonerar jag i alla fall. 

Svar på tråden Hur ska jag få sonens pappa att förstå?