Hur ska jag få sonens pappa att förstå?
Jag och sonens pappa har varit ett par under några år, vi fick för ett år sedan en son.
När vi först träffades drack han mycket och ofta och jag drogs in i det och festade på precis som honom. Efter några månader tröttnade jag dock. När jag började hålla mig nykter blev hans supande ett problem. Förmodligen för att vi inte längre var på samma nivå. Han gjorde ju bara som vanligt, söp bort sina pengar och dagar.
Han blev elak och otrevlig, och kunde kladda på andra tjejer. Vi gjorde slut men han smörade sig tillbaka. Mitt fel, jag vet, men han lovade bättring och sluta supa! Visst festade han till ibland, men det var sällan i jämförelse med innan. Dock blev han fortfarande idiot på fyllan, men inte lika som innan.
Sen blev jag efter dryga två år gravid, och allt var frid och fröjd. Sonen föddes, och sakta men säkert har han ballat ur och dricker ofta!
Vi har haft många bråk om detta då jag inte tycker att man dricker flera ggr i veckan när man har småbarn. Han dricker sig alltså full och blir äcklig samt att jag blir den som får sitta hemma med sonen hela tiden. Han har heller inte så mkt tid över till sonen då han jobbar mkt, så lediga dagar kanske man ska spendera med sitt barn kan jag tycka, men han tycker tvärtom och menar att han umgås med sonen tillräckligt, vilket vissa veckor kan vara 30 minuter om dagen bara!
Nu har han haft semester och supandet tog fart på allvar. 3 veckor i sträck, med undantag för två dagar, har han druckit. Han har problem med alkoholen! Han är missbrukare, och har så varit sedan ungdomen (han är 31 år nu). Han som alltid sagt att barn är meningen med livet, han vill så gärna ha barn osv, men han visar inte dessa sidor ett dugg utan sätter sig själv och sitt supande först! Tillråga på allt så super han upp sina pengar och betalar inte ett SKIT för sitt barn!
Jag vet att mitt tjat och gnat inte gör saken bättre, därför vänder jag mig hit. HUR i hela fridens namn ska jag få honom att förstå att han HAR en missbruksproblematik? Han är uppvuxen på detta sätt och ser inget fel i det då hela hans familj dricker mycket och ofta.
Vi har gått isär många ggr pga detta, men så lovar han skärpning och det håller ju bara ett tag, sen drar han igång igen.
Var kan man vända sig för att få lite råd och tips hur man ska förhålla sig till honom på bästa sätt? Vill ju inte att våran son ska behöva växa upp i den här skiten!
Jag vill egentligen inte lämna honom, men jag vet att jag måste om det fortsätter, och ställa ultimatum funkar inte, jag har gjort det fler ggr än jag kan räkna, men han smörar sig tillbaka och bätrar sig ett tag bara. Jag vet, jag är svag som tar tillbaka honom varje gång, det behöver inte påpekas!
Nu vill jag prova någon sista grej, men vet inte vad eller hur, och väcker inte det honom, ja då får jag gå!
Förövrigt kommer hans vänner och familj motarbeta mig in i det sista, och dunka honom i ryggen så att han kan fortsätta (främst hans mamma) leva som han gör nu. Så jag kan inte vända mig till dom, tyvärr