• Awake

Hur ska jag få sonens pappa att förstå?

Jag tror inte man kan hjälpa någon som inte verkligen vill ha en förändring. En varaktig förändring måste komma inifrån. Vi har en fri vilja även när livet är svårt. 

Han använder säkert alkoholen för att döva känslor och tankar som han inte vill titta närmare på. Vill han förstöra sitt eget liv är det hans val. 

Sverige är ett rikt land och det finns behandlingar att tillgå. Sedan har vi den andliga och själsliga aspekten. Mannen kanske har gjort alkoholen till sin högre makt i livet, sitt orakel, dit han vänder sig när ångesten kommer krypande.

Så jag tänker:
    1. Vilja till förändring. (Oftast är det separation som väcker denna vilja. Orosanmälan kan också fungera.)
    2. Existensen av en annan källa dit han kan hämta sin kraft (psykolog, stödgrupp, gud)
    3. Ny livsstil. Nya vänner. Drömmar. Fritidssysselsättning. 

Om han inte ber om hjälp kan du inte hjälpa honom. Han är en vuxen man. Ta ansvar för ditt eget liv istället. Låt ditt välbefinnande vara prio ett. Alltid!!!!

• Awake

Om du fortfarande vill leva med den mannen kan du prova med att se till att du mår riktigt, riktigt bra. Sluta upp att försöka kontrollera honom. Det kan du inte. Men du har makt över ditt eget liv. Ifall du är en bra förebild, värnar om din egen fysiska och psykiska hälsa kanske du inspirerar honom till en förändring. Egentligen blir han tvungen att förändra sig då eftersom du inte kommer acceptera annat. 

Har själv försökt ändra en alkoholist. För henne var alkoholen viktigare och hon föredrog att umgås med personer som behandlade henne som skräp men som accepterade hennes levnadssätt. Det är tufft när dem man älskar väljer alkohol framför sin familj. 

Om du själv lider är du inte till någon nytta för mannen. Bara bekräftar det han redan tycker om sig själv innerst inne. 

Så resonerar jag i alla fall. 

Svar på tråden Hur ska jag få sonens pappa att förstå?