Båda kommer från samma uppfödare. Katterna är från samma kull och vaccinerades samtidigt.
Jag skaffade första katten för 2 månader sedan. Det är en raskatt, innekatt. Efter en månad som ensamkatt upplevde jag min lilla vilding som rastlös och uppfödaren sa att denna ras trivs bäst med att vara två. Och turligt nog hade hon kattens syster kvar. Så jag köpte henne med. Uppfödaren sa att hon suttit i drag och är därför lite klibbig i ena ögat, jag fick med ögonsalva till henne.
Strax efter blev vår första katt sjuk. Båda katterna hostade, nös och tårarna rann. Den sista katten som kom har sin energi kvar och leker. Men vår första katt är allmänpåverkad. Hon tvättar sin inte, pälsen har blivit matt och man känner smuts.
Båda katterna har ätit antibiotika i 2 omgångar och fått ögonsalva. Idag vill uppfödaren ha sekret på tops för att ta reda på om snuvan beror på herpes eller vad.
Jag har nu pratat med 3 djursjukhus och samtliga säger att detta med all sannorlikhet är kroniskt. Denna snuva fräter sönder slemhinnor. Så bakteriella infektioner kommer att ha bra fäste och slemökningen kommer bestå. Den första katten som är allmänpåverkad kan ha fått sitt liv förstört. Den andra katten kan säkert leva såhär men kommer vara slemmig.
Jag är grinfärdig.