Mrs VW skrev 2014-07-08 13:53:36 följande:
tack för tipset ...ska läsa länken.
Det jag läser mellan dina rader är att de kommer troligtvis vara såhär men man kan leva med det? Är det så du menar?
Jag har som sagt varit med om den allra värsta sortens kattsnuva och var många gånger rejält rädd och förtvivlad (särskilt när jag läste om Herpesvirus på nätet), men nu i efterhand kan jag konstatera att så länge katterna är vaccinerade ska det till en väldig otur för att katterna ska få bestående men av smittan.
T.o.m. han som på sätt och vis fick bestående men av smittan levde ett fullt "friskt" liv, full av energi och livsglädje, innan tandoperationen utlöste blodförgiftningen.
Det dina katter går igenom nu är den första symtomperioden, men när den är över kommer katterna antingen göra sig av med viruset helt så småningom eller bli symtomfria smittbärare. Om de fortsätter att uppvisa symtom kommer det förmodligen vara lindriga symtom som inte påverkar deras allmäntillstånd. Eventuellt kan kraftigare symtom återkomma i samband med stress eller nedsatt immunförsvar.
Har man uppfödarplaner är det naturligtvis inte lämpligt alls att ha konstaterat smittade katter i sin besättning, men som sällskapskatter ser jag inget hinder. Man får vara noga med att fortsätta att vaccinera katterna årligen och se till att de inte umgås med ovaccinerade katter.