Inlägg från: Mrs VW |Visa alla inlägg
  • Mrs VW

när går kattsnuva över?

Hej!

Jag har två katter med kattsnuva. Båda rinner, hostar och slemmar. Vi har behandlat med olika ögonsalvor och antibiotika men såfort behandlingarna är slut blir de sjuka igen. Lilla katten är iaf pigg men den större är inte alls sig själv. Sover mest och slarvar med att tvätta sig. Vi är nu inne på vecka 6, min fråga är: hur länge ska detta pågå? Vad är normalt?

• Svar på tråden när går kattsnuva över?
  • Mrs VW

De är 7 månader och vaccinerade. Innekatter. Uppfödaren tror att snuvan uppkommit pga vaccinationen.

Vi tipsar idag för att få veta vilken bas snuvan har. Men har du någon aning om hur länge det KAN ta innan viruset läkts ut?

Jag har även läst att infektionen långa förstört slemhinnor vilket ger kronisk snuva. Gud förbjuds....

• Mrs VW

Båda kommer från samma uppfödare. Katterna är från samma kull och vaccinerades samtidigt.

Jag skaffade första katten för 2 månader sedan. Det är en raskatt, innekatt. Efter en månad som ensamkatt upplevde jag min lilla vilding som rastlös och uppfödaren sa att denna ras trivs bäst med att vara två. Och turligt nog hade hon kattens syster kvar. Så jag köpte henne med. Uppfödaren sa att hon suttit i drag och är därför lite klibbig i ena ögat, jag fick med ögonsalva till henne.

Strax efter blev vår första katt sjuk. Båda katterna hostade, nös och tårarna rann. Den sista katten som kom har sin energi kvar och leker. Men vår första katt är allmänpåverkad. Hon tvättar sin inte, pälsen har blivit matt och man känner smuts.

Båda katterna har ätit antibiotika i 2 omgångar och fått ögonsalva. Idag vill uppfödaren ha sekret på tops för att ta reda på om snuvan beror på herpes eller vad.

Jag har nu pratat med 3 djursjukhus och samtliga säger att detta med all sannorlikhet är kroniskt. Denna snuva fräter sönder slemhinnor. Så bakteriella infektioner kommer att ha bra fäste och slemökningen kommer bestå. Den första katten som är allmänpåverkad kan ha fått sitt liv förstört. Den andra katten kan säkert leva såhär men kommer vara slemmig.

Jag är grinfärdig.

• Mrs VW

Hittills har de fått 2 kurer i förebyggande antar jag eftersom inga tester togs innan. Nu när tester tagits så hoppas jag att vi får veta vilken snuva de bär på.

Jag ser vad du skriver och förstår.

Men jag har köpt 2 raskatter för 17 000:- direkt från en godkänd uppfödare inom Sverak. Kan jag inte förvänta mig 2 friska katter?

• Mrs VW

Det verkar varit riktigt jobbigt och segt .....lider med dig och dina katter. Det gör mig så ont att läsa.

Vad falls gör man nu?

En veterinär sa att jag skulle häva köpet. Men ärligt, man har ju fäst sig vid dom! Jag vet ju att uppfödaren inte kan ta tillbaka dom i sin grupp och vad händer då? Troligtvis avlivning..... . Vad ska jag göra?

• Mrs VW

tack för tipset ...ska läsa länken.

Det jag läser mellan dina rader är att de kommer troligtvis vara såhär men man kan leva med det? Är det så du menar?

• Mrs VW

Tack för dina svar och din tid.

Jag är bara så bitter och ledsen. Det här var liksom inte alls det jag ville ha. Tanken var att de skulle följa med på våra semestrar och vara friska. Nu går jag och tvättar snor från fönstrena och tvättar sängkläder på löpande band. Det är nezeril och tvättningar. Tystar ungar så katterna får vila. Inget är som jag önskat. Jag vill inte ha det såhär till och från i 17 år OM de får bli vuxna. Jag valde innekatter för att slippa sånt här.....

• Mrs VW

Ja. Jag har vaccinationskorten här. De är signerade av vet.

Idag börjar jag på antibiotikakur 3 samt ögonsalva. Jag hoppas att den hjälper....

• Mrs VW

Ja, de är raskatter med stamtavla. Det gör de lite extra surt. 17 000 kr för två sjuka katter. Varav ena helt personlighetsförändrad/deprimerad?

• Mrs VW

Tack för svar. Jag har nu läst sveraks köpavtal och ja, det stämmer. Men jag misstänker att katterna kan bli avlivade om jag gör det.

Svar på tråden när går kattsnuva över?