• Fii 81

Surrogat mödrarskap

Hej
    Undrar en sak. Skulle ni kunna ställa upp som surrogat mamma?

• Svar på tråden Surrogat mödrarskap
  • Detoxtjejen
    fluu skrev 2014-07-21 06:06:01 följande:

Dessutom är det ingen som nödvändigtvis nämnt att någon handel ska blandas in heller. Hade jag ställt upp hade jag inte gjort det för pengar.

Men det kan bli fråga om människohandel även om inga pengar är inblandade. Sociala påtryckningar kan vara än värre.
  • fluu
    Detoxtjejen skrev 2014-07-21 09:17:57 följande:
    Men det kan bli fråga om människohandel även om inga pengar är inblandade. Sociala påtryckningar kan vara än värre.
    Det nämns ändå ingenting om att det är så det nödvändigtvis skulle vara. Och pratar jag utifrån min egen situation(som ts efterfrågade) så skulle det varken handla om pengar eller påtryckningar.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • FIame
    Naaw skrev 2014-07-21 06:38:31 följande:
    Har bebisen vuxit i magen är det biologi med. Om än dock inte genetik. (Även mödrar som använt sig av donerade ägg ses som bio eftersom barnet påverkas av den vars livmoder det växer. Dock ej genetisk förälder.) Oavsett genetik är det lika hemskt i mina ögon. Man utsätter inte medvetet ett spädbarn från en separation från den som burit det. Det är grymt. Som om barn vore vita blad när de föds.
    Spädbarn har ju knappt något minne.
  • Det vackraste

Det är bra att ni vet. Själv vet jag av ERFARENHET. Och barnet lever med sin biofar och har kontakt med sin bio"mor" så så värst konstigt är det inte med det. Inte konstigare än många familjer idag, t ex styvbarn/föräldrar/halvsyskon etc. Men vill man komplicera och problematisera allt så går ju det. Ni får nog vänja er med att familjer kan se mycket olika ut idag och i framtiden.

• Naaw
    FIame skrev 2014-07-21 10:05:02 följande:
    Spädbarn har ju knappt något minne.
    ???. Det är just det de har. Spädbarn känner igen rösten, lukten och rörelsemönstret hos den som burit det. Har du aldrig sett ett nyfött barn vråla i panik när någon försöker ta det från mamman för att bli helt lugn i mamman famn? Även om barnet inte kommer ihåg exakt så som man gör när man är äldre innebär separationen ändå ett trauma.
  • Naaw
    Det vackraste skrev 2014-07-21 10:38:57 följande:

Det är bra att ni vet. smile5.gif Själv vet jag av ERFARENHET. Och barnet lever med sin biofar och har kontakt med sin bio"mor" så så värst konstigt är det inte med det. Inte konstigare än många familjer idag, t ex styvbarn/föräldrar/halvsyskon etc. smile5.gif Men vill man komplicera och problematisera allt så går ju det. Ni får nog vänja er med att familjer kan se mycket olika ut idag och i framtiden. smile1.gif

Du vet ingenting förrän barnet är vuxet. Det enda du har är ett ensidigt egoistiskt vuxenperspektiv. Även barn som utsätts för sexuella övergrepp och what not kan på ytan se ut att må toppen. Tills att de bryter ihop som vuxna. Kanske kommer ditt barn må bra. Kanske inte. Ser man på tex adopterade barn är risken för psykisk ohälsa kraftigt förhöjd. Man kan inte jonglera med ett barns ursprung och familjeförhållanden hur som helst utan att det påverkar barnet. Det förstår du nog själv. Sen reagerar individer så klart olika.
  • Esoada
    Naaw skrev 2014-07-20 22:43:08 följande:

Aldrig. Det är oerhört empatilöst att medvetet utsätta en bebis från att tas ifrån sin biomamma direkt efter födseln. Än mer vidrigt om det dessutom finns syskon som tvingas uppleva att deras syskon ges bort. Människohandel av värsta sort.

Håller med
  • Det vackraste

Om man ska se det så så har vi ALLA ett rent ensidigt vuxet perspektiv när vi bildar familj! Vi har aldrig någon garanti för något. Men vi kan välja att ha tänkt på allt vi kan komma på och göra det möjligt för barnet att få veta och få del av. Och det är viktigt för oss och där tycker vi att det är bättre med ett känt ursprung än t ex anonym donation. Men jag är väl en hemsk människa förstås för att jag fött ett barn som ska bo med sin pappa...och hua en mamma som inte är dess biologiska mor!! Och vilket enormt trauma att komma direkt från livmodern till en kvinnas famn som inte delar samma dna! Hemskt hemskt.... Jag borde brinna i helvetet för att jag inte tar hand om detta barn utan låter en annan kvinna och pappan göra det. Tack för mig. Tar bort tråden. Ni kan fortsätta diskutera.

• Naaw
    Det vackraste skrev 2014-07-21 21:03:01 följande:

Om man ska se det så så har vi ALLA ett rent ensidigt vuxet perspektiv när vi bildar familj! smile5.gif Vi har aldrig någon garanti för något. Men vi kan välja att ha tänkt på allt vi kan komma på och göra det möjligt för barnet att få veta och få del av. Och det är viktigt för oss och där tycker vi att det är bättre med ett känt ursprung än t ex anonym donation. Men jag är väl en hemsk människa förstås för att jag fött ett barn som ska bo med sin pappa...och hua en mamma som inte är dess biologiska mor!! Och vilket enormt trauma att komma direkt från livmodern till en kvinnas famn som inte delar samma dna! Hemskt hemskt.... Jag borde brinna i helvetet för att jag inte tar hand om detta barn utan låter en annan kvinna och pappan göra det. Tack för mig. Tar bort tråden. Ni kan fortsätta diskutera. smile1.gif

Din starka reaktion tyder på att du någonstans innerst inne vet att det du gjort inte är så enkelt som du försöker få det att framstå som. Ja, att skaffa barn är per definition en egoistisk handling. Men det kan fortfarande göras med hänsyn även till barnet. Eller inte. Jag hoppas för både barnets och din skull att ert lilla experiment med hens liv faller väl ut.
  • Esoada

Bra länk där, vem tänker på barnen?

• Esoada

Det är väl ändå barnens åsikt som är viktigast, ska de känna sig som handelsvaror resten av livet, tvingas vara tacksamma för att någon betalade en okänd kvinna som inte ville ha de att föda de åt någon annan?

• Naaw
    vinterbebis12 skrev 2014-07-21 23:16:51 följande:

Författaren till artikeln i länken vinklar ALLT om surrogatmödrarskap negativt.

Om du har problem med Kajsa Ekis Ekman klicka vidare på länkarna. Det är inte hon som är viktig här utan de hon berättar om.
  • fluu
    Esoada skrev 2014-07-21 23:22:57 följande:
    Det är väl ändå barnens åsikt som är viktigast, ska de känna sig som handelsvaror resten av livet, tvingas vara tacksamma för att någon betalade en okänd kvinna som inte ville ha de att föda de åt någon annan?
    Och hur kan du veta varje enskilt barns åsikt innan hen ens blivit till....? Jag känner ett surrogatbarn och hon är då glad och tacksam över att ha fått komma till sin familj och skiter blankt i att mamman inte är hennes biologiska och inte har fött henne. Och nej, det förekom inga pengar, ingen handel och inget utnyttjande av fattig i u-land.
  • trolliz

Jag vill det! Men hörde att det är förbjudet här. Skulke inte klara det med mina egna ägg för de vill jag ha själv.

Men från den sekund jag födde barn kände jag hur jag ville få uppleva det här igen, helst många gånger och har sedan dess tänkt bli det. Sen krossades min dröm när jag fick höra om lagen.

Varför jag vill detta: för att ett barn är den största gåvan och alla har inte turen att få möjligheten att bära sitt barn s

och självklart skulle föräldrarna/-en vara delaktig från start och nära, fortsätta umgås. Tycker det är riktigt häftigt att man kan göra såhär och förstår inte hur det kan anses värre än adoption när detta är högst planerat och älskat från start. Säger inte att adopterade barn inte var älskade men ni förstår.

Men innan jag själv var gravid och hade fött så var jag helt motsats inställd. Aldrig tänkte jag. Hur skulle man?

Men jag älskar verkligen att vara gravid, aldrig mått så bra, i alla fall vart lugn och förlossningen! Det bästa, vill bara föda barn om igen. Men jag skulle inte klara av att ta hand om så många barn samtidigt. Då är det bättre att alla vinner på det, jag får vara gravid, föda barn ochett lyckligt par får sitt efterlängtade barn.

Ser inga problem! Bara jag får träffa barnet ofta. Men visst alla graviditeter är olika så ska nog vara det en gång till för min egna räkning en gång till först.

Åh vill sätta mig och föds barn nu igen bara för att!

• Naaw
    fluu skrev 2014-07-22 06:44:54 följande:
    Och hur kan du veta varje enskilt barns åsikt innan hen ens blivit till....? Jag känner ett surrogatbarn och hon är då glad och tacksam över att ha fått komma till sin familj och skiter blankt i att mamman inte är hennes biologiska och inte har fött henne. Och nej, det förekom inga pengar, ingen handel och inget utnyttjande av fattig i u-land.
    Det är just det. Man kan inte veta vad varje enskilt barn kommer att känna. Men allt tyder på att barn som av olika skäl inte får växa upp med sina genetiska föräldrar löper en kraftigt förhöjd risk att drabbas av psykisk ohälsa. Och tacksam? INGET barn skall behöva känna tacksamhet över att finnas till. INGET.
  • fluu
    Naaw skrev 2014-07-22 09:26:19 följande:
    Det är just det. Man kan inte veta vad varje enskilt barn kommer att känna. Men allt tyder på att barn som av olika skäl inte får växa upp med sina genetiska föräldrar löper en kraftigt förhöjd risk att drabbas av psykisk ohälsa. Och tacksam? INGET barn skall behöva känna tacksamhet över att finnas till. INGET.
    Jag har inte heller nämnt tacksamhet på det sättet jag tror att du menar.
  • Esoada
    fluu skrev 2014-07-22 06:44:54 följande:
    Ja det är ju bara ett exempel
    Men det borde vara förbjudet, precis som alla andra onaturliga saker
  • fluu
    Esoada skrev 2014-07-22 19:00:36 följande:
    Ja det är ju bara ett exempel
    Men det borde vara förbjudet, precis som alla andra onaturliga saker
    Jo, vi vet hur konservativ du är när det kommer till "onaturliga" saker. Men om vi för ett ögonblick skulle strunta i vad du tycker om själva grejen surrogatmödraskap så tycker du i alla fall inte att det är bra att Sverige(äntligen) tar upp frågan då dessa barn redan finns och har funnits länge och det ändå inte finns någon lagstiftning runt detta som skyddar barnen?
Svar på tråden Surrogat mödrarskap