Försvunnen mens pga opioider?
Jag har ätit dolcontin + morfin meda (snabbverkande) i drygt 2 år pga neurologisk sjukdom.
Inga gigantiska doser (pendlat mellan 25-45mg dolcontin plus lite extra snabbverkande då och då). Vi blev gravida på första försöket, inte ens egentlig koll på ÄL utan bara på ett ungefär. En gång oskyddat sex och graviditet. Så för oss verkar det inte ha gjort nån skillnad. Jag har dessutom hypotyreos och celiaki, två sjukdomar som kan göra det svårare att bli gravid.
Jag är nu i vecka 36 och har lyckats trappa ut opioiderna helt och hållet sedan tre veckor tillbaka. Klarar smärtorna med hjälp av distrahering, varma bad flera gånger om dagen, akupunktur i hemmet och total hjälp med hushållsysslor och sånt. Jag gör inte heller några utflykter längre, men vad gör man inte för att barnet ska födas och må bra...
Opioider kan ju som sagt ge högre nivåer av testosteron, en av anledningarna till att man kan bli benskör då man äter dem under lång tid. Men hur de påverkar fertiliteten vet jag inte. Det finns ju gott om heroinister som har både ett och flera barn. Det finns dessutom en hel del studier att läsa om metadonbehandling av dessa kvinnor under graviditeten.
Känns inte som om opioiderna skulle vara det absolut troligaste som orsak till att du inte blir gravid men om man redan har svårt att bli gravid antar jag att dom inte direkt hjälper till att göra det enklare. Men jag har inga riktiga evidensbaserade studier att luta åsikten mot.
Hoppas att du snart får bra svar, måste vara tufft att inte veta vad som är fel.