• Anonym (Moment 22)

Försvunnen mens pga opioider?

Först vill jag säga att jag inte missbrukar opioider, jag har tre olika sorter (kodein, tramadol och dolcontin) på recept eftersom jag har kronisk värk.

För ca 2 år sedan försvann min mens och ägglossning och trots många undersökningar och tester så kunde inte gynekologen hitta orsaken. Min smärtläkare tror dock att det är pga mina mediciner. Eftersom min man och jag vill ha barn så är det inte bra att ägglossningen är borta. 

Finns det någon mer som har upplevt detta? Vad kan man göra för att ägglossningen ska komma tillbaka? Jag har gått igenom fem kurer med Pergotime (de två sista med dubbel dos) men det verkar som att jag inte svarar på detta. Att sluta med tabletterna är inte aktuellt, även om jag skulle vilja det såklart. Min värk och smärta är alldeles för stor. Det enda alternativet som min smärtläkare kan erbjuda är Lyrica/gabapentin men det får man inte ta om man vill bli gravid.

• Svar på tråden Försvunnen mens pga opioider?
  • Drottningen70

Min erfarenhet är att opiatmissbrukare brukar vara oförskämt fertila ....

Men det låter lite som om dina läkare chansar lite. Har de undersökt dig ordentligt? Gjort ultraljud etc?

• Anonym (Moment 22)
    Drottningen70 skrev 2014-07-05 20:32:21 följande:

Min erfarenhet är att opiatmissbrukare brukar vara oförskämt fertila ....

Men det låter lite som om dina läkare chansar lite. Har de undersökt dig ordentligt? Gjort ultraljud etc?

Jag tycker inte att de har gjort tillräckligt och jag har begärt att få en ny gynekolog. Nej, något ultraljud är inte gjort, bara blodprover.
  • Anonym (1)

Låter lite som dom sätter press på dig, och skyller på opioiderna att du inte blir med barn.

OM/när du blir gravid, så måste du säga till du äter dessa mediciner.

Då man behöver avgifta barnet vid födsel.

En risk för andningsdepression finns, så viktigt att berätta.

• Anonym (Moment 22)
    Anonym (1) skrev 2014-07-05 20:57:26 följande:

Låter lite som dom sätter press på dig, och skyller på opioiderna att du inte blir med barn.

OM/när du blir gravid, så måste du säga till du äter dessa mediciner.

Då man behöver avgifta barnet vid födsel.

En risk för andningsdepression finns, så viktigt att berätta.

Jag vet om riskerna med att äta dessa mediciner vid en graviditet. Jag åt kodein när jag var gravid med vårt första barn och det var MVC som skrev ut det, så de visste om det.

Tanken har slagit mig att detta bara är något de säger för att jag ska sluta med tabletterna. Jag har googlat på svenska utan att hitta något men på engelska huttade jag bl.a. detta:
    forums.rxmuscle.com/showthread.php 
    Det verkar som att opioiderna kan ge förhöjda nivåer av prolaktin och testosteron. Mitt prolaktin är lite förhöjt och gynekologen testade för prolaktinom, men det var negativt. Testosteron har man inte testat på mig vad jag vet.
  • häxjakt

Jag har ätit dolcontin + morfin meda (snabbverkande) i drygt 2 år pga neurologisk sjukdom.

Inga gigantiska doser (pendlat mellan 25-45mg dolcontin plus lite extra snabbverkande då och då). Vi blev gravida på första försöket, inte ens egentlig koll på ÄL utan bara på ett ungefär. En gång oskyddat sex och graviditet. Så för oss verkar det inte ha gjort nån skillnad. Jag har dessutom hypotyreos och celiaki, två sjukdomar som kan göra det svårare att bli gravid.

Jag är nu i vecka 36 och har lyckats trappa ut opioiderna helt och hållet sedan tre veckor tillbaka. Klarar smärtorna med hjälp av distrahering, varma bad flera gånger om dagen, akupunktur i hemmet och total hjälp med hushållsysslor och sånt. Jag gör inte heller några utflykter längre, men vad gör man inte för att barnet ska födas och må bra...

Opioider kan ju som sagt ge högre nivåer av testosteron, en av anledningarna till att man kan bli benskör då man äter dem under lång tid. Men hur de påverkar fertiliteten vet jag inte. Det finns ju gott om heroinister som har både ett och flera barn. Det finns dessutom en hel del studier att läsa om metadonbehandling av dessa kvinnor under graviditeten.

Känns inte som om opioiderna skulle vara det absolut troligaste som orsak till att du inte blir gravid men om man redan har svårt att bli gravid antar jag att dom inte direkt hjälper till att göra det enklare. Men jag har inga riktiga evidensbaserade studier att luta åsikten mot.

Hoppas att du snart får bra svar, måste vara tufft att inte veta vad som är fel.

• Anonym (Moment 22)
    häxjakt skrev 2014-07-05 22:24:03 följande:

Jag har ätit dolcontin + morfin meda (snabbverkande) i drygt 2 år pga neurologisk sjukdom.

Inga gigantiska doser (pendlat mellan 25-45mg dolcontin plus lite extra snabbverkande då och då). Vi blev gravida på första försöket, inte ens egentlig koll på ÄL utan bara på ett ungefär. En gång oskyddat sex och graviditet. Så för oss verkar det inte ha gjort nån skillnad. Jag har dessutom hypotyreos och celiaki, två sjukdomar som kan göra det svårare att bli gravid.

Jag är nu i vecka 36 och har lyckats trappa ut opioiderna helt och hållet sedan tre veckor tillbaka. Klarar smärtorna med hjälp av distrahering, varma bad flera gånger om dagen, akupunktur i hemmet och total hjälp med hushållsysslor och sånt. Jag gör inte heller några utflykter längre, men vad gör man inte för att barnet ska födas och må bra...

Opioider kan ju som sagt ge högre nivåer av testosteron, en av anledningarna till att man kan bli benskör då man äter dem under lång tid. Men hur de påverkar fertiliteten vet jag inte. Det finns ju gott om heroinister som har både ett och flera barn. Det finns dessutom en hel del studier att läsa om metadonbehandling av dessa kvinnor under graviditeten.

Känns inte som om opioiderna skulle vara det absolut troligaste som orsak till att du inte blir gravid men om man redan har svårt att bli gravid antar jag att dom inte direkt hjälper till att göra det enklare. Men jag har inga riktiga evidensbaserade studier att luta åsikten mot.

Hoppas att du snart får bra svar, måste vara tufft att inte veta vad som är fel.

Tack för ditt svar! Jag trodde att man fick lägre testosteronnivåer av opiater. Hmm, jag får nog läsa på lite till. Min lutealfas har blivit jättekort och det kan visst ha att göra med testosteronet.

Jag vill ju egentligen sluta med tabletterna men det finns inget annat som hjälper. Jag har verkligen provat allt som finns under ca 20 års tid, utom Lyrica. Jag ska försöka att trappa ner lite och se om det hjälper. Annars vet jag inte vad jag ska göra.
  • sofiooo

nej, det är inget "läkarna bara säger" för att du ska sluta med din medicin. uppenbarligen behöver du din medicin så varför skulle dom ljuga om det. Opioider höjer prolaktinet i hypofysen och förhöjt prolaktin kan ge utebliven ägglossning. 

Svar på tråden Försvunnen mens pga opioider?