• Ermina 159

hej en helt löjlig fråga kanske tvättar ni händerna alltid när ni har klappat ert hus djur katten.

Hej är lite nyfiken överom ni som har katt tvättar alltid händerna efter åt och inan ni börjar med att röra maten i köket alltså laga  något...vet låter aldeles toskigt. men har hört så mycket  om det där så vet inte riktigt vad som är rätt eller fel

• Svar på tråden hej en helt löjlig fråga kanske tvättar ni händerna alltid när ni har klappat ert hus djur katten.
  • Ermina 159

hehehhe nej det är nog integott med katt hår i maten. jakkkkkkk
    men tror du pånågot sett att du skulle vara farligt att ha rört vid hus djur och inte tvättat händerna inan man äte.r tex när man ute. Jag är väldigt noga med barnen att de ska tvätta händerna inan maten. så tarman man ibland våt servetter ute för att dom ska torka händerna men ibland har man kanske inte med dom. undrar om man  är över pedantisk.önskar värkligen jag kunnde exakt förklara vad jag ville med detta inlägget m..

• Ermina 159

och när man har husdjur är det lite svårt att hålla händerna rena från dom hela tiden. barnen går kelar med dom sen går dom tar ett banan eller ett keks...

• lördagsgodis

Äter inte ungarna sand och snö petar dom inte på dittan och dattan och sen ska dom öva på att busvissla. Mina gör detta och mycket mycket mer... Jag tror katterna är det minsta bekymret. Slappna av lite och låt dom äta kex utan att tvätta sig inland:)

• Fanny b
    Ermina 159 skrev 2014-07-04 21:23:16 följande:

hehehhe nej det är nog integott med katt hår i maten. jakkkkkkk
    men tror du pånågot sett att du skulle vara farligt att ha rört vid hus djur och inte tvättat händerna inan man äte.r tex när man ute. Jag är väldigt noga med barnen att de ska tvätta händerna inan maten. så tarman man ibland våt servetter ute för att dom ska torka händerna men ibland har man kanske inte med dom. undrar om man  är över pedantisk.önskar värkligen jag kunnde exakt förklara vad jag ville med detta inlägget m..

Jag tror inte det är farligt. Visst, det är bra att lära sina barn att tvätta händerna innan de ska äta men om det ibland inte går ser jag ingen risk med att låta de äta ändå.
  • Ermina 159

jag blir lätt orolig när jag hör visa historier... men känner mig mycket lungnare nu. Mina djur är en del av vår familj...och det finns nogfarligare bakterierän kattens och hunden man ska vara orolig över. att  tvätta händerna inan matlagning är en självklarthet men det behöver inte övdrivas att göra det fort man har lappet hunden och katten för man går alltid och käkar på något kex godis banan och mycket mer.

• Currykoalan

Jag tvättar händerna innan matlagning, men sen händer det att jag kliar katten under matlagningens gång och då tvättar jag inte händerna igen. Det gör inte heller barnen.

Hunden är mer väluppfostrad än katterna och begär mer sällan gosande i köket under matlagning. Jag har aldrig varit i ett kök hos en husdjursägare där klappande på husdjuret sedan fått matlagaren att tvätta sig igen när jag tänker efter.

De flesta jag känner har husdjur som hänger i köket under matlagning.

• Iselin

Jag tvättar händerna innan maten oavsett. Jag är sån som tvättar mig direkt jag kommer hem också, eftersom jag tycker det är äckligt med alla smittor som folk har. Har ingen katt nu, men en innekatt är inte smutsig och har inga smittor att vara rädd för tycker jag. 

• Aileen Allannah

Att ta en banan utan att tvätta händerna är väl okej, eller om man bara lagar mat till sig själv. Är det andra som ska äta så ska händerna tvättas när de varit i kontakt med husdjuret.

• Harmagedon

Jag tvättar händerna när jag börjar laga mat och även mellan att jag hanterar tex kött och grönsaker men inte kommer jag på att tvätta händerna bara för att jag tagit i katten. Nu brukar jag inte ta i honom under själva matlagandet eller ätandet men ändå... Levt med katter o hundar i 40 år och än så länge har det gått bra.

• Gizmo
    lördagsgodis skrev 2014-07-04 21:18:52 följande:
    Mina katter är även med i köket och ligger på bordet när vi äter... Lite tokig katttantsvarning på mig när jag tänker efter;)
    Menar du allvar? Katterna på bordet när ni äter, NEJ nån ordning får det vara. Usch vad äckligt.
  • Gizmo

Här tvättas alltid händerna innan maten lagas och äts! Men inte springer jag och tvättar händerna så fort jag har klappat vovven eller kissen!  

• Madmoiselle

Jag tvättar alltid händerna innan jag håller på med mat, det har inget med katterna att göra så gjorde jag innan jag hade dem. Jag tvättar också händerna då jag har gått på toaletten, rensat kattlådan eller är smutsig. Däremot tvättar jag inte händerna om jag har klappat mina katter. De är nog renare än mina händer.

• student2013

Jag tvättar alltid mina händer efter jag har klappat mina katter innan jag gör något P.g.a allergi.

Svar på tråden hej en helt löjlig fråga kanske tvättar ni händerna alltid när ni har klappat ert hus djur katten.