• Ermina 159

hej en helt löjlig fråga kanske tvättar ni händerna alltid när ni har klappat ert hus djur katten.

Hej är lite nyfiken överom ni som har katt tvättar alltid händerna efter åt och inan ni börjar med att röra maten i köket alltså laga  något...vet låter aldeles toskigt. men har hört så mycket  om det där så vet inte riktigt vad som är rätt eller fel

• Svar på tråden hej en helt löjlig fråga kanske tvättar ni händerna alltid när ni har klappat ert hus djur katten.
  • adina01

Tvättar alltid händerna innan jag lagar mat, när maten väl steker eller kokar spelar det ingen större roll om jag klappar katten brukar inte stoppa ned händerna i kokande mat.

• Aniiee
    Ermina 159 skrev 2014-07-04 21:01:20 följande:

jag gör precis som du... Men sen hur gör ni tex när ni e ute med era hundar och har barnen med er och dom vill tex äta ett kex då har man inte alltid vatten tillgänligt att tvätta händerna och sedan äta kexet...DEt är en stor självklarhet att tvätta händerna inan man börjar laga mat i köket.

Är det ute är det en annan sak. ett kex är redan tillagat, och du lär definitivt få i dig mer än kexet...
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • WilliamsMom
    Ermina 159 skrev 2014-07-04 20:52:51 följande:

jag förstår att man tvättar alltid händerna inan man rör maten. men nu o man håller på laga mat och katten kommer förbi tex och ni klappar den. går ni och tvättar händerna igen för att fotrsetta laga maten

Jag skulle aldrig låta katten, om jag haft nån, springa omkring vid matlagningen. Så, ja, om jag skulle ta upp katten och kasta ut den ur köket, så skulle jag tvätta händerna efteråt.
  • Ermina 159

hehehehh det är klart att man inte stoppar händerna i kokande mat... det var en tanke krig allt det här igentligen. det var en person som sa idag att det kan vara farligt att om man inte tvättar händerna inan man äter och man har rört vid en hund en katt eller hund . och det är alltid lättare att få tillgång till vatten i huset inan man stoppar någoting i munen där hemma. Sen hörde jag av en sjuksköterska som sa vi människor är alldeles för renliga och på så sett blir vi allt mer allergiska

• lördagsgodis

Man kan inte vara anonym när man svarar därför får du så många entydiga svar. Jag tvättar alltid händerna när jag kommer innanför dörren men sen kan jag hälsa på katterna alltså klappa dom och inte känner jag mig smutsig för det. De är dock innekatter om de vore utekatter kanske jag tänkt annorlunda.

• Aniiee
    Ermina 159 skrev 2014-07-04 21:15:18 följande:

hehehehh det är klart att man inte stoppar händerna i kokande mat... det var en tanke krig allt det här igentligen. det var en person som sa idag att det kan vara farligt att om man inte tvättar händerna inan man äter och man har rört vid en hund en katt eller hund . och det är alltid lättare att få tillgång till vatten i huset inan man stoppar någoting i munen där hemma. Sen hörde jag av en sjuksköterska som sa vi människor är alldeles för renliga och på så sett blir vi allt mer allergiska

Det är helt sant att "lite skit rensar magen", och vi är alldeles för renliga idag, men handhar man rå mat så handlar det helt klart om säkerhet på högre nivå. Och så är det inte så fräscht med katthår i lasagnen......
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Ermina 159

Och man ser dock att du värkar ha något hus djur.williams mom... Mina djur här hemma är en del av vår familj. och dom e med i köket speciellt hunden han älskar att vara med och njuta av dessa dofter som när maten lagas. Han går inte precis runt och rör på något han ligger jupå en plats.

• athanatos
    lördagsgodis skrev 2014-07-04 21:15:45 följande:

Man kan inte vara anonym när man svarar därför får du så många entydiga svar. Jag tvättar alltid händerna när jag kommer innanför dörren men sen kan jag hälsa på katterna alltså klappa dom och inte känner jag mig smutsig för det. De är dock innekatter om de vore utekatter kanske jag tänkt annorlunda.

Jag kan svara annorlunda, jag tvättar sällan händerna innan jag lagar mat om jag inte är smutsig. Ser ingen poäng, har ett superimmunförsvar och är i princip aldrig sjuk :)
  • lördagsgodis

Mina katter är även med i köket och ligger på bordet när vi äter... Lite tokig katttantsvarning på mig när jag tänker efter;)

• Majsan70

Innan maten tvättar man ju alltid händerna. Men däremellan tvättar jag inte händerna för att jag har rört nån av mina två hundar eller sex katter. Herregud de är ju med överallt. 

Svar på tråden hej en helt löjlig fråga kanske tvättar ni händerna alltid när ni har klappat ert hus djur katten.