Inlägg från: Zadre |Visa alla inlägg
  • Zadre

Ska skaffa min första katt och behöver alla tips och råd jag kan få.

Anledningen till att många säger att man steriliserar honor är för att kastrering av honor är ett sådan stort ingrepp så man gjorde inte det förr utan gjorde istället en sterilisering, dvs knipsade av äggledarna. Nu kastreras de alltid däremot.

Halsband kan du ha till kissen. Det finns sådana som går upp om man drar i dom, just för att katterna ska kunna dra sej fria om de fastnar. Min halsbandsförsedda katt försvann i ett par dagar och kom hem igen utan halsband så det funkar fint. :) Fråga personalen i djuraffären så hjälper de dej.

Att ha kissen i samma rum som kattlådan är bra. Jag har alltid gjort så att när jag får hem en ny katt så släpper jag ut den ur buren precis brevid lådan så de hittar den direkt. Katter vill gärna gräva ner sin avföring/urin så risken att den ska göra utanför är inte så stor. Risken finns givetvis eftersom den är uppvuxen i ett stall, men instinkten säger att den ska gräva så det ska nog gå bra. Se till att det inte finns högar med kläder eller så som den kan "gräva" i bara.
    Om du vill ha hur eller bara låda är upp till dej. Alla katter vill inte heller ha hus. Sanden får man ofta pröva sej fram. En del kissar kan vara kräsna. Jag har tur med två katter som godtar vad som helst bara de kan gräva i den.
    Sen kan det också vara bra att alltid ha låda för säkerhetsskull även om de kan göra ifrån sej ute.

Ha den gärna inne till en början så den kan göra sej hemmastadd. När du sen släpper ut den så släpp inte ut den vind för våg utan följ med den ut till en början innan den får vara ute på egen tass.

Vaccinering är alltid viktigt, speciellt för utekatter. Avmaskning bör man inte göra i onödan utan bara när katten faktiskt har mask. Eftersom den bor i ett stall nu så finns ju risk för det.

Och så kan man alltid kattsäkra hemmet. Min ena katt lät blommor och sånt vara medans den andra hade ner krukorna. Det löste jag med att fästa krukorna med häftmassa. Har du mycket blommor och så så kolla gärna upp vilka som funkar med katter, så de inte är giftiga. Visst, kissen ska inte äta av blommorna men katter är ofta ögontjänare. Är du i närheten så låter de blommorna vara, men är du borta så kan risken finnas att de äter av dom.
    Samma sak, spisen. Varma plattor gör ont. Jag brukar fulla en kastrull med kallt vatten och ställa på plattan så gör sej katten inte illa om den är olydig och hoppar upp på spisen.

Sen håller jag med om att det kan vara en god ide att skaffa två ungar så har de sällskap av varandra och kan leka på katters vis. Människor i all ära, vi kan inte slänga oss på rygg och brottas med kissen. Min första katt var nästan olidlig innan jag hittade en kompis till henne.

• Zadre
    pialotta skrev 2014-07-03 10:40:45 följande:

Tack för era svar!
    Mycket av det ni har skrivit har varit till stor hjälp, men några saker reagerar jag på. Att två vuxna människor jobbar heltid och är borta under dagarna måste väl vara det absolut vanligaste situationen för majoriteten av alla kattägare??? Reagerar lite på att det tycker att det kommer att vara synd om katten. Vi har pratat om att skaffa två kattungar, men även fått veta att vissa anser att katterna tyr sig mer till varandra då och inte till oss människor.

Vi har funderat länge över detta beslut och jag har pratat i stort sett med alla kattägare jag känner och lika självklart som det är att försäkra sin katt för några, lika självklart är det att inte göra det för andra. Vissa säger att avmaska enbart när du ser att katten har mask och andra säger att gör det ändå.

Det jag har märkt är att det finns otroligt olika syn på hur mycket tid, pengar och engagemang som svenska kattägare lägger på sina katter. 

Om katterna tyr sej mer till varandra är inte säkert. Man kan ju uppfatta det att katten tyr sej mer till människan när den är ensamkatt, men det är ju just för att den är ensam! Skaffar ni två så kan de fortfarande bli två kelna knäkatter.
    Innan jag skaffade min andra katt och min första var ensam innekatt så kom hon alltid springande till dörren då jag kom hem och skulle klänga. Hon är en kramkatt, jag lyfte henne och hon kramades och buffades i en evighet. Det var ju för att hon hade varit ensam från 6 på morgonen till runt 16 på eftermiddagen! Inte konstigt att hon var kelsjuk. Sen gick hon runt och jamade och jamade när jag inte lekte med henne vilket man ju inte alltid kan göra då man har matlagning, tvätt och städ osv. Och hon skulle alltid ligga draperad över min arm på natten.
    Sen skaffade jag tvåan. Ettan kommer fortfarande springandes till dörren och står med nosen i dörrspringan men nu är det mest för att matskålen är tom (hon vägrar torrfoder). Tvåan kommer också ut till entren men står mest i dörröppningen till köket. Ettan är inte längre lika klängig eftersom hon ju har sällskap när jag är på jobbet vilket jag tycker är skönt. Hon kan fortfarande komma ibland och ska kramas. De röjer av sej tillsammans och på natten ligger båda i min säng och puttar ut mej på golvet. Ettan ska fortfarande drapera sej över min arm.

Försäkring anser jag är ett måste! Vet inte hur det är med de du känner som inte försäkrar sina kissar, om de ändå tar katterna till vet eller om de anser att "dör en så kan man hämta en ny gratis på granngården!" Vetkostnader kan bli dyra och då är en försäkring guld värd. Mina föräldrars katt är försäkrad och det har behövts kan jag lova!

Att avmaska i onödan kan göra att avmaskningen inte hjälper när den väl behövs. Finns ingen anledning att medicinera om katten är frisk.

Ja, alla lägger olika tid och pengar på sina katter. Jag anser att skaffar man djur så ska man göra det bästa man kan för dom. Jag gjorde det med min förstakatt genom att skaffa henne en kompis, gå ut med henne i sele en stund varje dag, gjorde en uteplats åt båda kissar och leker med dom. Klösträd har dom och möjlighet att komma upp på möblerna. Använder ju inte toppen av garderoben själv så den får kissarna roa sej med.
    Sen hur mycket tid man lägger kan också bero på katten. Tvåan kan roa sej själv i timtal medans ettan måste ha nån som aktivt leker med henne. Då lägger jag den tiden på henne.
Svar på tråden Ska skaffa min första katt och behöver alla tips och råd jag kan få.