Ska skaffa min första katt och behöver alla tips och råd jag kan få.
Nu ska jag och familjen snart få hem vår lilla kattunge. Hon är tolv veckor när vi hämtar henne.
Vi bor på landet och förhoppningsvis så kommer hon trivas med att bli utekatt. Hon är född i ett stall och kommer att bo där tills vi hämtar henne. Hon är van vid människor och hundar har vi fått veta. Nuvarande ägare sa att hon skulle ställa in en kattlåda i boxen för att ungarna ska tränas i att gå på låda, men jag känner mig lite orolig över ur pass mycket hon kommer att å på den eftersom hon kan göra sina behov fritt i boxen.
Vad finns det att tänka på nu när vi ska bli kattägare för första gången?
Jag hoppas att vi kommer i framtiden kommer att klara oss utan kattlåda, men vi kommer givetvis köpa en till att börja med. Vilken sort är att föredra? Med vanlig kant runt eller en sådan som ser ut som ett hus? Vilken kattsand brukar de flesta katter föredra och vilken sort luktar minst?
Jag fick tipset av ägaren att låta katten vara instängd i det rum som kattlådan är i hela det första dygnet. Sen skull vi inte släppa ut henne de först två veckorna. Två veckor efter att vi får hem henne ska vi börja jobba oh är då bort mellan 7.30 och 16.30. När kan man låta henne vara ute hela dagen och finns det något att tänka på den första tiden. Är livrädd för att komma hem till ett hus som har sönderrivna tapeter och kiss och bajs överallt.
Jag har sett att det finns mysiga små sovhus att köpa. Är det verkligen något som de flesta katter sover i eller är det slöseri med pengar?
Vilket försäkringsbolag är bäst? Vi har alla andra försäkringar genom Trygghansa.
Är det nödvändigt md avmaskning och vaccinering? Ger man en katthona p-piller innan man kan sterilisera henne? Ska hon ha halsband utomhus eller är stryprisken för stor.
Har varit till biblioteket idag och lånat böcker så nu ska jag läsa på, men jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få då jag har noll kunskap, men vill så gärna ge vår nya familjemedlem den bästa tillvaron hos oss.