• Alexi

Hur hanterar ni tjat om glass, godis och annat?

Natulcien skrev 2014-07-03 13:40:52 följande:
    Nej, jag säger aldrig bara 'nej', så att säga, utan ger alltid en förklaring. Men förklaringen kan ju vara av odiskutabel sort, s.a.s. Man behöver inte ens använda ordet 'nej'.
    D.v.s. "Vi ska inte köpa glass idag för du har redan ätit tillräckligt den här veckan." , "Glassen är slut." "Jag vill inte att du äter godis före middagen." "Det räcker med två kakor, för det ska räcka till alla." Eller vad det nu kan vara för argument du har..?
  • Alexi
    stormfågel skrev 2014-07-03 13:43:43 följande:

Bestäm några regler och luta dig mot dem tycker jag. Vanliga veckor äter man bara godis på lördagar och fika på fredagar (eller vad du nu vill ha).

Argument för det finns ju massor; hål i tänderna, dåligt för kroppen, ingen aptit på middagen, trist att slösa alla pengar på fika osv.

Sen kan man ju förklara att nu är det semester och då får vi fika oftare, men det är mamma och pappa (eller farmor eller vem det nu är) som bestämmer när. Vill du att hon ska få argumentera så kan ni ju innan bestämma att hon ett par gånger under semestern får bestämma när familjen ska få glass, och ni bestämmer resten. Men att reglerna är uppgjorda i förhand.
    Problemet här är att jag inte vill ha några regler. Jag är uppvuxen med lördagsgodis och har oerhört dåliga erfarenheter av det. Jag kände ju hur suget kom varje lördag bara för att det var lördag och man åt massor bara för det. Jag har också sett och hört om barn som skrikit sig blåa efter godis just bara för att det är lördag. Jag tycker det är fullkomligt osunt. Och som framkommit i tråden så har jag överviktsproblem och vill inte överföra dem på mina barn. Jg vill därför inte ha fasta dagar för visst ätande utan när det är sådant tillfälle så är det ok oavsett dag. Tex kalas eller liknande. Eller en glass för att det är varmt eller så. Så för mig handlar argumenten gentemot barnen mest om hur ofta det blir men också om att vi väljer speciella tillfällen, inte en random vardagskväll bara (för då kan det ju ske alla vardagskvällar) men absolut en vardagskväll om det är något speciellt. 

Men det är svårt att ha en specifik regel när man resonerar som jag gör, och därmed ännu svårare att förmedla den. Utan det är mest at det inte är bra för kroppen med xx för ofta och i princip, vi bestämmer när det är ok.

Jag kanske uppfattas ha fel i det här resonemanget men det är så jag resonerar i alla fall. Argumentera gärna emot mig.
  • Alexi
    Rixa skrev 2014-07-03 14:08:47 följande:
    Känner mig lite engagerad i den här tråden för jag har upplevt precis samma som jag tror TS upplever. Är TS:s barn sådan personlighet som jag misstänker så hjälper det inte men underlättar så klart. Jag var stenhård med att tjat leder inget till och förklarade i det oändliga. Fungerade inte på ett av mina tre barn. Han är ff en väldigt drivande person!
    TS: Kan bara råda dig till att stå ut och vara tacksam! Dessa ungar blir ofta något utöver det vanliga. Fixar jobb på egen hand och klarar alla situationer. De biter ihop och känner inombords "jag ska ta mig fan visa dem!" Fortsätter hon vilket hon förmodligen kommer att göra är det bara att stå ut och försöka förstå viktiga frågor framledes men alltid vara konsekvent på tjat. Senare i skolan ifrågasätter dessa barn orättvisor med handling istället för dialog. Har haft många situationer, där min son som var som din dotter vid 5-6 års ålder, varit i onåd hela skolgången. Därför att han betett sig illa vid vissa situationer. MEN han är en reko kille och när jag nystade i olika situationer var det alltid en lärare eller annan elev som handlat felaktigt från början. Många av dessa barn som argument inte biter på köper inte osanningar "Glassen är slut" "Bara på lördagar" mm. Håller mig kvar vid min son men jag vet många andra med samma problem. Pm:a mig gärna! jag har hur mycket som helst att berätta om den här sorten. Var många gånger jag höll på att ge upp helt och slänga ut ungen kan jag lova dig!  

Vad jag kan utläsa av dina svar så tror jag att du gör allt rätt men har fått en variant av självständigt barn. Mitt barnbarn som är son till denna son som konsekvens inte fungerade på visar samma symtom.  
  • Alexi
    Penida skrev 2014-07-03 18:54:18 följande:
    Upplever ni samma typ av utbrott som TS då? När vi har haft utbrott av det slaget (ovanligt här och handlar inte om godsaker men jag kan relatera) funkar det verkligen inte att prata med barnet, ge förklaringar. Det når inte fram då. Det som fungerar bäst är att vara kort i sitt svar och sedan vänta ut utbrottet, sedan kan vi prata om det. Jag tycker dock det är jättebra när det fungerar även om jag tycker nej duger utmärkt som svar på en ja och nej fråga när det gäller det TS beskriver och ett äldre barn som faktiskt förstår vad det innebär utan vidare förklaring som det inte ens bett om.
    Jag vill bara säga att det är inte utbrott där hon liksom vrålar och skriker och är helt okontaktbar det handlar om. Nej, hon är mer arg, spottar och fräser, är arg med hela kroppen och fäktar (hon slåss inte), och håller på och verbalt är väldigt arg. Och satt det i i en minut gjorde det ju ingenting men hon kan hålla på bra länge så här. Vilket jag tycker är jobbigt när vi inte är ensamma. 
  • Alexi
    EnGladPingvin skrev 2014-07-03 20:10:49 följande:

Här är alla införstådda i att tjat=man får inget. Att fråga är självklart ok, men ett nej ska accepteras. Min brorsdotter var här för ett tag sedan och la sig på golvet skrikande när hon inte fick som hon ville. Jag frågade lugnt om det fungerade hemma och förklarade kort att här gör det det inte. Sen gick jag därifrån. Hon kom snabbt efter.

I vårt hem är godis och sötsaker något som serveras vid speciella tillfällen och vi har förklarat varför. Det är inte låst till vissa veckodagar utan handlar om situation. Tjat kommer aldrig leda till att man får något, tvärtom. Att tjura eller bete sig illa är såklart jättetrist, men det kommer inte leda till att jag ger med mig. Om man däremot på ett trevligt sätt kan argumentera för sin sak kan jag ändra mig, men det krävs fortfarande något speciellt för att vi ska äta sötsaker. Vi äter det väldigt sällan och det är sällan någon här hemma som ifrågasätter.

Det låter ungefär som jag vill ha det. Situation men inte dag styr. Tjat leder ingen vart. Men trevlig argumentation kan leda till ändring.
  • Alexi
    Penida skrev 2014-07-03 21:07:54 följande:
    Okej, jag inte hur det som Natulicien skrev om skulle fungera där men visa mig gärna annat. Jag tycker att det låter som en jättetrevligt sätt att möta ett barn men det är inte helt realistiskt många gånger. För mig är det du beskriver ett hysteriskt utbrott. Att sura och gnälla lite och samtidigt vara mottaglig för en diskussion är givetvis på annat.
    Jag tänker med hysteriska utbrott ett barn som bara vrålar och inte ens hör att man pratar med dem, typ. Det har jag också varit med om med barnen men inte med henne i den här åldern pga en sån här grej.
  • Alexi

Penida: jag tror du har uppfattat mig helt rätt. Jag är konsekvent, ger aldrig efter för tjat (eftersom jag blir så arg av tjat tappar jag ju fullständigt lusten att ge då) men saknar tydlig strategi och som flera varit inne på, dottern vet inte när hon ska få istället. Och det har jag ingen bra lösning på då jag så helt är emot lördagsgodis. Nu under semestern kommer hon ju få betydligt oftare så det lär bli jätteproblem både de dagar hon inte får och sen i augusti när det är dags att dra ner igen.

Jag uppskattar mycket ditt engagemang i tråden!

• Alexi

Penida: ja pappan är likadan. Han kanske säger ja från början oftare än jag men han blir lika arg och anti att ge av tjat.

Nej jag vet inte om hon måste veta när hon får nästa gång men jag uppfattade dig och andra som att det är det som skapar förvirringen, att inte ha tydliga regler som lördagsgodis och alltid då bara hänvisa till lördagar.

• Alexi

Stormfågel: jag vill nog inte ha ens spna bestämmelser, jag vill kunna köpa glass vid bra tillfällen och låta bli i övrigt. Lite styrt av hur de äter i övrigt, mängden fika de bjuds på osv. Dvs en helhetsbild av sockerintaget,

• Alexi

Du har helt rätt, Stormfågel, oerhört kloka tankar! Problemet som jag (och maken) brottats med sen hon föddes är att vi inte ens vet vad vi tycker är ok, för vi har själva såna problem med vikten och ätbeteenden att vi inte vet hur mycket eller lite som är ok, när man kan äta, hur mycket osv. Vi gissar oss fram och är bara så rädda för att göra fel och ge barnen övervikt. Samtidigt som vi själva älskar att äta gott och väldigt hårt förknippar det med mys och vill mysa med barnen och ge dem glädjen i att få något gott. Du förstår kaoset i huvudet va...?

• Alexi
    Batmamba skrev 2014-07-04 16:53:04 följande:

Det kan absolut vara en personlighetsfråga. Kanske är det tom så att det är kombinationen av din och barnets personlighet som triggar tjatet. Knivigt!

Jag har läst ett tips (Lars H Gustafsson) att vara tydlig med att det finns tre typer av beslut: sånt som barnet helt själv bestämmer, sånt som föräldern bestämmer och sånt man bestämmer tillsammans. När glasstjatet kommer kan man då säga att det här är ett föräldrabeslut.

Jag brukar säga till min treåring om hon tjatar att "det här är en sån sak som föräldrar bestämmer och jag kommer inte att diskutera det mer nu". Ibland går det bra, ibland blir hon skitförbannad...

Att bara ignorera mitt barn skulle inte kännas bra alls, det är en hemsk känsla att bli ignorerad. Jag tycker inte att det är ett ok beteende att ignorera någon, så jag vill inte heller lära mitt barn att man kan göra så.

Kanske blir det lättare att få barnet att acceptera nej om det är mycket tydligt vad som gäller, tex bara godis/kakor/glass på helger och på kalas. Så gör vi hemma, iaf typ oftast...

Jag tänker ju så i huvudet också, just gör skillnad på vem som beslutar vad. Men det kanske är smart att kommunicera det mer tydligt till barnen.

Nej, ignorera låter fel men att helt ignorera skulle jag aldrig göra. Mer bara visa att diskussionen är avslutad.
  • Alexi
    Penida skrev 2014-07-04 17:56:40 följande:
    Nej, det tycker jag inte du behöver göra. Det blir bara dumt om du inte tror på det. Jag menade att jag tror du att måste vara tydligare i situationen, säkrare i dig själv. Utstrålar du osäkerhet märker barnet det vilket skapar förvirring. Nej är inte nej om man velar, om så omedvetet. Problemet verkar delvis ligga i att du inte känner dig bekväm med hur du hanterar situationen idag? Det är det jag menar. Du måste hitta något du känner dig bekväm med. Du är inte elak mot henne för att du sätter gränser för dig själv och samtidigt för henne. När mina barn barn har haft utbrott och samtidigt kommunicerat (läs skrikit) har jag sagt till dem att jag gärna diskuterar saken och utvecklar men inte när de skriker utan i normal samtalston. Jag menar alltså inte att jag ignorerar dem på så sätt att jag låtsas att de inte finns (skulle aldrig falla mig in) utan snarare att jag är kort och tydlig i mina svar och sedan låter det vara upp till dem. Jag vill inte uppmuntra en kommunikation där jag tvingas höja rösten för att nå fram och en part skriker till den andre.
    Sedan kanske du borde prata med någon om din egen relation till mat? Jag tror du skulle ha lättare att bemöta henne på "rätt" sätt då eller vad tror du själv?
    Jag upplever att jag är helt trygg i känslan och beslutet att inte ge glass. Men det är trist hur både hon och jag blir arga kring det beslutet.

Och jag skulle heller aldrig ignorera i bokstavlig bemärkelse utan jag menar som du skriver, visa på att diskussionen inte ska fortsätta.

Och ja, jag borde säkert göra något men det känns rätt stort och krångligt, är nog inte direkt något man fixar med lite KBT på två sessioner... Och ingen fara att du skriver det, det håller jag ju helt med om. Däremot har jag tänkt mer att vi kanske borde söka hjälp på att hitta bra nivåer till barnens mat, dvs lite mer kunskap och trygghet om vad som är rimligt för dem och också hur hantera det ganska ensidiga ätandet som dottern har (dvs dåligt med grönsaker mm och nya rätter mm) Jag har läst livsmedelsverkets riktlinjer om barn och sötsaker men blir inte så mycket klokare av dem.
  • Alexi
    Poison82 skrev 2014-07-04 20:41:54 följande:

Är också konsekventa mot vår tjuriga 4.5 åring. Han får sura. Det är drygt men det får gå. Underlättar om.vi har frukt hemma så han kan få det istället.

En isglass kan han få dagligen nu under sommaren. Under förutsättning att han ätit bra

Hur har ni kommit fram till att det är ok med en isglass per dag nu? Och vad är ätit bra?
  • Alexi
    cattus skrev 2014-07-04 22:14:29 följande:

Det funkar alltid bättre om man har en förklaring på varför man säger nej, oavsett hur dum den förklaringen än är. Nej inte nu vi har nyss ätit, nej du fick en i går, nej det är för sent på kvällen, nej du får godis på lördag. 
    Och har man sagt nej, då är det ett nej. Om man sedan ångrar sig så erbjuder man något annat än vad de tjatat om. Sa nej till glass, men vi kan köpa en serietidning istället etc... då får de ju i alla fall inte vad de tjatat om och man kunde ångra sig utan att tappa sin "auktoritet".

Egentligen är ju förklaringen för det mesta (i mitt huvud) att nej, du får ingen glass nu för att det är för mycket onyttigheter och det måste vi alltid vara försiktiga med ur viktsynpunkt. Och den förklaringen vill jag inte ge min femåring.
  • Alexi
    stormfågel skrev 2015-01-20 15:31:47 följande:

Hur har det gått för er? undrar jag så här hundra år senare

Tja, jag blev tvungen att fundera. Nu har vi ju haft jul och då haft en ganska liberal inställning till sötsaker, inte minst för att faktiskt visa på skillnaden mellan jul och vardag. Och när julen tog slut tog vi stopp, för både vuxna och barn, på allt sött och det har inte varit något problem.

Min ts handlar ju om äldsta och hon är sex år nu. Lillebror på 4 år kan börja snöa in på att han vill ha en glass och sen ta rätt lång tid att få att acceptera ett nej.

Som sagt, jag har nog inte funderat på det här ämnet på ett tag, så antagligen har det blivit ett mindre problem. Hon kan fortfarande sura järnet om hon inte får som hon vill med något men jag tycker nog att tjat om sött blivit lite mindre, hon har nog börjat inse i vilka lägen hon kan få ett ja och inte. Vi påpekar tydligt om vi ska till centrum tex att idag ska vi inte köpa något att äta och det fattar hon.
  • Alexi
    amalie79 skrev 2015-01-22 19:18:06 följande:
    Sambons tioåring är överviktig. Det vet han om och det är inget vi försöker släta över. Eftersom han går hos skolsköterskan och vägs och mäts så är det ingen mening för ungen är ju inte dum i huvudet. Båda hans föräldrar har övervikt och har varit ännu tjockare än de är nu.

Tvåan är smal men född med dåliga tänder.

Så jo, vi använder bägge argumenten ibland, egentligen är de ju likställda.
    Fast min dotter har nog aldrig tänkt tanken på koppling onyttig mat och tjockhet. Hon har aldrig någonsin kommenterat någons kropp eller sin egen. Så jag är oerhört rädd att råka ge henne inblick i den värld hon tyvärr måste leva med resten av livet, jag vill vänta så länge det går. Jag är kraftigt överviktig och maken och jag har ägnat oss åt diverse viktminskningssätt senaste åren men det märker inte barnen något av alls. Och godis och sånt, när vi äter det, äts det för det mesta när barnen sover. Så de ser väldigt lite åt båda hållen.
  • Alexi

Idag var vi på förskolan på öppet hus med fika. barnen fick ta några småkakor och jag sa efter några stycken att nu är det nog. Och dottern köpte det, och trots att lillebror utan att jag hann reagera tog en kaka till och hann stoppa den i munnen så "krävde" inte hon rättvisa i det hela. Det tror jag hon skulle ha gjort för ett halvår-år sedan.

Svar på tråden Hur hanterar ni tjat om glass, godis och annat?