Penida skrev 2014-07-04 17:56:40 följande:
Nej, det tycker jag inte du behöver göra. Det blir bara dumt om du inte tror på det. Jag menade att jag tror du att måste vara tydligare i situationen, säkrare i dig själv. Utstrålar du osäkerhet märker barnet det vilket skapar förvirring. Nej är inte nej om man velar, om så omedvetet. Problemet verkar delvis ligga i att du inte känner dig bekväm med hur du hanterar situationen idag? Det är det jag menar. Du måste hitta något du känner dig bekväm med. Du är inte elak mot henne för att du sätter gränser för dig själv och samtidigt för henne. När mina barn barn har haft utbrott och samtidigt kommunicerat (läs skrikit) har jag sagt till dem att jag gärna diskuterar saken och utvecklar men inte när de skriker utan i normal samtalston. Jag menar alltså inte att jag ignorerar dem på så sätt att jag låtsas att de inte finns (skulle aldrig falla mig in) utan snarare att jag är kort och tydlig i mina svar och sedan låter det vara upp till dem. Jag vill inte uppmuntra en kommunikation där jag tvingas höja rösten för att nå fram och en part skriker till den andre.
Sedan kanske du borde prata med någon om din egen relation till mat? Jag tror du skulle ha lättare att bemöta henne på "rätt" sätt då eller vad tror du själv?
Jag upplever att jag är helt trygg i känslan och beslutet att inte ge glass. Men det är trist hur både hon och jag blir arga kring det beslutet.
Och jag skulle heller aldrig ignorera i bokstavlig bemärkelse utan jag menar som du skriver, visa på att diskussionen inte ska fortsätta.
Och ja, jag borde säkert göra något men det känns rätt stort och krångligt, är nog inte direkt något man fixar med lite KBT på två sessioner... Och ingen fara att du skriver det, det håller jag ju helt med om.
Däremot har jag tänkt mer att vi kanske borde söka hjälp på att hitta bra nivåer till barnens mat, dvs lite mer kunskap och trygghet om vad som är rimligt för dem och också hur hantera det ganska ensidiga ätandet som dottern har (dvs dåligt med grönsaker mm och nya rätter mm) Jag har läst livsmedelsverkets riktlinjer om barn och sötsaker men blir inte så mycket klokare av dem.