Flytt vid gemensam vårdnad
Jag har ju självklart tänkt på den möjligheten också. Vad jag förstått det som så kommer jag ha ensam vårdnad från start då jag inte är gift och att sedan ett faderskap ska fastställas för att sedan göra det möjligt för pappan att ansöka om gemensam vårdnad.
Jag har inte pratat med pappan om detta då jag inte vill dra upp något som kanske inte är ett problem från början och vet faktiskt inte hur han ställer sig till att inte ha gemensam vårdnad utan har bara antagit att han vill ha det. Men vad händer om han ansöker om gemensam vårdnad och jag inte vill?
Jag tycker det är självklart att dela vårdnaden från början OM båda föräldrarna tänker sig ta ut föräldraledighet med barnet så att barnet har möjlighet att vara hemma med en förälder så länge som möjligt. Men har han inte tänkt det så vore det kanske mer praktiskt att vänta på att skriva på för gemensam vårdnad.
Är ni överens om att barnet skall bo hos dig de första två åren finns lite olika alternativ.
1. Du har ensam vårdnad och har förfoganderätt över alla föräldradagarna ensam. Pappan har umgängesrätt och det är bra om han kan träffa barnet så ofta som möjligt. Täta umgängestillfällen så att de lär känna varandra ordentligt. När föräldraledigheten är över skriver ni på om gemensam vårdnad. När barnet blir äldre kan ni öka till övernattningar. Först ngn natt, sedan en helg för att slutligen gå över till varannan vecka.
2. Ni kör gemensam vårdnad från start. Eftersom ni är överens om att barnet inte ska byta boende när det är för litet kan man lösa föräldraledigheten såhär. Du börjar att vara föräldraledig. Antingen halva tiden eller om pappan skriver över extra dagar på dig - det är upp till er föräldrar. Dock får han inte skriva över 60 dagar. Under tiden du är föräldraledig träffar pappan barnet ofta så att de lär känns varandra. När det är pappans tur att vara föräldraledig så kan barnet fortsätta bo hos dig men pappan har barnet under dagarna när du arbetar. Han hämtar/är hos dig på morgonen och har barnet under dagen. På eftermiddagen/kvällen när du kommer hem så byter ni av, eller - om ni kan umgås som vänner - är ni tillsammans med barnet båda två.
Detta var TVÅ sätt att göra - naturligtvis finns det oändligt många fler sätt. Men det var för att visa att det går att lösa hur ni än väljer att göra - men det krävs att ni är överens... Vad som inte funkar bra är om ni har gemensam vårdnad och pappan plötsligt bestämmer sig för att inte ta ut sina dagar... Då blir det soc som får hoppa in eftersom det inte finns några förskolor som tar emot barn under ett år.
Det första ni bör se till att vara överens om är hur ni skall lägga upp föräldraledigheten. Som sagt - det går att lösa även om ni inte bor ihop.