Flytt vid gemensam vårdnad
Jag har inte än barn utan är fortfarande gravid så kanske oroar mig för saker i onödan just nu men känner att jag vill få lite input ändå.
Jag och pappan till barnet är inget par och har aldrig varit det heller men vi är mycket goda vänner även om den relationen såklart förändrats iom min graviditet.
Jag har inte för avsikt att ha ensam vårdnad och litar på pappan i sin roll som pappa så vill att vi ska ha gemensam vårdnad och ser ingen anledning till något annat.
Jag undrar dock hur det blir med föräldrarledigheten. Jag och pappan är väl mer eller mindre överens om att det är inte nyttigt för barnet att skifta boende varken längre eller kortare tider i så pass ung ålder och att barnet kommer bo hos mig fulltid kanske ändra fram till nästan två år. Men antar att pappan har rätt till hälften av föräldrardagarna och hur fungerar det i så fall? Vad skulle hända om han ändrar sig när barnet är 6 månader t.ex?
Min andra fråga är hur det skulle fungera vid en eventuell flytt. Jag planerar att studera efter föräldrarledigheten till sjuksköterska men pga mina betyg kommer jag förmodligen inte kunna läsa på denna ort (sthlm) utan får nog förbereda mig på att jag kommer in på någon av de mindre populära skolorna i landet. Vad jag förstått det som så måste det vara ett gemensamt beslut i det fallet att jag ska flytta med barnet om vi har gemensam vårdnad. Vad händer om han vägrar en flytt för mig och barnet?