Anonym (Mamma) skrev 2014-07-03 08:52:29 följande:
I vår kommun får sommarungdomar runt 55 kr i lön INNAN skatt, och då är det inte ens garanterat att man får något jobb...Varken jag eller min sambo har särskilt välbetalda jobb, jag får ut runt 100 kr i timmen så skulle vi betala barnflickan det hade vi inte ens tjänat på att jag var iväg och jobbade.
Men eller hur? Det handlar om ett tillfälligt arrangemang, inte en anställning. Det är en 15-åring. Som ska hjälpa er några timmar ibland.
Det är INTE samma sak som att vara anställd som barnskötare, varken på förskola eller i barnvakts-bolag. Visst, där finns annan trygghet, eftersom det är en anställning, men också helt andra arbetsuppgifter och ansvar. Tex utvärderingar, arbetsplaner, planeringar, utvecklingssamtal, kontakter med div myndigheter och chefer, skyldigheter att göra socanmälningar, tystnadsplikt... det är inte jämförbart helt enkelt. Därför anställs inte heller 15-åringar.
Och att en 15-årig barnvakt ska få ut mer i lön än den hon passar barnen åt... Äh, då är det ju bättre att ta tjänstledigt och stanna hemma med barnen själv och tjäna pengar på det.