Inlägg från: Anonym (Lurad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lurad)

Var tog "vår" semester vägen?

Anonym (....) skrev 2014-07-02 18:04:19 följande:
    Är du och hans dotter alltså lika gamla?

Nej, hur drog du den slutsatsen? Hon är 23 och jag är 41.
  • Anonym (Lurad)
    mamaleona skrev 2014-07-02 20:28:17 följande:
    Nyfamiljsliv har jag erfarenhet av över tio år med både dina, mina o vårt barn. Det som slår mig här är hur ni kan /ids / orkar ha så organiserat o planerat liv, exakt antal veckor o dagar med den o den o sen byts det o då är vi med den o den o pust - ja skulle bli svettig o stressad av att ha det sådär planlagt. Varför inte relaxa o ta dagen / veckan som den kommer.... Hur låter det?

Det är ju flera inblandade parter att ta hänsyn till, så någon typ av planering krävs ju, eller?
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (....) skrev 2014-07-03 09:52:20 följande:
    Du jämförde ditt behov av att inte vara nära din pappa, med hennes behov av att vara det, och verkade insinuera att det är fel av henne att vara som hon är.

Med 18 års åldersskillnad borde du väl förstå att hon inte står på samma plats i livet som du?

Nej, det är väl så att jag inte förstår det "extrema" närhetsbehovet hon verkar ha. Jag tycker självklart att det är normalt att vilja träffa sina föräldrar. Jag gör även jämförelser när jag själv var i samma ålder.
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (unna henne veckan) skrev 2014-07-03 13:40:45 följande:
    För övrigt är jag ett par år äldre än din sambos dotter, och jag har åkt på semester med min mamma, åkt på småutflykter, gått och shoppat, tagit promenader tillsammans med henne. Är jag konstig?

Tycker det låter helt normalt
  • Anonym (Lurad)
    Lillusen skrev 2014-07-03 12:12:45 följande:
    Till TS fråga, vad jag skulle tyckt? Jag skulle tyckt att okej, det blev inte som jag hade tänkt, men självklart vill min man träffa sin dotter och om det här är enda veckan som hon har semester så får det bli så.

Nu tror jag du missuppfattat. Han ska umgås med sin dotter själv en vecka senare och det har jag inga problem med. Han tyckte dock att vi skulle åka dit även när han och jag hade bestämt att vi skulle ägna lite tid åt oss på egen hand med lillen
  • Anonym (Lurad)
    Starkast skrev 2014-07-03 22:05:06 följande:
    Det är inte så särskilt konstigt att sakna sitt barn.
    Eftersom du är s himla avig mot henne är det inte heller särskilt konstigt att han ÄVEN vill att ni ska kunna umgås lite TILLSAMMANS allihop.
    Eftersom du är hela 40år gammal borde du kunna bjuda till lite. Ditt resonemang låter väldigt mycket "12år". Jag beundrar faktiskt din man som orkat med både en dotter som mår psykiskt dåligt och samtidigt en avig fru som inte vill veta av hans dotter. Särskilt när frun är 40år och inte 21.

Det finns mycket som ligger bakom det läget jag hamnat i och det har jag inte tänkt redogöra för här. Men jag har backat och tagit "skit" ganska länge för att jag hela tiden har känt mig tvungen att vara den vuxne i det hela och har försökt visa förståelse för den speciella relationen de har. Men vid vilken ålder tycker du då att man ska börja ta sitt vuxenansvar och även behandla andra med förstålse och respekt. Tycker att det ofta känns så här på FM att barnen aldrig ska växa upp och ta ansvar???
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (unna henne veckan) skrev 2014-07-03 13:38:49 följande:

Din sambos dotter har varit enda barnet i flera år, hon har fått hans odelade uppmärksamhet och nu måste hon plötsligt dela den med tre andra barn plus dig.

Du skriver att hon mår dåligt, kan hon vara deprimerad?

Tycker iaf att du ska unna henne en vecka med sin pappa om hon nu vill det. Du och dina barn bor ihop med sambon 365 dar om året, hon kan väl få en vecka?

Det är sant att hon fått hans odelade uppmärksamhet och sådan uppväxt tror jag inte är helt av godo. Tror att risken är stor att det är svårt att skapa goda relationer som vuxen.

Han har ju som sagt avsatt en hel vecka av sin semester för henne och jag har inte sagt något om detta, och missunnar honom inte den. Och för övrigt så har jag och sambon inte 365 dagar tillsammans för övrigt, så därför är den här tiden med honom extra viktig för mig.
  • Anonym (Lurad)
    Dubbeldumt skrev 2014-07-04 14:45:49 följande:

Han kan ju slippa dina tonåringar första veckan och själv besöka sitt vuxna barn. Eller så inser du att semestertider lämpar sig ytterligt bra för att besöka barn man inte träffar hela tiden. Vill hon helst inte träffa dig och du ändå tycker att ett besök hos henne är slöseri med din tid kan du stanna hemma tycker jag.

Som jag säger redan i mitt första inlägg. Han ska ju tillbringa en hel vecka med henne. Varför ska jag inte ha rätt till egen tid med min sambo?
  • Anonym (Lurad)
    FrökenKanSjälv skrev 2014-07-05 06:50:10 följande:

Det jag verkligen inte förstår är varför du bara har en enda semestervecka tillsammans med dina tonåringar???

Med tanke på att din sambo ändå vill umgås med sin äldre dotter större delen av sin semester så finns det ju ingen anledning för dig att anpassa dina semesterveckor efter hans veckor.

I övrigt förstår jag inte heller att dottern vill vara med sin pappa på sin semester. Min utflugna 21-åring har två veckors semester, den ena tältade hon med kompisar och den andra ska hon åka utomlands med andra kompisar. Vi här hemma har tur om vi får se henne någon kväll då och då.

Jag har inte bara en vecka med dem. Men visst känner jag mig lite "lurad" när syftet  var att vi skulle få lite "egentid".
  • Anonym (Lurad)

Men snälla, vad då får han? och låt honom!.....För det första så är det han som vill ha med lillan och för det andra så jobbar jag då. Ska han ha semester och vi ha barnet på dagis??? Det är väl självklart att om någon har semester så har man inte barn på dagis. Sedan är jag själv så mycket med vårt gemensamma barn att jag inte känner någon skyldighet att "låta honom" "slippa" lillan en vecka. Han är väl förälder till båda!!!

• Anonym (Lurad)
    smulpaj01 skrev 2014-07-06 17:00:35 följande:

Mannens äldre barn får ju ingen egentid med sitt äldsta barn. Först ska ts och minsta vara med och därefter ska gemensamma vara med.

Ja, det är hans barn......men hon är inget barn. Tycker det är viss skillnad.
  • Anonym (Lurad)
    smulpaj01 skrev 2014-07-06 17:34:19 följande:

Men det är ju lätt att ordna. Han åker dit ensam medan du är ensam med er gemensamma. Sedan har ni resterande tid av era 2 veckor tillsammans.

På så sätt får alla barnen egen tid med föräldrar.

Mina tonåringar har inte fått någon egentid....men å andra sidan så är de inte så mammiga och börjar leva sina egna liv med kompisar och pojkvänner
  • Anonym (Lurad)
    smulpaj01 skrev 2014-07-06 17:46:59 följande:

Så du har 3 v semester och din sambo har 4?

Nej, jag har 5 veckor. Men vem ska ta vår gemensamme om jag ska ha egentid med mina tonåringar?
Svar på tråden Var tog "vår" semester vägen?