• Brumma

Vem ska betala för umgängesresorna under semestern?

Fast det är ju du som väljer att ha barnen på annan ort än där umgänge vanligtvis sker? Rimligtvis är det ju även då du som får stå för kostnaden till hemorten...

• Brumma
    Anonym (C) skrev 2014-07-02 00:13:21 följande:

Halva resan var, skulle jag säga. Du åker 30 mil och han åker 30 mil. Ni möts halvvägs, helt enkelt.

Varför?

Om vi väljer att tillbringa sommaren 60mil hemifrån är det ju vår sak att se till att bonus kom både till oss och hem till sin mamma. Inte sjutton hade vi begärt att mamman skulle köra 30mil för att VI valt semester ngn annanstans...
  • Brumma
    Anonym (C) skrev 2014-07-02 00:24:22 följande:
    För att mamman har rätt att åka vart hon vill och iom att pappan är UF så ska han stå för resorna fram och tillbaka. Nu överstiger dock antalet mil den schablon som finns, varför mamman ska stå för halva kostnaden.

Det är inte jag som tycker så, det är så. Och NEJ, jag orkar inte googla fram nån "källa på det". Det får du göra själv. Eller så väljer du att tro på det jag säger.
    Nej. Det är inte så. Praxis säger att umgängesförälderns står för resorna om det inte överstiger ett visst avstånd (tio mil har jag för mig). Men det gäller ju till platsen där överlämning efter överenskommelse skall ske. Inte platsen som boendeföräldern godtyckligt bestämt själv....

Det är lätt att "inte orka" när man egentligen inte kan...
  • Brumma
    Anonym (hm) skrev 2014-07-02 00:45:58 följande:

Upp till tio mil OK överstigande mil betalar TS.

Varför skall pappan betala NÅGOT mer än vad det kostar att hämta på överenskommen plats sedan tidigare?

Det är mamman som valt att bo ngn annanstans under semestern, då är det självklart mamman som får betala överstigande kostnad.
  • Brumma
    Anonym (hm) skrev 2014-07-02 01:03:03 följande:

Du har rätt det är vid bosättning. Sen timme...

:D Sov gott ;)
Svar på tråden Vem ska betala för umgängesresorna under semestern?