• Anonym (bankrutt ;-))

Vem ska betala för umgängesresorna under semestern?

Hej!

Jag har två barn som bor på heltid hos mig och pappan betalar underhållsstöd 1273 kr per barn. Vi har gemensam vårdnad där pappan har utsatt mig för grov kvinnofridskränkning plus skrämt, hotat och kränkt barnen. Vi ligger inte i någon vårdnadstvist. 

Jag har sommarhus 60 mil bort och barnen ska nu träffa pappan under en period denna sommar. 

Vem är det som ska betala för resan hem med barnen från sommarstället?
    Är det han eller jag? 
    Jag har ingen annan anledning att åka hem från sommarstället och betala 2000 kr i bensinkostnad.

Jag har läst att det är umgängesföräldern som ska stå för umgängesresorna om dennes ekonomi tillåter detta.

Hur ligger detta till egentligen? Hur gör ni boendeföräldrar under sommaren?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vem ska betala för umgängesresorna under semestern?
  • Foxy79

Vet inte vad det är för regler runt detta men det är ju du som har åkt hemifrån så det rimliga är ju att du betalar.

• Brumma

Fast det är ju du som väljer att ha barnen på annan ort än där umgänge vanligtvis sker? Rimligtvis är det ju även då du som får stå för kostnaden till hemorten...

• Erkki

Moraliskt: du.

Lagligt: brukar ju vara den som flyttar som får betala dvs du men när det är tillfälligt vet jag inte.

• Anonym (C)

Halva resan var, skulle jag säga. Du åker 30 mil och han åker 30 mil. Ni möts halvvägs, helt enkelt.

• Erkki
    Anonym (C) skrev 2014-07-02 00:13:21 följande:

Halva resan var, skulle jag säga. Du åker 30 mil och han åker 30 mil. Ni möts halvvägs, helt enkelt.

Men varför ska pappan betala att mamman förflyttat sig 60 mil bort från normal avlämningspunkt? 60 mil (30 t&r) a 15:- är nästan en tusenlapp.
  • Anonym (bf)

Du bör nog betala resan hem då det är du som inte är hemma så att han kan hämta där ni brukar göra bytena. Vid umgänge så får man ju se till så att barnen är hemma ifall det är där bytena görs i vanliga fall.

I vårt avtal står det hämtning på semestern hemma hos BF, vilket betyder hemma hos mig.

• Anonym (P)

Du ska se till att barnen kan hämtas och lämnas i sitt hem/hos pappan som ni vanligen gör.

• Anonym (C)
    Erkki skrev 2014-07-02 00:15:24 följande:

Men varför ska pappan betala att mamman förflyttat sig 60 mil bort från normal avlämningspunkt? 60 mil (30 t&r) a 15:- är nästan en tusenlapp.

För att mamman har rätt att åka vart hon vill och iom att pappan är UF så ska han stå för resorna fram och tillbaka. Nu överstiger dock antalet mil den schablon som finns, varför mamman ska stå för halva kostnaden.

Det är inte jag som tycker så, det är så. Och NEJ, jag orkar inte googla fram nån "källa på det". Det får du göra själv. Eller så väljer du att tro på det jag säger.
  • Anonym (P)
    Anonym (C) skrev 2014-07-02 00:24:22 följande:
    För att mamman har rätt att åka vart hon vill och iom att pappan är UF så ska han stå för resorna fram och tillbaka. Nu överstiger dock antalet mil den schablon som finns, varför mamman ska stå för halva kostnaden.

Det är inte jag som tycker så, det är så. Och NEJ, jag orkar inte googla fram nån "källa på det". Det får du göra själv. Eller så väljer du att tro på det jag säger.
    Nej då hans umgänge påbörjas och avslutas i barnens hem.

I övrigt www.notisum.se/rnp/domar/rh/RH001041.htm
  • Brumma
    Anonym (C) skrev 2014-07-02 00:13:21 följande:

Varför?

Om vi väljer att tillbringa sommaren 60mil hemifrån är det ju vår sak att se till att bonus kom både till oss och hem till sin mamma. Inte sjutton hade vi begärt att mamman skulle köra 30mil för att VI valt semester ngn annanstans...
  • Anonym (bf)

Fast det du skriver om gäller ju om en förälder väljer att flytta permanent, inte på en semesterresa.
    Då skulle ju jag kunna ta mina barn och åka till USA över sommaren, och när det är dags för pappan att ha umgänge så kan jag då bara säga till honom att beställa en biljett som han får betala om han vill träffa barnen..... eller inte?!

Finns inte barnen där de brukar hämtas så bryter man ju mot avtalet.
  • Brumma

Nej. Det är inte så. Praxis säger att umgängesförälderns står för resorna om det inte överstiger ett visst avstånd (tio mil har jag för mig). Men det gäller ju till platsen där överlämning efter överenskommelse skall ske. Inte platsen som boendeföräldern godtyckligt bestämt själv....

Det är lätt att "inte orka" när man egentligen inte kan...
  • Anonym (hm)

Upp till tio mil OK överstigande mil betalar TS.

• Brumma
    Anonym (hm) skrev 2014-07-02 00:45:58 följande:

Upp till tio mil OK överstigande mil betalar TS.

Varför skall pappan betala NÅGOT mer än vad det kostar att hämta på överenskommen plats sedan tidigare?

Det är mamman som valt att bo ngn annanstans under semestern, då är det självklart mamman som får betala överstigande kostnad.
  • Anonym (hm)

Du har rätt det är vid bosättning. Sen timme...

• Angels

SJÄLVKLART ser du till att barnen kan hämtas där överlämning brukar ske. Hur kan du ens tänka tanken att pappan ska drabbas ekonomiskt för att du väljer att åka bort på din semester. Om pappan då beslutar att åka 60 mil åt andra hållet, ska du då köra 120 mil för att hämta barnen där han befinner sig, när umgänget är slut eller gäller inte samma sak åt båda hållen?

Och ärligt talat, varför ska det i var och varannan tråd ang umgänge tas upp att pappan minsann gjort det och det mot mamman? Vad har det med saken att göra?

• Brumma
    Anonym (hm) skrev 2014-07-02 01:03:03 följande:

Du har rätt det är vid bosättning. Sen timme...

:D Sov gott ;)
Svar på tråden Vem ska betala för umgängesresorna under semestern?