Han hotar med familjerätten
Så fort jag och exet blir oense kring umgänget av barnen så hotar han med familjerätten men vad kan dom egentligen göra?
Så fort jag och exet blir oense kring umgänget av barnen så hotar han med familjerätten men vad kan dom egentligen göra?
Han hotar och jag har sagt fine men han kontaktar aldrig dom och detta har pågått från och till i några år nu.
Han hotar med förhoppning om att jag ska bli rädd förmodligen och ge med mig men jag är inte "rädd" för familjerätten utan ser nästan fram emot att se när han får tummen ur och gör allvar utav sina hot.
Men varfor bokar inte du tid hos dem och så går ni dit och kommer overens om ett fastställt umgängesschema, for att få slut på bråken?
[quote=73546909][quote-nick]Brumma skrev 2014-07-02 00:44:37 följande:[/quote-nick]
Så vad bråkar ni om? Att umgänge flyttas? Ställs in? Aldrig kan vara bestämt i förväg
Ja, då förstår jag honom...
[/quäää
Men hur gör man då när barnet tävlar på helgerna och man inte på förhand kan veta exakt när dessa tillfällen är!?
Pappan vägrar att vara involverad i någonting som rör fritidsintressen.
Jag förstår bara inte hur Familjerätten skulle kunna hjälpa eftersom det inte går att ha ett helt och hållet fast umgänge när man vill tävla på helgerna!?
Familjerätten skulle nog hjälpa honom att få ett fastslaget umgängesschema. Det är ett regelbundet umgänge med barnet som de tar hänsyn till, eventuella tävlingar bryr de sig föga om.
Du menar att pappan skulle vägra låta dem tävla om han hade dem hos sig, eller att han inte är kapabel att ta med dem till tävlingarna? Att han inte har velat medverka är kanske för att han inte har velat träffa dig?
Vad händer när det är tävling på pappans helg? Skjuts umgänget fram 3-4 veckor till eller?
Hur långt är det då?
Familjerätten har inte mandat att fastställa någonting. De är där för att hjälpa er samarbeta efter barnens bästa. Är det i barnens bästa så kan de kanske hjälpa till att få pappan att förstå hur viktigt tävlingarna är. Att ni går dit innebär inte att ni måste komma ut med ett avtal.
Men det måste vara otroligt frustrerande att aldrig få veta när man skall träffa barnen nästa gång. Att aldrig kunna planera helgerna.
Hur ofta infaller tävlingarna? Vilken nivå är det - går det att missa en tävling utan att riskera att bli utesluten ur klubben tex.
Är det på elitnivå kan jag tänka mig att det tas mer hänsyn, men är det en fotbollsmatch med "bylaget" så vete sjutton om inte tid med förälder ses som - och bör ses som - viktigare..
Varför kör inte du ena vägen?
Hmm... Ja, så kan man ju oxå se det....
Då tycker jag att det borde kunna gå att avtala om ändå. Med vissa förbehåll.
Som sagt ovan så har familjerätten inget mandat att besluta utan finns till för att hjälpa er föräldrar att gemensamt komma fram till ett beslut. I ert fall vore det ju inte omöjligt att fastslå umgänge tex varannan helg med förbehållet att dotterns tävling kan komma emellan. Detta skall då (tex) meddelas två veckor i förväg om det påverkar umgänget och ny helg skall föreslås. Ni skulle ju även kunna skriva in att du ser till att dottern kommer till o från tävlingen och sedan till sin pappa.
Familjerätten skall ge möjligheten till ett bra umgänge för alla inblandade och som sagt - kommer ni inte överens så finns det inget måste att göra det.
Dock är ju nästa instans tingsrätten. För OM ni inte kommer överens om ngt så kan ju pappan välja att stämma för umgänge.
Känner bara att det, även för dotterns skull, vore bättre med ett fast umgänge. Att kunna veta hur helgerna ser ut... Med förbehåll angående tävlingar då kanske ;)
Hur långt är det mellan er två? Från hem till hem?