• Anonym (Mamis)

Han hotar med familjerätten

Så fort jag och exet blir oense kring umgänget av barnen så hotar han med familjerätten men vad kan dom egentligen göra?

• Svar på tråden Han hotar med familjerätten
  • Anonym (lyssna)

De lyssnar och kan medla mellan er som tredje part

• Anonym (Bra)

Det är väl bra. Varför är du emot att ni ska komma överens och att inte bara en av er ska bestämma?

• Anonym (Mamis)

Han hotar och jag har sagt fine men han kontaktar aldrig dom och detta har pågått från och till i några år nu.

Han hotar med förhoppning om att jag ska bli rädd förmodligen och ge med mig men jag är inte "rädd" för familjerätten utan ser nästan fram emot att se när han får tummen ur och gör allvar utav sina hot.

• Tow2Mater

Men varfor bokar inte du tid hos dem och så går ni dit och kommer overens om ett fastställt umgängesschema, for att få slut på bråken?

• Anonym (Mamis)
    Tow2Mater skrev 2014-07-01 15:48:04 följande:

Men varfor bokar inte du tid hos dem och så går ni dit och kommer overens om ett fastställt umgängesschema, for att få slut på bråken?

Jadu, det finns en anledning till att jag inte vill ha något hundra procentigt fastställt och det beror på barnens talan och vissa aktiviteter som då hamnar på vissa helger som man inte på förhand kan förutsäga. OM vi har helt och hållet fastställda helger så hade han hållit på sin rätt och struntat i barnens önskemål.
  • Brumma
    Anonym (Mamis) skrev 2014-07-01 16:23:52 följande:
    Jadu, det finns en anledning till att jag inte vill ha något hundra procentigt fastställt och det beror på barnens talan och vissa aktiviteter som då hamnar på vissa helger som man inte på förhand kan förutsäga. OM vi har helt och hållet fastställda helger så hade han hållit på sin rätt och struntat i barnens önskemål.
    Så vad bråkar ni om? Att umgänge flyttas? Ställs in? Aldrig kan vara bestämt i förväg?

Ja, då förstår jag honom...
  • Anonym (Hm)

TS var inte rädd för familjerätten, hade en vän jag stöttade igenom den tiden för en del år sedan. Det var samma där mycket buller och bång innan. Mannen hotade och menade att denne hade större resurser, att denne skulle vinna och massa tjafs. Det hela slutade med närmast självmål för denne kille.

• Anonym (ser där)

På ett sätt är familjerätten ett dumt namn.. Det får det som att låta på en domstolsinstans där de fattar beslut åt andra.
    Tingsrätten kan fatta beslut mot andras vilja, Familjerätten är mer som en samtalspunkt för att lösa knutar.. Sen kan man komma överens om ett avtal som är lika bindande som om det vore fattat av en tingsrätt..

Familjerätten bits inte, men det kan tingsrätten göra...

Båda måste gå med på att komma till familjerätten, annars blir det inget av det.

Verkar mer som att han förlorar i argumenten och kastar ur sig ett hot om familjerätten..  Vad är det man brukar säga..?? Tomma tunnor skramlar mestSkrattande

• Anonym (Mamis)

[quote=73546909][quote-nick]Brumma skrev 2014-07-02 00:44:37 följande:[/quote-nick]

Så vad bråkar ni om? Att umgänge flyttas? Ställs in? Aldrig kan vara bestämt i förväg

Ja, då förstår jag honom...

[/quäää

Men hur gör man då när barnet tävlar på helgerna och man inte på förhand kan veta exakt när dessa tillfällen är!?

Pappan vägrar att vara involverad i någonting som rör fritidsintressen.

• Anonym (Mamis)

Jag förstår bara inte hur Familjerätten skulle kunna hjälpa eftersom det inte går att ha ett helt och hållet fast umgänge när man vill tävla på helgerna!?

Svar på tråden Han hotar med familjerätten