Inlägg från: Anonym (Mamis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamis)

Han hotar med familjerätten

Så fort jag och exet blir oense kring umgänget av barnen så hotar han med familjerätten men vad kan dom egentligen göra?

• Svar på tråden Han hotar med familjerätten
  • Anonym (Mamis)

Han hotar och jag har sagt fine men han kontaktar aldrig dom och detta har pågått från och till i några år nu.

Han hotar med förhoppning om att jag ska bli rädd förmodligen och ge med mig men jag är inte "rädd" för familjerätten utan ser nästan fram emot att se när han får tummen ur och gör allvar utav sina hot.

• Anonym (Mamis)
    Tow2Mater skrev 2014-07-01 15:48:04 följande:

Men varfor bokar inte du tid hos dem och så går ni dit och kommer overens om ett fastställt umgängesschema, for att få slut på bråken?

Jadu, det finns en anledning till att jag inte vill ha något hundra procentigt fastställt och det beror på barnens talan och vissa aktiviteter som då hamnar på vissa helger som man inte på förhand kan förutsäga. OM vi har helt och hållet fastställda helger så hade han hållit på sin rätt och struntat i barnens önskemål.
  • Anonym (Mamis)

[quote=73546909][quote-nick]Brumma skrev 2014-07-02 00:44:37 följande:[/quote-nick]

Så vad bråkar ni om? Att umgänge flyttas? Ställs in? Aldrig kan vara bestämt i förväg

Ja, då förstår jag honom...

[/quäää

Men hur gör man då när barnet tävlar på helgerna och man inte på förhand kan veta exakt när dessa tillfällen är!?

Pappan vägrar att vara involverad i någonting som rör fritidsintressen.

• Anonym (Mamis)

Jag förstår bara inte hur Familjerätten skulle kunna hjälpa eftersom det inte går att ha ett helt och hållet fast umgänge när man vill tävla på helgerna!?

• Anonym (Mamis)
    Smecker skrev 2014-07-02 07:36:57 följande:

Familjerätten skulle nog hjälpa honom att få ett fastslaget umgängesschema. Det är ett regelbundet umgänge med barnet som de tar hänsyn till, eventuella tävlingar bryr de sig föga om.

Jag har svårt att tro att dom inte skulle lyssna på en 11 och en 14-åring när dom säger att dom hellre vill tävla än att åka till pappan. Pappan har ju dessutom ett val att medverka vid tävlingarna men har alltid avstått pga ja gud vet vad, att det är för långt att köra??
  • Anonym (Mamis)
    Anonym (Bra) skrev 2014-07-02 08:41:02 följande:

Du menar att pappan skulle vägra låta dem tävla om han hade dem hos sig, eller att han inte är kapabel att ta med dem till tävlingarna? Att han inte har velat medverka är kanske för att han inte har velat träffa dig?

Vad händer när det är tävling på pappans helg? Skjuts umgänget fram 3-4 veckor till eller?

Det är precis det jag menar. Han har aldrig ens sett en tävling live trots påtryckningar.

Ha, vi hade inte ens behövt stå nära varandra eller jag kan garantera att vi inte hade gjort det.

Det skjuts på en vecka eller läggs en vecka tidigare beroende på vad som passar bäst.
  • Anonym (Mamis)
    Brumma skrev 2014-07-02 09:34:13 följande:

Hur långt är det då?

Lite olika ibland men på hemmaplan är det 3,5 mil enkelresa men så gnäller han ju förvisso bara om att hämta och lämna dom inför det vanliga helgumgänget på ungefär 4 mil enkelresa.
  • Anonym (Mamis)
    Brumma skrev 2014-07-02 09:33:27 följande:

Familjerätten har inte mandat att fastställa någonting. De är där för att hjälpa er samarbeta efter barnens bästa. Är det i barnens bästa så kan de kanske hjälpa till att få pappan att förstå hur viktigt tävlingarna är. Att ni går dit innebär inte att ni måste komma ut med ett avtal.

Men det måste vara otroligt frustrerande att aldrig få veta när man skall träffa barnen nästa gång. Att aldrig kunna planera helgerna.

Tävlingarna har vi kännedom om minst två veckor i förväg så det finns tid att planera.
  • Anonym (Mamis)
    Brumma skrev 2014-07-02 09:30:04 följande:

Hur ofta infaller tävlingarna? Vilken nivå är det - går det att missa en tävling utan att riskera att bli utesluten ur klubben tex.

Är det på elitnivå kan jag tänka mig att det tas mer hänsyn, men är det en fotbollsmatch med "bylaget" så vete sjutton om inte tid med förälder ses som - och bör ses som - viktigare..

Det sista året nästan har det tävlats i snitt en gång/mån.

Nej, det är inte alls på elitnivå, hon tävlar med sin häst.

Det har t.o.m tävlats i samma stad som han bor men han har inte ens kunnat förmå sig att gå dit då för att se sin dotter på tävlingsbanan. Senare när dottern berättat om det så har det visat sig att han varit hemma bara.
  • Anonym (Mamis)
    Brumma skrev 2014-07-02 10:16:48 följande:

Varför kör inte du ena vägen?

Därför att jag gör allting annat och det ligger på umgängesföräldern när det inte är längre och så pass sällan som det är.
  • Anonym (Mamis)
    Brumma skrev 2014-07-02 11:47:34 följande:

Hmm... Ja, så kan man ju oxå se det....

Ja, med tanke på att han aldrig deltagit i något annat så är det han som står för umgängesresorna.
  • Anonym (Mamis)
    Brumma skrev 2014-07-02 10:43:50 följande:

Då tycker jag att det borde kunna gå att avtala om ändå. Med vissa förbehåll.

Som sagt ovan så har familjerätten inget mandat att besluta utan finns till för att hjälpa er föräldrar att gemensamt komma fram till ett beslut. I ert fall vore det ju inte omöjligt att fastslå umgänge tex varannan helg med förbehållet att dotterns tävling kan komma emellan. Detta skall då (tex) meddelas två veckor i förväg om det påverkar umgänget och ny helg skall föreslås. Ni skulle ju även kunna skriva in att du ser till att dottern kommer till o från tävlingen och sedan till sin pappa.

Familjerätten skall ge möjligheten till ett bra umgänge för alla inblandade och som sagt - kommer ni inte överens så finns det inget måste att göra det.

Dock är ju nästa instans tingsrätten. För OM ni inte kommer överens om ngt så kan ju pappan välja att stämma för umgänge.

Känner bara att det, även för dotterns skull, vore bättre med ett fast umgänge. Att kunna veta hur helgerna ser ut... Med förbehåll angående tävlingar då kanske ;)

Men det är ju ändå så vi har det i princip fast vi bestämmer några umgängestillfällen åt gången beroende på vad som passar bäst de kommande tre månaderna ungefär. Om det blir överhoppat någon helg så blir det nästan alltid helgen efter istället.

Hade han velat stämma mig på mer umgänge så hade han nog redan gjort det och inte vänta till barnen är nästan halvvuxna eftersom vi varit separerade sen barnen var små. Det är väl naturligt att barnen får fler och fler aktiviteter ju äldre de blir.
  • Anonym (Mamis)
    Smecker skrev 2014-07-02 12:24:52 följande:

Hur långt är det mellan er två? Från hem till hem?

4 mil
Svar på tråden Han hotar med familjerätten