Inlägg från: Anonym (strings) |Visa alla inlägg
  • Anonym (strings)

String OK på strand och/eller simhall?

sextiotalist skrev 2014-07-03 12:41:51 följande:
    Jag anser att man har rätt att klä sig som man vill, i rätt sammanhang, kan man få påpekningar om att just den klädseln inte passar, då tänker jag mer på ev klädkoder på arbeten etc
    På sin fritid däremot så har man stor frihet.
    Nej, man har inte rätt att klaga på andras klädsel, än mindre på andras utseende.
    För det första, man rår inte för hur man är född, för det andra, det finns ytterst få fula personer, de finns de med mindre tilltalande utseende, men fula, mycket, mycket sällan.
    Så för mig får man komma till affären i utslitna mjukisbyxor, slarvigt uppsatt (skitigt) hår, det bekommer mig inte det minsta och jag bryr mig inte.
    Visst, jag kan lyfta ett och annat ögonbryn om någon kommer med shorts när det är minusgrader, eller päls när det är 25 plusgrader, jag kanske tänker en tanke om personen har kläder som inte sett en tvättmaskin på ett tag eller om klädseln visar mer än vad man vill se. Men säga något till personen, nix, den rättigheten har jag inte och om jag lägger ner energi på det, nix.
    Frågar man, som t.ex i den här tråden, så kan jag svara på vad jag tycker, men annars så håller jag tyst.
    Är det inom familjen så kanske jag kan upplysa om att det kanske inte passar, eller att det kanske inte är plagget för dig. Men inte alltid.
    Varför skulle man inte ha rätt att klaga på andras klädsel när man har rätt att klä sig hur man vill? Du behöver ju inte bry dig om klagomålen om du inte vill, men klart man har rätt att säga vad man tycker.

Detta låter mer som att en del här har väldigt svårt att ta kritik.
  • Anonym (strings)
    aldrigmer skrev 2014-07-03 12:54:28 följande:
    Men ska verkligen vuxna människor klaga på sin medmänniska och påstå att denne är ful?? Jag tycker faktiskt att man ska knipa käft om andras utseende om man inte är direkt tillfrågad. Varifrån har du fått rätt att uttala dig negativt om en annan människas utseende? Till vilken nytta är det för denne eller dig? 

Jag tycker att en massa saker är fult och en massa saker är fint. Om någon då kommer med stringtrosor, dallrig rumpa, hängbuk, silikontuttar, blonderat hår, ankläppar mm, ja då tiger jag. Jag tänker kanske saker men jag säger det inte, jag är inte satt på jorden för att såra.
    Om någon klär sig osmakligt på offentlig plats har jag rätt att kommentera det, eftersom jag också vistas där och ska trivas.

Med rättigheter att klä sig hur man vill kommer också skyldigheter att lyssna på och ta hänsyn till andra.
  • Anonym (strings)
    sextiotalist skrev 2014-07-03 13:06:08 följande:

Kritik kan jag ta, av rätt person, men om någon från ingenstans ger mig kritik på min klädsel (som är helt OK) eller utseende så får personen ifråga räkna med en rejäl verbal käftsmäll.
    Du har uppenbarligen missat det där med kritik, kritik har inget med personligt tyckande,
    Att anse sig ha rätten att säga vad man tycker tyder på noll koll på sociala koder och sk sanningsägare är värre än folk med fel klädsel
    Om du beger dig ut i offentligt rum med uppseendeväckande klädsel som skiljer dig markant från normen, så får du vara beredd på kommentarer. Hemma kan du göra som du vill utan reaktioner, men så fungerar det inte bland folk.
    sextiotalist skrev 2014-07-03 13:09:37 följande:
    Du tar dig rätten, men troligen kommer ingen bryr sig, har du tur så kanske någon upplyser dig hur patetiskt det är, har du otur så klagar du på fel person.
    Sedan tror jag att det är bäst att du undviker offentliga platser, för vi andra ska trivas vi också och jag är ganska säker på att det är fler som står ut med avvikande klädsel än de som står ut med sanningsägare
    Jag tror det är du som inte riktigt greppar det här med sociala koder. Drar du på dig string i en simhall väljer du ett plagg som du vet kommer skilja sig mycket från mängden. Du är fullt medveten om att du står ut, och då får du också räkna med reaktioner.

Behöver ju inte nödvändigtvis vara direkta kommentarer, kan även vara att folk pratar med varandra om dig, ger dig blickar, pratar med simhallens vakt osv. Men om du tror att du kan klä dig hur som helst helt utan reaktioner så är det nog du som får inse ett och annat om relationen mellan rättigheter och skyldigheter.

• Anonym (strings)
    EnAnonumius skrev 2014-07-03 13:24:43 följande:
    Men du verkar ju knappast ta hänsyn till andra själv.
    Utan sitter och klankar och gör omogna personangrepp på andras kroppar om de tycker ett plagg är fult. 

Du verkar ju ha svårt att begripa att man kan ha en snygg vältränad och vacker kropp (inklusive fast fin vältränad rumpa) och ändå tycka string är fult.,
    Med tanke på ditt omogna påhopp du gjorde i #17 så verkar du ju vägra att begripa detta.

Världen snurra inte kring dig och ditt perfekta svarvita tänkande och dömande av andra människor.

Där, i inlägg #17 satt du helt själv på eget bevåg också sandlådenivå  på din tråd till sandlådenivå. 
    På vilket sätt är en kommentar att string är olämpligt i en simhall ett "omogen personangrepp"? Förklara gärna.

Du verkar också utgå ifrån att om jag säger någonting så är personen jag talar med förpliktigad att lyda. Själv bryr jag mig inte om när folk säger saker jag inte håller med om. Med det går inte att sätta munkavle på människor.
  • Anonym (strings)
    sextiotalist skrev 2014-07-03 13:32:09 följande:
    Nu använder jag inte string, inte heller klär jag mig avvikande. Utan jag resonerar som den som ser detta och hur jag reagerar och handlar. Nej, jag varken kommenterar eller lägger energi på detta, jag möjligtvis noterar på sin höjd. Jag tycker det är ett jävla oskick att kommentera andra människors klädsel, klaga på andras klädsel.
    Än värre, klaga på andras utseende, det är så tragiskt när folk gör det.

Jag vet att ni finns, har en mamma som är sådan och dessutom har svårt att hålla tyst, ingen av oss syskon accepterar detta (hon har alltid varit så)
    Beror ju på hur människor klär sig också. En del klär sig ju så uppseendeväckande som möjligt med flit för att de VILL att folk ska kommentera och reagera, men nåde den som säger något negativt... allt måste vara positivt.

Jag tycker det är en galen inställning. Man måste kunna ta kritik, särskilt om man via sin klädsel ber om det.
  • Anonym (strings)
    puss skrev 2014-07-03 13:58:06 följande:
    Det har du inte, eftersom du inte äger det offentliga rummet. Det visste du tydligen inte.
    Man behöver inte äga det offentliga rummet för att få uttrycka sin åsikt.

Jag förstår att det känns lockande med en värld där alla bara säger positiva saker om dig, men verkligheten fungerar inte så.
  • Anonym (strings)
    sextiotalist skrev 2014-07-03 14:25:33 följande:
    Det finns alltid otrevliga sanningsägare, men faktiskt, jag upplever nog att de stora majoriteten tänker som jag gör.
    Ja, man kan lämna kritik, men kritik ska lämnas med stort hjärta och i vänskap, annars kan det lika bra vara, annan kritik tillför inte något, mer en stor portion irritation eller att man gör någon ledsen
    Haha, du verkar ha problem att ta kritik. Det viktigaste med kritik är inte att den framförs "med ett stort hjärta", utan att den framförs sakligt.

Folk som inte kan ta kritik borde inte ens vistas utanför sitt eget hem. Ingen tvingar någon att bry sig. Men precis som att man måste få klä sig hur man vill måste man få säga vad man tycker. Kläder är kommunikation lika mycket som vanliga ord.
  • Anonym (strings)
    puss skrev 2014-07-03 14:26:32 följande:

är det så att du i det offentliga rummet yttrycker dion åsikt om hur folk går klädda är du ute i ogjort ärende.
    "Ute i ogjort ärende?" Vad menar du?
  • Anonym (strings)
    puss skrev 2014-07-03 14:29:30 följande:

vad uttrycket betyder.
    Och vad betyder det?
  • Anonym (strings)
    puss skrev 2014-07-03 14:29:11 följande:

kläder är kommunikation? sant, men det blir roligt i sammanhanget. hur tolkar du andras stringraller? som en personlig förolämpning?
    jag tolkar string som att någon tror att sin rumpa ser grymt snygg ut. Om den då håller på att dallra så är det på plats med en kommentar, särskilt då rumpan är en sexuell del av kroppen (går inte att jämföra med barn mage eller bara armar exempelvis).
  • Anonym (strings)
    puss skrev 2014-07-03 14:31:16 följande:

din intention går i stöpet.
    Och du kan inte förklara vad det betyder?
  • Anonym (strings)
    puss skrev 2014-07-03 14:32:56 följande:

jaha, du tolkar det så. det är din tolkning. och jaha, om nån nu skulle tycka att den har ett killer ass? vad spelar det dig för roll?
    För om jag måste se denna rumpa dallra omkring så påverkar det min upplevelse i simhallen negativt.

Vad jag vet finns det inga regler mot string, men man måste få säga vad man tycker, om vi inte ska leva i åsiktsförtryck bara för att vissa suger åt sig kritik som en tvättsvamp suger åt sig vatten.
  • Anonym (strings)
    sextiotalist skrev 2014-07-03 14:34:51 följande:

Jga kan ta negativ kritik, men har väldigt svårt att ta beröm, jag är uppvuxen med en mamma som resonerar som du gör och det har lett till att jag är så van vid negativ kritik, "man måste tåla sanningen".
    Så det jag arbetatar med är att lära mig att ta emot beröm och komplimanger. Just idag så började morgonen med svidande kritik (jag fick vara den som fick ta skiten fast det inte var mitt fel), men sedan har jag en underbar chef som berömde mig, fortfarande är det kritiken som sitter kvar hårdast, berömet var mer korrekt
    Bra att du försöker jobba på dina problem. Man måste själv kunna hantera både kritik och beröm, och det är bara du själv som kan bli bättre på det så att säga.
  • Anonym (strings)
    EnAnonumius skrev 2014-07-03 15:34:45 följande:
    Det är skillnad mellan kritik och beröm.

En skillnad du vägra att hantera och använder dig av invektiv och påhopp.

Ja jag återkommer IGEN till inlägg #17 för att bevisa att du vägra att hantera förmågan att kritiserar och vill förväxla personpåhopp med kritik.
    LOL, vad snackar du om? Livet består inte bara av beröm. Vad lever du i för värld?
  • Anonym (strings)
    ölburk2 skrev 2014-07-07 00:30:38 följande:

Å som vanligt skyller vuxna sina moralfloskler på att ungarna ska slippa, ungarna är garanterat dom enda som skiter fullständigt om nån har string eller annat, möjligen frågar dom nåt, å kan då bli indoktrinerade med nån förljugen smörja av en vuxen..

Barn anammar naturligt det som är normen i samhället. Om någon har string i en simhall så går det definitivt emot normen.
Svar på tråden String OK på strand och/eller simhall?