Inlägg från: Morsprins |Visa alla inlägg
  • Morsprins

Vilket bb i Stockholm?

Hej, väntar andra barnet till början av februari och är ganska ung.
    Jag födde på BB Danderyd sommarn-13 och själva förlossnings avdelningen var underbar men tji fick jag då vi kom upp till rummet, min lilla kille vägde bara 2760g och de höll på att sticka honom hela tiden för blodsockret inte var korrekt, då de enligt deras apparat var jätte lågt valde dom att ta ner honom till neo och ta blodsockret och det var hur fint som helst! (Efter 2 dagar...) iallafall dom var så elaka och menade på att jag var så ung och inte visste vad jag höll på med... Bor söder om söder så velat lite mellan karolinska Huddinge & sös, vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Vilket bb i Stockholm?
  • Morsprins

Ja jag har hört mycket bra om sös, kanske ska kolla lite på bb södra då om vi kan få en barnvakt när vi ska till förlossningen annars kanske jag ska välja sös så man har lite "stöd" och folk. Jag vet inte, så himla svårt det där!

• Morsprins
    Jempan85 skrev 2014-07-01 17:15:54 följande:

Jag ska föda mitt första barn på Södra BB är det tänkt. Som jag förstått det får du absolut bäst stöd där eftersom det är enda stället där du har en bm som bara tar hand om dig och inte springer mellan flera förlossningar. Det finns dessutom badkar och egen toalett på varje rum. Vanliga SöS har bara ett rum med egen toalett. Resten får dela en i korridoren och är för både mammor och pappor..

Spännande, men vad är det egentligen för skillnad? Prisskillnad? Standard skillnad?

Men om du bara har en bm finns det väl inte så många platser eller? :)
  • Morsprins
    Hjärtefröjd skrev 2014-07-01 18:21:42 följande:

Så sjukt, vi var med om exakt samma sak på Danderyd, alltså att blodsockret visade jättelågt på BB-hotellet och vår son blev helt sönderstucken. Men på Neo visade de sig att blodsockret egentligen var helt i sin ordning.

Hur som helst, vi kommer nog inte välja Danderyd en gång till pga personalen på BB-hotellet.

Gud vad hemskt, speciellt som förstföderska, sambon var iväg på ett möte jag var tvungen att akut ringa honom och be han komma snabbt, dom fick inte ta med bebis förens han kom, dom berättade ingenting utan tänkte ta honom och gå!!!

Dags att byta ut mätarna kanske?!

Jag låg i och för sig på avdelningen ovanför förlossningen. Varför vet jag egentligen inte.
  • Morsprins
    Nicki2011 skrev 2014-07-01 18:25:24 följande:

Danderyd, helt klart!!

Skulle nog inte vilja föda där, men sen är det så långt bort då jag bor i haninge så mitten av två val ;)
  • Morsprins
    Airlessplace skrev 2014-07-01 20:46:15 följande:

Södra BB rekommenderas varmt! Sonen föddes där för snart 2 år sen, avslappnad miljö; kändes som ett hotellrum. Väldigt skönt att inte behöva förflytta sig när allt var klart heller. För att föda där bör man ha haft en graviditet utan komplikationer.

Var 20 år när det begav sig, så ganska ung, men det var det ingen som sa något om. Fick lite tips med amningen och sånt men det får ju alla och det var absolut inte på ett otrevligt sätt.

Bor för övrigt också i Haninge ;)

Vad kul att du också bor här, är 20 nu jag med men Danderyd var dom så på mig om amning och pikade in att såhär ska du göra du som är så ung.. Så trött på alla pikar.

Dock är det här andra barnet så det lär väl bli en annan sak kanske.
  • Morsprins
    Anna J01 skrev 2014-07-01 21:30:24 följande:

Rekomenderar också södra BB. Födde min andra där och hoppas på att få föda nummer tre där med.

Förut hade de bara 6 rum men jag tror dom har utökat till 9 nu. Man ligger ju kvar i samma rum hela vistelsen så det är ju alltså inte 9 st. Som föder samtidigt.

Helt fantastiskt stöd från barnmorskan! Kändes som att hennes enda syfte var att finnas där för mig. På vanliga förlossningen med första barnet kändes det mer som att man var ivägen och att de ville ha så lite att göra med en som möjligt..

De som går på deras MVC får förtur men vem som helst som förväntas få en komplikationsfri förlossning får föda där om det finns plats.

Annars har vanliga Sös ett nytt bb hotell nu som jag hört mycket bra om. Bara familjerum med eget badrum och fint.

Vi har vanliga sös som andraval om södra bb är fullt.

Kul att höra alla varma rekommendationer om BB Södra, det är nog något jag ska ta upp med min BM på fredag.

Vad vi planerat än sålänge om allt är komplikations fritt och förlossningen går som den ska så kommer jag vilja åka hem så fort som möjligt. Om allt känns bra förstås!

Det är en stund kvar men fundera ska jag nog göra.
  • Morsprins
    sweetpea skrev 2014-07-02 11:02:33 följande:

Egentligen handlar det ju mest om personerna man träffar och dem kan man ju ändå inte välja. På alla ställen finns det nog folk man klaffar mer eller mindre bra med, det handlar om tur eller otur. Vilken färg det är på väggarna eller vilken parkering man ser från fönstret är ju mindre relevant. Tycker jag.

Som du säger, antingen har man tur eller otur, sen struntar jag i hur det ser ut, eller det behöver ju inte se ruttet ut, men att de finns personal och instrument/verktyg tillhands.

Vad jag är mest rädd för är väl att jag förmodligen kommer få föda själv om vi inte kan få barnvakt, så pappan kommer finnas i närheten men inte hos mig. Därför vill jag gärna veta lite.
  • Morsprins
    Jempan85 skrev 2014-07-02 12:57:03 följande:

När har du bf ts?

Oj, det är en bra bit kvar, har bf 2/2-15
  • Morsprins
    sweetpea skrev 2014-07-02 14:55:49 följande:

Ja, det är ju alltid bra att läsa på! Men man ska inte ställa in sig på ett ställe alldeles för hårt, tycker jag, för är det fullt så kan man ju hamna varsomhelst till slut i alla fall, trots alla förberedelser.

Jo jag vet, om jag känner mig rätt när det börjar bli dags så bara jag får en plats är jag nöjd!

Kul att se ändå vad folk tycker och känner ;)
  • Morsprins
    Missimissi skrev 2014-07-02 15:35:47 följande:

jag väntar andra barnet i november och har den här gången valt BB Sophia. Förra gången födde jag på DS och skulle inte tveka att föda där igen rent objektivt men har ändå lite dåliga minnen då man stundtals var helt bortglömd och saker blev mer plågsamma under öppningskedet än vad det skulle kunnat vara om jag fått mer stöd då så jag hoppas på att det är mer genomtänkt och lugnt på BB Sophia (plus att jag väldigt gärna vill bada under öppningsskedet).

Anledningen till att jag har valt BB Sophia är att jag tror att de har sugit åt sig stans allra bästa barnmorskor och sköterskor plus att de har en egen narkosläkare (förra gången fick jag ligga länge i plågor i väntan på epiduralen och det tog mig lång tid att komma över den upplevelsen).

Har dock hört både bra och dåligt om de flesta ställen så jag tror som många andra säger att man kan känna sig rätt lugn oberoende av ställe då det i slutändan är situationen just då och personkemin med de i förlossningssalen som är det viktiga.

Min bästa vän väntar sitt första nu i december och funderar också på bb Sophia, det är väl ganska nyöppnat va?

Av bilderna jag sett så är det ganska mysiga rum och fräscht, fick inte det här "sjukhus" intrycket direkt.

Men jag väljer bort det, det är liksom inte min "stil" om man nu kan säga så, sen var det ett par saker jag hakade upp mig på när jag läste på deras hemsida.. Men alla är vi olika, tur det!
  • Morsprins
    India skrev 2014-07-03 19:24:09 följande:

Spännande tråd! Står själv i valet och kvalet mellan DS och BB Stockholm...svårt att se någon skillnad, de ligger ju t o m i samma hus och DS äger en viss del av BB Stockholm! Omdömen??

Av egen erfarenhet tyckte jag om DS förlossningen, dock tog det en stund ibland innan bm kom då hon hade många patienter men sköterskan kom alltid på direkten, det var, vad jag tänkte på/såg det första dygnet, väldigt fräscht och städat. Jag vart igångsatt så jag kommer faktiskt inte ihåg så mycket, men fick nog vänta en liten stund på narkosläkaren men det var som sagt inget jag märkte av då värkarna bara slog till.

Då jag inte hade vilat på över 18h gav mb mig en lokalbedövning inuti underlivet och akupunktur(tror dock inte på sånt) och slockna några timmar sen var det dags.

Så det kändes som jag fick den hjälp jag kunde nu i efterhand.

Hade jag bott kvar på den sidan av stan så hade DS vart ett självklart alternativ igen!

Det var själva avdelningen vi hamnade på efter där dom dömde mig som okunnig för att jag var ung, men det verkar hända lite överallt.
Svar på tråden Vilket bb i Stockholm?