när pappan vägrar betala
Är ni överens om vilka aktiviteter dottern skall gå på?
Vem har barnbidraget.
Vill bara bena ut o få lite mer info :)
Är ni överens om vilka aktiviteter dottern skall gå på?
Vem har barnbidraget.
Vill bara bena ut o få lite mer info :)
Använd barnbidraget till både aktiviteter och kläder, det är det det är till for.
Ska ni spara kan ni gora det på varsitt håll från era egna pengar.
Det går inte riktigt att räkna med att kunna spara barnbidraget även efter ni gått isär. Förhållandena har ändrats helt enkelt.
Jag håller med ovanstående om att vad du än gör kommer dottern komma i kläm och att det är dags att sluta låta honom komma undan och bestämma spelreglerna. MEN det är även dags att använda barnbidraget till gemensamma kostnader och låta var o en av er föräldrar spara det man själv vill o kan spara. Du har barnbidraget och det rimliga är - faktiskt - att du betalar mer.
Jag hade gjort såhär. Skrivit till honom (bra att ha det på pränt) att eftersom ni inte är överens om den ekonomiska biten kommer du fortsättningsvis göra följande.
Eftersom du har barnbidraget är det rimligt att du står för den delen av kostnaden, resterande kostnad delar ni på eller tar var för sig.
Barnbidraget kommer hädanefter att gå till försäkring, gemensamt överenskomna aktiviteter (här ingår självklart sådana aktiviteter ni GEMENSAMT varit överens om att barnet fått börja med. Även om han sedan ändrat sig. Nya aktiviteter däremot tas inte härifrån om ni inte är överens) samt gemensamma ytterkläder.
Barnbidraget blir 12600:- om året. Drar man av försäkring ca 250:- i månaden (tar siffror jag själv betalar nu) blir det 9600:- kvar. Jag har ingen aning om vad aktiviteterna barnet går på kostar och mina barn går ännu inte på några aktiviteter så här gissar jag hej vilt... Men säg 2000:- per år (är det rimligt?).
Kvar har du nu 7600:-
Overall 1000:-
Vinterkängor 600:-
Sommarskor 400:-
Regnkläder o stövlar 600:-
Sommar/vårjacka 400:-
Osv...
Spalta upp allt efter vad det brukar kosta. Det som barnbidraget täcker fixar du och betalar med barnbidraget och är hädanefter gemensamma saker som följer med dottern oavsett var hon bor. Resterande saker, som övriga kläder tex sköter ni från o med nu själva. Kanske räcker barnbidraget till o med till baskläder. Sedan kan det faktiskt vara skönt att slippa släpa en väska med kläder varje byte...
Ja, risken finns att dottern kommer att vara utan rätt kläder i början, men förhoppningsvis kommer det leda till att han är så illa tvungen att inhandla kläder. Gör han inte det är risken stor att han anmäls av skolan för vanvård..
Spaltar man upp det så räcker dock barnbidraget ganska långt....
En sak att tänka på är att om du skall fortsätta ha barnbidraget och stå för gemensamma kostnader är att hålla sig på en rimlig prisnivå. Det är kanske inte rimligt att själv bestämma att vinteroverall kostar 3000:- o kängorna 1500:-
Om ni inte har det så se även till att begära varsin faktura för fritids. Du betalar för ditt behov baserat på ditt hushålls inkomst och han betalar för sitt behov baserat på hans hushålls inkomst.
Slutligen sparar du det du vill - utan att blanda in att ni tidigare sparat barnbidraget, det är inte möjligt längre i den situation ni är i, och om pappan vill spara gör han det på sin sida.
Du vet att han har rätt till halva barnbidraget? Jag är inte säker på att gå bakom ryggen på pappan är rätt sätt... Har ni ett gemensamt konto där ni faktiskt ÄR överens om att spara barnets barnbidrag kan det kanske få konsekvenser? Just att du tar beslut om ett gemensamt konto.
Jag hade nog känt det säkrare att spela med öppna kort - IFALL det skulle bli ngt bråk om barnets pengar i framtiden.