• Anonym (Ledsen, arg & rädd)

när pappan vägrar betala

Jag o mitt ex har delad vårdnad och dottern bor växelvis varannan vecka hos oss. Han bor kvar i vårt gamla hus och har vägrat skriva över henne på min adress, trots att jag är den som alltid får fara med henne till läkare, ringa till skola osv. (Vilket gör det opraktiskt att alla papper kommer hem till honom hur mycket man än ber dom skicka dubbelt)

Problemet jag har (främst i denna tråd i alla fall) är att han vägrar betala för hennes aktiviteter, kläder och skor samt förra året även hennes barnförsäkring...
    Han hånler bara när jag ber om pengar och säger att "jag betalar när jag vill... OM jag vill".
    Jag har bett de i hennes aktiviteter att fakturera honom, men det slutar alltid med att han inte betalat och frågan kommer då till mej om dottern ska sluta med aktiviteten eller om JAG tänker betala.
    Visst kan jag ha kläder åt henne hos mej som "bara" får användas hos mej, men jag tycker inte det är snällt mot en 8-åring att be henne byta kläder och skor när hon ska till pappa efter skolan. Det är ju inte hennes fel att vi separerat och jag vill att hon ska må så bra det går i den situationen som är.

HUR får jag honom att betala???
    Han skrattar bara åt mej och beter sej däremellan som en idiot och tycker vi inte lika skäller han ut mej inför vår dotter, vilket gör att hon inte törs fråga honom saker längre.
    Han tog strypgrepp på mej för 2 år sedan när han blev arg. Hon var i rummet bredvid men verkar inte ha sett något. Ångrar sååå att jag inte anmälde honom, men ville inte göra det värre för dottern... :(

• Svar på tråden när pappan vägrar betala
  • Brumma

Är ni överens om vilka aktiviteter dottern skall gå på?

Vem har barnbidraget.

Vill bara bena ut o få lite mer info :)

Brumma skrev 2014-07-01 00:41:55 följande:

Är ni överens om vilka aktiviteter dottern skall gå på?

Vem har barnbidraget.

Vill bara bena ut o få lite mer info :)

Ja! Vi har varit överens! Men efter något år tyckte han att ena aktiviteten var "löjlig" och ville JAG att hon skulle fortsätta med den, fick jag stå för det själv... Nu var det ju inte "jag" som ville fortsätta utan DOTTERN, men...? Andra aktiviteten har han själv varit aktiv inom tidigare så där trodde jag det skulle fungera bättre, men jag är osäker på om han någonsin betalat den...?

Han skyller på att han har så dåligt med pengar, vilket är rent skitsnack för han har lägre avgifter än mej och ändå 43000kr/månaden i lön (jag ligger på 25000kr)

Barnbidraget har vi alltid sparat i ett konto till dottern och när jag "hotat" att ta pengar därifrån hotar han istället mej...

Jag har ändå (eftersom barnbidraget sätts in på mitt konto), lagt det på ett annat konto, men törs inte använda pengarna då jag är rädd för hur han kommer reagera när han upptäcker det...

Min tanke är dock att HAN inte ska få ta åt sej "äran" att ha sparat pengar åt henne hela livet när han rent krasst inte gör det!

Jag är den som får köpa ytterkläder och skor, den som betalar avgifter och aktiviteter.

Han skyller på att han har "dåligt med pengar just nu", men köper sedan en utomlandsresa (den här gången får dottern följa med. Det har inte alltid varit så) för nästan 25000kr.

Det som stör mej mest är inte pengarna egentligen, utan hans "attityd" att han kan "välja" OM han vill betala, och att han däremellan är både dum och elak mot mej.

Min dotter berättade en gång att hon trott att han bråkat med mej i telefonen när det tydligen var med hans flickvän. Orsaken till att hon trodde att det var med mej var att han skrek "Du är ju hel jävla dum i huvudet". Så brukar han ju säga till dej mamma...

Hon hade smyg-kollat hans telefon och sett att det var till flickvännen och inte mej, men var ledsen då hon gillade flickvännen och inte tordes prata om sina känslor med pappan...
  • camelCase

Vilket jävla arsel ditt ex verkar vara!

Jag har ingen aning om hur du bör göra mer än du redan gör. Stackars dottern som har en sån gris till pappa.

• Myling

Pengarna låter som det lilla problemet. Den där är ingen bra manlig förebild för en 8-åring. Kommer hon växa upp och tro att det beteendet är normalt för en kille?

Nej! Någon förebild för det manliga könet är han då rakt inte. Bara hoppas på att hon inte letar efter sin"pappa" i en blivande man...

Tack för era kommentarer! Ibland blir man bara så jävla less på att försöka upprätthålla en fin bild för dotterns skull.

Tycker jag inte som honom skriker han på mej och säger jag emot slänger han på luren och sen säger han att JAG kör över honom...

• Rödaskor

Vill dottern ens bo hos honom?
    Det låter som det vore bättre om hon flyttade hem till dig på heltid och du fick underhåll istället.

• Anonym (E.M)

Ni har båda bra löner och då kan ni väl köpa egna saker och kläder till henne? Ta pengar från barnbidraget till aktiviteterna och spara resten. Ingen av er ska ta åt sig någon "ära" för att ha sparat barnbidraget tycker jag.

• Tow2Mater

Använd barnbidraget till både aktiviteter och kläder, det är det det är till for.
    Ska ni spara kan ni gora det på varsitt håll från era egna pengar.

• Anonym (sdbä.,ö)

Jag kan direkt säga att oavsett hur mycket du än viker dig för ditt ex så kommer dottern alltid att hamna i kläm. För HAN sätter henne där. Att du sätter hårt mot hårt gör alltså inte saken värre.

Visst kanske han härjar och har sig, men då har du ju mer 'kött på benen' med att gå till rätten och få boendet samt kanske tom enskild vårdnad.

Han är ju inte alls en bra förebild för henne. Att få höra pappa kalla mamman för dm i huvudet är inte ok någonstans, hon ska inte behöva höra honom kalla NÅGON för det.

Hon är 8 år och hamnar, skriver det återigen, i kläm, men DU sätter henne inte där, det gör han. Tala med henne och säg att det inte har med henne att göra alls, men att du from nu måste göra så att du betalar kläderna hon har hos dig och han gör samma med det hon har hos honom. Aktiviteterna kan du inte göra annat än gå till rätten med för att få honom att betala. Ytterkläder och skor kan du ju ha undantagna så hon slipper gå och frysa om han är korkad.

Du kan kolla med fk om du kan få underhåll vid växelvist boende. Det påverkar inte pappan alls och han får inte ens veta att du sökt och ev fått det.

Kräv att all kontakt sker skriftligt, då har du bevis om du behöver, Om han ändå ringer spela in om du kan, (det är lagligt) och om han skriker eller är elak så säger du att du inte tänker ta det utan nu lägger du på och han är välkommen att ringa när han kan tala i normal samtalston.

Ja, allt ovan är lätt att säga men jobbigt att genomföra, men du måste göra valet hur du vill bli behandlad, hur du vill lära din dotter att det är ok att bli behandlad. Just nu lär ni nämligen henne att det ska vara så här, en man kan rya, gapa och vara otrevlig för det är vad kvinnor förtjänar.

Lycka till!

• Anonym (gh)

Håller faktiskt med föregående talare. Med tanke på hur han är och hur kasst ert samarbete är borde du kapa all onödig kontakt med honom, köra ditt race och låta honom göra det samma.

Betala halva terminsavgifterna på dotterns fritidsaktiviteter och förklara att det ska tacka dotterns deltagande varannan vecka. Ha en uppsättning kläder (även ytterkläder) hos dig. Om pappan i sin snålhet skulle strunta i att skaffa dottern exempelvis en ytterjacka så gör du en orosanmälan till socialtjänsten på grund av omsorgsbrist. Strunta i hur pappan hur han gör med försäkringar utan skaffa dig en egen.

Helt enkelt. Sluta diskutera, dividera och kompromissa med pappan. Gör som du vill. Informera pappan sakligt, men endast om han frågar. Och lämna honom i fred. Fråga inte. För han klarar inte av att samarbeta och det ger inget. Om du blir orolig vänder du dig inte till honom utan till socialtjänsten.

Antingen så skärper sig pappan och dottern får allt det hon behöver hos honom med om du lämnar honom åt sitt öde. Eller så gör han inte det. Då kommer dottern själv upptäcka hans bristande föräldraförmåga och vilja bo mer hemma hos dig. Och socialtjänsten kommer att upptäcka det om du anmäler honom.

Svar på tråden när pappan vägrar betala