• Anonym (Ledsen, arg & rädd)

när pappan vägrar betala

Jag o mitt ex har delad vårdnad och dottern bor växelvis varannan vecka hos oss. Han bor kvar i vårt gamla hus och har vägrat skriva över henne på min adress, trots att jag är den som alltid får fara med henne till läkare, ringa till skola osv. (Vilket gör det opraktiskt att alla papper kommer hem till honom hur mycket man än ber dom skicka dubbelt)

Problemet jag har (främst i denna tråd i alla fall) är att han vägrar betala för hennes aktiviteter, kläder och skor samt förra året även hennes barnförsäkring...
    Han hånler bara när jag ber om pengar och säger att "jag betalar när jag vill... OM jag vill".
    Jag har bett de i hennes aktiviteter att fakturera honom, men det slutar alltid med att han inte betalat och frågan kommer då till mej om dottern ska sluta med aktiviteten eller om JAG tänker betala.
    Visst kan jag ha kläder åt henne hos mej som "bara" får användas hos mej, men jag tycker inte det är snällt mot en 8-åring att be henne byta kläder och skor när hon ska till pappa efter skolan. Det är ju inte hennes fel att vi separerat och jag vill att hon ska må så bra det går i den situationen som är.

HUR får jag honom att betala???
    Han skrattar bara åt mej och beter sej däremellan som en idiot och tycker vi inte lika skäller han ut mej inför vår dotter, vilket gör att hon inte törs fråga honom saker längre.
    Han tog strypgrepp på mej för 2 år sedan när han blev arg. Hon var i rummet bredvid men verkar inte ha sett något. Ångrar sååå att jag inte anmälde honom, men ville inte göra det värre för dottern... :(

• Svar på tråden när pappan vägrar betala
  • Brumma
    Tow2Mater skrev 2014-07-01 15:29:00 följande:

Använd barnbidraget till både aktiviteter och kläder, det är det det är till for.
    Ska ni spara kan ni gora det på varsitt håll från era egna pengar.

Speciellt om man inte kan komma överens....
    Rödaskor skrev 2014-07-01 15:14:57 följande:

Vill dottern ens bo hos honom?
    Det låter som det vore bättre om hon flyttade hem till dig på heltid och du fick underhåll istället.

Nej! Hon vill vara där och "hälsa på", men vi "sova hemma", som hon uttrycker det!

Men han har vägrat allt sånt och inte förrän hon fick en telefon av mej förra året har hon fått höra av sej till mej.
    Anonym (sdbä.,ö) skrev 2014-07-01 15:29:15 följande:

Jag kan direkt säga att oavsett hur mycket du än viker dig för ditt ex så kommer dottern alltid att hamna i kläm. För HAN sätter henne där. Att du sätter hårt mot hårt gör alltså inte saken värre.

Visst kanske han härjar och har sig, men då har du ju mer 'kött på benen' med att gå till rätten och få boendet samt kanske tom enskild vårdnad.

Han är ju inte alls en bra förebild för henne. Att få höra pappa kalla mamman för dm i huvudet är inte ok någonstans, hon ska inte behöva höra honom kalla NÅGON för det.

Hon är 8 år och hamnar, skriver det återigen, i kläm, men DU sätter henne inte där, det gör han. Tala med henne och säg att det inte har med henne att göra alls, men att du from nu måste göra så att du betalar kläderna hon har hos dig och han gör samma med det hon har hos honom. Aktiviteterna kan du inte göra annat än gå till rätten med för att få honom att betala. Ytterkläder och skor kan du ju ha undantagna så hon slipper gå och frysa om han är korkad.

Du kan kolla med fk om du kan få underhåll vid växelvist boende. Det påverkar inte pappan alls och han får inte ens veta att du sökt och ev fått det.

Kräv att all kontakt sker skriftligt, då har du bevis om du behöver, Om han ändå ringer spela in om du kan, (det är lagligt) och om han skriker eller är elak så säger du att du inte tänker ta det utan nu lägger du på och han är välkommen att ringa när han kan tala i normal samtalston.

Ja, allt ovan är lätt att säga men jobbigt att genomföra, men du måste göra valet hur du vill bli behandlad, hur du vill lära din dotter att det är ok att bli behandlad. Just nu lär ni nämligen henne att det ska vara så här, en man kan rya, gapa och vara otrevlig för det är vad kvinnor förtjänar.

Lycka till!

Du har helt rätt i det du skriver!

Jag har varit rädd för honom tidigare, men rent krasst är det ju bättre att han klappar till mej, för i ett sånt läge har jag lättare att anmäla honom... (Vet att jag borde gjort det når han tog stryptag)

Och nu har jag försökt samarbeta med honom i drygt 6 år, och det är kanske dax att inse att har det inte funkat tidigare är det kanske inte så troligt att det gör det i framtiden heller....

Enskild vårdnad är inte så troligt att jag får eftersom hon är skriven hos honom och han har henne varannan vecka! Och underhåll känns oviktigt! Jag hade lätt betalt honom för att hon skulle få bo mer hos mej eftersom det är vad hon önskar...

Det som stör mej mest är att HAN behandlar mej som skit, förstör för vår dotter, skiter i att betala för sej och sedan utpekar sej själv som nåt jävla offer!!!

Som den stackars ensamstående pappan som jobbar häcken av sej och exet som bara glider runt och förstör för honom... Genom att bry sej om barnet??
  • Anonym (Ledsen,arg & rädd)
    Anonym (E.M) skrev 2014-07-01 15:24:55 följande:

Ni har båda bra löner och då kan ni väl köpa egna saker och kläder till henne? Ta pengar från barnbidraget till aktiviteterna och spara resten. Ingen av er ska ta åt sig någon "ära" för att ha sparat barnbidraget tycker jag.

Rent krasst så är det ju det jag gör!

Även om jag försöker spara samma summa som tidigare, så ser jag det som att det är pengar från MEJ och hans del går till aktiviteter och kläder. (Även om de inte räcker så långt)...
  • Anonym (20)

Det han håller på med är något slags maktbeteende. Han vill visa att han gör precis vad han vill, och du kan inte göra något motstånd.

Om jag skulle ge dig ett råd så skulle det vara att anmäla strypgreppet. Även om ärendet läggs ned så har du i alla fall markerat att hans beteende inte är okej. Han lever i tron att han kan göra precis vad han vill, att du skulle anmäla honom finns inte på kartan (för honom). Han verkar vara jävligt feg och om du anmäler så ska du nog få se att han kommer få panik.

• Anonym (Ledsen,arg & besviken)
    Anonym (20) skrev 2014-07-01 19:02:56 följande:

Det han håller på med är något slags maktbeteende. Han vill visa att han gör precis vad han vill, och du kan inte göra något motstånd.

Om jag skulle ge dig ett råd så skulle det vara att anmäla strypgreppet. Även om ärendet läggs ned så har du i alla fall markerat att hans beteende inte är okej. Han lever i tron att han kan göra precis vad han vill, att du skulle anmäla honom finns inte på kartan (för honom). Han verkar vara jävligt feg och om du anmäler så ska du nog få se att han kommer få panik.

Nu är det ju 2 år sedan han tog stryptag, men sedan dess har jag ju tagit några kliv tillbaks... Nu får det bära eller brista!

Och visst handlar det om makt!

Han tafsade på mej under de första tre åren efter att vi separerat. Lät jag honom ta mej på brösten eller musen kunde jag ha tur med att han lät mej få ha dottern en extradag eller att han var snäll mot mej. När jag till slut sa ifrån och sa att det är inte för att du älskar och respekterar mej som du gör detta utan för att du ska ha makten över mej. Hur fan kan du vilja göra sånt mot min vilja?

Då vägrade han prata med mej på över en månad och dottern fick inte ringa...
  • Anonym (TS)

Och nu ändrade jag helt omedvetet till "Ledsen, arg & besviken"... Kanske inte känner mej så rädd längre ;)

Tack alla underbara!!

• Anonym (20)
    Anonym (Ledsen,arg & besviken) skrev 2014-07-01 19:48:32 följande:
    Nu är det ju 2 år sedan han tog stryptag, men sedan dess har jag ju tagit några kliv tillbaks... Nu får det bära eller brista!

Och visst handlar det om makt!

Han tafsade på mej under de första tre åren efter att vi separerat. Lät jag honom ta mej på brösten eller musen kunde jag ha tur med att han lät mej få ha dottern en extradag eller att han var snäll mot mej. När jag till slut sa ifrån och sa att det är inte för att du älskar och respekterar mej som du gör detta utan för att du ska ha makten över mej. Hur fan kan du vilja göra sånt mot min vilja?

Då vägrade han prata med mej på över en månad och dottern fick inte ringa...
    Satsa på att få ensam vårdnad. Han låter inte riktigt frisk.
  • Brumma

Det går inte riktigt att räkna med att kunna spara barnbidraget även efter ni gått isär. Förhållandena har ändrats helt enkelt.

Jag håller med ovanstående om att vad du än gör kommer dottern komma i kläm och att det är dags att sluta låta honom komma undan och bestämma spelreglerna. MEN det är även dags att använda barnbidraget till gemensamma kostnader och låta var o en av er föräldrar spara det man själv vill o kan spara. Du har barnbidraget och det rimliga är - faktiskt - att du betalar mer.

Jag hade gjort såhär. Skrivit till honom (bra att ha det på pränt) att eftersom ni inte är överens om den ekonomiska biten kommer du fortsättningsvis göra följande.

Eftersom du har barnbidraget är det rimligt att du står för den delen av kostnaden, resterande kostnad delar ni på eller tar var för sig.

Barnbidraget kommer hädanefter att gå till försäkring, gemensamt överenskomna aktiviteter (här ingår självklart sådana aktiviteter ni GEMENSAMT varit överens om att barnet fått börja med. Även om han sedan ändrat sig. Nya aktiviteter däremot tas inte härifrån om ni inte är överens) samt gemensamma ytterkläder.

Barnbidraget blir 12600:- om året. Drar man av försäkring ca 250:- i månaden (tar siffror jag själv betalar nu) blir det 9600:- kvar. Jag har ingen aning om vad aktiviteterna barnet går på kostar och mina barn går ännu inte på några aktiviteter så här gissar jag hej vilt... Men säg 2000:- per år (är det rimligt?).

Kvar har du nu 7600:-

Overall 1000:-

Vinterkängor 600:-

Sommarskor 400:-

Regnkläder o stövlar 600:-

Sommar/vårjacka 400:-

Osv...

Spalta upp allt efter vad det brukar kosta. Det som barnbidraget täcker fixar du och betalar med barnbidraget och är hädanefter gemensamma saker som följer med dottern oavsett var hon bor. Resterande saker, som övriga kläder tex sköter ni från o med nu själva. Kanske räcker barnbidraget till o med till baskläder. Sedan kan det faktiskt vara skönt att slippa släpa en väska med kläder varje byte...

Ja, risken finns att dottern kommer att vara utan rätt kläder i början, men förhoppningsvis kommer det leda till att han är så illa tvungen att inhandla kläder. Gör han inte det är risken stor att han anmäls av skolan för vanvård..

Spaltar man upp det så räcker dock barnbidraget ganska långt....

En sak att tänka på är att om du skall fortsätta ha barnbidraget och stå för gemensamma kostnader är att hålla sig på en rimlig prisnivå. Det är kanske inte rimligt att själv bestämma att vinteroverall kostar 3000:- o kängorna 1500:-

Om ni inte har det så se även till att begära varsin faktura för fritids. Du betalar för ditt behov baserat på ditt hushålls inkomst och han betalar för sitt behov baserat på hans hushålls inkomst.

Slutligen sparar du det du vill - utan att blanda in att ni tidigare sparat barnbidraget, det är inte möjligt längre i den situation ni är i, och om pappan vill spara gör han det på sin sida.

• Anonym (TS)
    Brumma skrev 2014-07-01 22:35:40 följande:

Det går inte riktigt att räkna med att kunna spara barnbidraget även efter ni gått isär. Förhållandena har ändrats helt enkelt.

Jag håller med ovanstående om att vad du än gör kommer dottern komma i kläm och att det är dags att sluta låta honom komma undan och bestämma spelreglerna. MEN det är även dags att använda barnbidraget till gemensamma kostnader och låta var o en av er föräldrar spara det man själv vill o kan spara. Du har barnbidraget och det rimliga är - faktiskt - att du betalar mer.

Jag hade gjort såhär. Skrivit till honom (bra att ha det på pränt) att eftersom ni inte är överens om den ekonomiska biten kommer du fortsättningsvis göra följande.

Eftersom du har barnbidraget är det rimligt att du står för den delen av kostnaden, resterande kostnad delar ni på eller tar var för sig.

Barnbidraget kommer hädanefter att gå till försäkring, gemensamt överenskomna aktiviteter (här ingår självklart sådana aktiviteter ni GEMENSAMT varit överens om att barnet fått börja med. Även om han sedan ändrat sig. Nya aktiviteter däremot tas inte härifrån om ni inte är överens) samt gemensamma ytterkläder.

Barnbidraget blir 12600:- om året. Drar man av försäkring ca 250:- i månaden (tar siffror jag själv betalar nu) blir det 9600:- kvar. Jag har ingen aning om vad aktiviteterna barnet går på kostar och mina barn går ännu inte på några aktiviteter så här gissar jag hej vilt... Men säg 2000:- per år (är det rimligt?).

Kvar har du nu 7600:-

Overall 1000:-

Vinterkängor 600:-

Sommarskor 400:-

Regnkläder o stövlar 600:-

Sommar/vårjacka 400:-

Osv...

Spalta upp allt efter vad det brukar kosta. Det som barnbidraget täcker fixar du och betalar med barnbidraget och är hädanefter gemensamma saker som följer med dottern oavsett var hon bor. Resterande saker, som övriga kläder tex sköter ni från o med nu själva. Kanske räcker barnbidraget till o med till baskläder. Sedan kan det faktiskt vara skönt att slippa släpa en väska med kläder varje byte...

Ja, risken finns att dottern kommer att vara utan rätt kläder i början, men förhoppningsvis kommer det leda till att han är så illa tvungen att inhandla kläder. Gör han inte det är risken stor att han anmäls av skolan för vanvård..

Spaltar man upp det så räcker dock barnbidraget ganska långt....

En sak att tänka på är att om du skall fortsätta ha barnbidraget och stå för gemensamma kostnader är att hålla sig på en rimlig prisnivå. Det är kanske inte rimligt att själv bestämma att vinteroverall kostar 3000:- o kängorna 1500:-

Om ni inte har det så se även till att begära varsin faktura för fritids. Du betalar för ditt behov baserat på ditt hushålls inkomst och han betalar för sitt behov baserat på hans hushålls inkomst.

Slutligen sparar du det du vill - utan att blanda in att ni tidigare sparat barnbidraget, det är inte möjligt längre i den situation ni är i, och om pappan vill spara gör han det på sin sida.

Jag tog upp det med honom för drygt ett år sedan när han var skyldig mej drygt 2000kr.

Jag föreslog då att vi skulle sluta spara gemensamt åt dottern eftersom han hade så "ont om" pengar...

Då hotade han mej och sa att jag skulle faan inte ta dotterns pengar. När jag sa åt honom att HAN ju i sånt fall tar "mina" pengar och att barnbidraget ska gå till sånt skrek han åt mej att om jag rörde dom pengarna, då jävlar...

Så jag gjorde det ändå... Fast bara halvt :/

Jag ändrade så att samma summa nu går in på ett konto som är mitt, men märkt med dotterns namn. OM han skulle bli arg på mej hade jag full koll på hur mycket pengar det rörde sej om och ifall att han skulle ha betalat det han var skyldig mej skulle jag sätta över dom på dottern konto vi båda har tillgång till (fast bara kan ta ut från om båda skriver under)

Men jag tror inte att han har märkt något, då han inte kommenterat det alls, och jag tänker inte vara den som berättar!

När han får reda på det tar jag fram den kalkyl du visade mej i ditt meddelande och kan redovisa för hela barnbidraget väldigt snabbt!!!
  • Brumma

Du vet att han har rätt till halva barnbidraget? Jag är inte säker på att gå bakom ryggen på pappan är rätt sätt... Har ni ett gemensamt konto där ni faktiskt ÄR överens om att spara barnets barnbidrag kan det kanske få konsekvenser? Just att du tar beslut om ett gemensamt konto.

Jag hade nog känt det säkrare att spela med öppna kort - IFALL det skulle bli ngt bråk om barnets pengar i framtiden.

• Anonym (Bea)

Det har ju kommit en ny dom som numera gör det möjligt att i såna här situationer kräva underhållsbidrag trots att barnet bor VV.

• Anonym (TS)
    Brumma skrev 2014-07-02 09:47:00 följande:

Du vet att han har rätt till halva barnbidraget? Jag är inte säker på att gå bakom ryggen på pappan är rätt sätt... Har ni ett gemensamt konto där ni faktiskt ÄR överens om att spara barnets barnbidrag kan det kanske få konsekvenser? Just att du tar beslut om ett gemensamt konto.

Jag hade nog känt det säkrare att spela med öppna kort - IFALL det skulle bli ngt bråk om barnets pengar i framtiden.

Barnbidraget ska användas till barnet!!

Eftersom det sätts in på mitt konto, ser jag till att det använda till vår dotter...

Hade han betalt halva avgiften på aktiviteter o kläder så hade vi fortsatt spara barnbidraget som bestämt! Men det kan inte vara meningen att JAG ska betala allt och att HAN sen kan påstå sej ha varit med och sparat till henne!!!

Det var rådet jag fick från en advokat att göra... Även om hon tyckte att jag skulle tala om det för honom i ett brev vilket jag då INTE gjort...

Men han har inget att komma med!

På samma sätt som jag inte har något att komma med gällande var hon ska vara skriven eller om han väljer att betala för henne eller inte!

Må vara "fult" av mej, men pengarna spara fortfarande till dottern, så HON drabbas inte av det här, till skillnad från hoten han öppet kastar på mej... Så jag tänker fortsätta vara "ful" och spara barnbidraget till dottern på eget konto!!!
  • Anonym (gh)

Ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag om att avbryta allt ekonomiskt samarbete med honom. För gör du det minsta fel så kommer han använda det emot dig i framtiden. Dessutom verkar det stört omöjligt för er att samarbeta så varför ens försöka?

Jag tycker att du har fått några riktigt bra råd. Men jag skulle vilja be dig om att åtminstone fundera på följande.

-Flytta över dotterns tidigare sparande till ett bankkonto i hennes egna namn. Kanske kan ordna så att endast du har tillgång till kontot om det är möjligt. Annars inte berätta för pappan om kontot och pengarna alls om du inte blir tvungen. Har du tur så är det tillräckligt mycket pengar för att dottern får en förvaltare utsedd till sig. Sedan startar du ett nytt eget sparande åt dottern om du har råd.

-Dela upp barnbidraget så att pappan får hälften. På det sättet slipper ni involvera varandra i era respektive ekonomiska beslut gällande flickan.

-Du tar ansvar för flickans försörjning under din vecka och låter pappan göra det samma under sin. Strunta i vad för sorts gummistövlar han köper åt henne. Om han däremot inte köper några alls gör du en orosanmälan.

• Brumma
    Anonym (TS) skrev 2014-07-02 22:00:33 följande:
    Barnbidraget ska användas till barnet!!

Eftersom det sätts in på mitt konto, ser jag till att det använda till vår dotter...

Hade han betalt halva avgiften på aktiviteter o kläder så hade vi fortsatt spara barnbidraget som bestämt! Men det kan inte vara meningen att JAG ska betala allt och att HAN sen kan påstå sej ha varit med och sparat till henne!!!

Det var rådet jag fick från en advokat att göra... Även om hon tyckte att jag skulle tala om det för honom i ett brev vilket jag då INTE gjort...

Men han har inget att komma med!

På samma sätt som jag inte har något att komma med gällande var hon ska vara skriven eller om han väljer att betala för henne eller inte!

Må vara "fult" av mej, men pengarna spara fortfarande till dottern, så HON drabbas inte av det här, till skillnad från hoten han öppet kastar på mej... Så jag tänker fortsätta vara "ful" och spara barnbidraget till dottern på eget konto!!!
    Men herregud. Du behöver inte skrika..

Jag påpekade bara att han har rätt till halva barnbidraget. Vilket han har - det är lag på det - OM han begär det.
Svar på tråden när pappan vägrar betala