Inlägg från: EliseHjalmar |Visa alla inlägg
  • EliseHjalmar

Hur/när blir barn bättre på att äta grönsaker?

Vi blir helt enkelt aldrig nöjda

Vår snart treåring äter bara frukt och bär, INGA grönsaker. När han var runt året gillade han gurkstavar, majs, tomathalvor men nu går det absolut inte. Han är tre i augusti, 89 cm lång och väger 12 kg, vilket han vägt snart ett år. Ska till Bvc men lillasyster imorgon och då fråga hur vi ska tänka kring sonen. Han är smaaaaal. Hur är er barn?

• EliseHjalmar

Alexi: vad glad jag blir att ni tänker på era barns mathållning och är extra uppmärksamma eftersom ni är överviktiga själv. Tycker det allt för ofta syns att överviktiga föräldrar inte bryr sig/har kunskap/ork att måna om barnen, som väldigt låg ålder redan utvecklat fetma. Stackars barn- så oskyldiga och kan såklart inte själv påverka vad dom stoppar i sig :'( fram för fler Alexi-föräldrar!!

• EliseHjalmar
    Alexi skrev 2014-07-01 08:05:57 följande:

Elisehjalmar: Tack! Det är oerhört viktigt för mig och jag har funderat på det sen långt innan jag fick barn hur jag, med mina mångåriga problem med ätbeteenden och övervikt ska kunna undvika det med dem. Men har inte hittat någon säker metod ännu tyvärr.

Dock blir jag oerhört förvånad när jag ser överviktiga föräldrar som också har tjocka barn, när man vet hur jobbigt det är att vara tjock borde man ju göra allt för att undvika det hos sina barn. Undvika att lära dem tröstäta, vara hyfsat noga åtminstone med deras kost osv. Får väl se om tio år hur det verkar gå...

Jag tänker exakt så också, varför utsätta sina barn för samma?? Och jag vet vad du menar med att ge en sund inställning till mat. Jag har vuxit upp med en mamma som INTE gett mig en bra syn på mat, och kroppen. Hon har alltid pratat "fult" om dom som är överviktiga, och hon har alltid själv haft och förmedlat vidare dåligt samvete när man unnar sig ngt. Jag kämpar med detta dagligen för att mina barn ska se mat som en naturlig del av livet. Vi gör inga stora saker av att så fort man ska mysa ska man äta ngt, vi säger fredagsmys på fredagarna men det handlar minst lika mycket om att vi badar ihop, sätter igång musik lite högre, dricker bubbelvatten med en limeskiva i osv.... Att vi faktiskt MYSER, inte ÄTER.

En kollega berättade för mig att på hennes barns skola pratar man om maten som kroppens bensin. Och bra och dålig bensin typ. Svårt att sammanfatta här men det var massa bra saker som jag försöker ta till mig. Jag kommer också på mig själv, framför allt i början av mammatiden, att när min son blev ledsen så var jag ALLTID när att säga "ska vi ta lite russin?" (Eller vindruvor/riskaka el likn). Även om vi fortfarande aldrig gett honom ngt onyttigt, så hade jag tänket att mat skulle trösta honom. NEJ NEJ NEJ NEJ!!!!! Det är ju just det jag vill komma ifrån
  • EliseHjalmar
    Marione skrev 2014-07-01 10:11:10 följande:

Våra barn (7,5 och 10 mån) äter en del grönsaker men inte alla. Men vi försöker uppmuntra dem att äta mer av de som de faktiskt äter, samt ibland att man kan smaka nya grönsaker. Vi försöker att inte göra det till en stor grej, så att det inte ska bli laddat mellan oss. Men även vi önskar oss en större bredd på urvalet av grönsaker

Mina barn är normalviktiga, men pappan bär på övervikt. Så vi är båda väldigt måna om att inte ge dem en övervikt som start på livet. Vi försöker även att se till att barnen rör sig i vardagen och där föregå med ett gott exempel. Tex går vi ofta till affären och handlar istället för att ta bilen och liknande.

När vi pratar om mat pratar vi aldrig om vikt. Men däremot om vad som gör kroppen glad och vad som gör knoppen glad. Att godis och liknande är roligt och gott men att det inte är något som kroppen behöver för att växa och bli stark. Därför äter vi det inte varje dag utan endast en dag i veckan.

Så gör vi med, aldrig vikt eller tjock/smal, utan om magen blir glad eller ledsen. När det väl handlar om socker (vilket dom typ aldrig äter) pratar vi bara om magen ledsen och tänderna/tandläkaren.
Svar på tråden Hur/när blir barn bättre på att äta grönsaker?