Vad är felet?
En till här där det bara inte verkar funka.
Min man och jag har försökt i över ett och ett halvt år utan resultat. Vi avslutade en utredning i våras utan att de hittade något, utan läkaren sa att vi har goda chanser att bli gravida på egen hand. Visserligen var det ett bra besked, men det är så frustrerande att det ändå inte händer något. Vi röker inte, snusar inte, är normalviktiga, jag dricker måttliga mängder kaffe, vi tränar regelbundet osv. Jag känner bara att det inte finns något vi själva kan påverka. Hade vi rökt hade vi ju fått sluta med det, men nu...?
Igår fick jag veta att två nära vänner väntar barn. Jätteroligt för dem, jag missunnar verkligen ingen att få det jag själv vill ha, men när jag fick veta det kände jag mig barnlös för första gången.
I landstinget där vi bor får man hjälp med två ivf-försök när man har försökt bli gravid i två år utan resultat. Vi går visserligen hos en privat klinik, men samma regler gäller om man inte vill betala allt själv från början. Vi hoppas ju att det ska gå av sig självt ändå, men annars är det nästa steg för oss.
Usch, idag känns det verkligen tungt.