MaryEllen skrev 2014-08-15 18:07:43 följande:
Har du ringt och frågat om utredning förresten? Jag tänker att tidpunkten för cellprov och tidpunkten för när man kan få hjälp med barnlöshet borde vara annorlunda, det känns inte riktigt som samma sak. Jag tror att det är så att man ska vara 25 år för att få hjälp med ivf i landstinget där jag bor, men jag är inte säker, och det skiljer sig ju från landsting till landsting.
Men även om det är för tidigt för sådana insatser, om det nu skulle bli aktuellt, kan det ju vara värt att få kollat innan att det inte är något annat fel. Har man t.ex. ingen ägglossning alls eller igenvuxna äggledare kan man försöka bli gravid hur mycket man vill utan att det leder någonstans. Kan ju vara skönt att få veta OM det är något fel och förbereda sig på vad man kan göra åt det, eller som vi bara få besked om att inget ser ut att vara fel.
När vi hade försökt i lite drygt ett år ringde jag en mottagning här och de var väldigt förstående och hjälpsamma. Jag blev förvånad över att vi fick hjälp på en gång, även om vi nu när utredningen är klar inte får någon mer hjälp för närvarande, jag var nog lite beredd på att de skulle säga att vi skulle försöka ett tag till. Frågan är ju fri menar jag. Det värsta som kan hända är att du får ett nej, och då är du på samma plats som nu.
Jag har provat att ringa, men då har de bara sagt tiderna man kan ringa (dom jag även ringt på) sen bara bryts de, väldigt konstigt, men de kanske har semester än? Ska prova nästa vecka igen.
Ja, jag vet att landstinget där jag bor ska man vara 23 för cellprov m.m Jag är ju dock 21. Men jag ska ändå höra lite med dom, vad dom tycker och om man kanske kan komma och prata lite och få nån liten hjälp. Det skulle vara en lättnad att få veta om något är fel eller inte.
Va härligt för er att de var förstående och hjälpsamma, kan tänka mig att det är otroligt betydelsefullt! Men som sagt, jag ska prova att ringa igen och höra vad dom säger.
Jag hade inte en tanke på att det kunde ta en sån lång tid för att försöka sig på en liten, så jag är ändå glad att vi bestämde oss för lite mer än ett år sen, nä jag va 20 år. Men jag hoppas verkligen att det snart är dags!