• joss82

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Fippla skrev 2014-09-12 08:37:12 följande:

Är det värt att testa ägglossningstest eller blir det bara stressat? 
    Vet inte hur jag ska ställa mig till det hela med tester och metoder... 
    Väntar just nu på ett mensen ska ta slut helt och vi kan "köra på" igen! 

När man pratar om SMEP metoden, menar man dag 8 efter att mensen börjat eller slutat? Sånt här gör mig förvirrad! =P 

För mig har det varit en bra grej att använda tester. Jag har oregelbunden cykel så annars skulle jag ständigt gå runt och hoppas för att mensen var sen. Skulle också vara omöjligt att veta när det är läge att ligga lite extra. Nu efter ett antal månader har jag lärt mig att tyda andra tecken på att ÄL är på gång, men fortsätter med testerna ändå. Använder stickor från RFSU, tycker de funkar bra. Dock har vi kommit fram till att det bästa är att det mest är jag som har koll på ÄL, när båda vet upplever vi att det blir stressat och att man liksom "borde" ha sex.
  • joss82

Grattis Frida-li!!! Det ger hopp åt oss andra!

Tråkigt för er andra som fått mens nu :(. Förstår att det kan kännas hopplöst efter nionde försöket, Solros. Har du/ni kollat upp er?

ÄL +7 idag, inga vidare tecken direkt. Lite uppblåst och ömtålig i magen men annars inget särskilt. Blev säkert inget denna gången heller :(...

• joss82
    Anonym skrev 2014-09-13 18:19:08 följande:
    Idag har det känns riktigt hopplöst och känns som om det aldrig kommer bli något men vi får fortsätta kämpa. Många får ju försöka mycket längre än så.

Vi har inte kollat oss då vi måste försöka minst 1år, innan dess får vi ingen tid, fick jag till svar när jag ringde.

Häller tummarna för alla er andra!
    Vi får inte heller tid på någon fertilitetsutredning innan dess men däremot kan jag boka in mig privat hos gynekolog och i alla fall göra en grundkoll av mig själv. Antar att de då gör VUL och kanske något blodprov och så. Kostar som i landstinget. Har en tid 29/9 vilket känns skönt.
  • joss82

Går runt med svag mensvärk här och kan inte låta bli att hoppas att det betyder bebis. Tidigare månader har jag känt av molvärk dagarna efter ÄL men sen har den avtagit fram tills mensen kommit. Nu är det ÄL +8 och jag tycker snarare den blivit starkare.

Hur mycket pratar ni med era partners om symtom? Vi pratar väldigt lite om det, tror att vi båda två försöker minska den troliga besvikelsen. Och så känner jag mig en smula fånig som går och känner efter så mycket och inbillar mig saker hit och dit...

• joss82
    Fjällsippa skrev 2014-09-14 09:21:28 följande:

Mannen brukar fråga om jag känner något och då berättar jag och poängterar att det kan lika gärna vara pms, men han väljer att tro att det är gravsymtom. Så jag har tonat ner det mer och mer för att inte vi ska bli så besvikna. Nu har jag fattat att för att jag ska tro att jag ska vara gravid så behöver jag antingen en nidblödning (har aldrig haft mellanblödningar eller spottings, mensen kommer direkt som en klocka), eller så måste tuttarna bli stora. Allt annat kan vara pms för mig.

Mina tuttar brukar bli stora nästan direkt efter ÄL, så det kan jag inte gå efter. Den här månaden har de av någon anledning inte alls blivit det, men det har hänt någon gång tidigare också så det är nog inget tillförlitligt tecken.
  • joss82

äh, idag är molvärken borta =(. Blev säkert inget den här gången heller... Börjar ledsna på det här nu.

• joss82

Skönt att höra att ni lyckats släppa på symtomletandet! Jag har svårt att låta bli men ska försöka göra det lite mer. Tempar gör jag i alla fall inte än så länge...

• joss82

Jag är 31 och min sambo 30. Jag jobbar som psykolog. Vi förlovade oss innan sommaren och har försökt sen mars ungefär. Jag har dock väldigt långa cykler (32-40 dagar) och så har vi missat någon ÄL så fyra missade försök har det hunnit bli. Nu väntar jag på mens som borde komma torsdag eller fredag men de senaste dagarna känner jag hur hoppet om graviditet ökat. Hade varit perfekt om det blev nu! Min sambo är lärare så om jag fick barn i månadsskiftet maj/juni hade vi haft hela sommaren hemma båda två! Känner att jag kommer bli ovanligt besviken den här gången om mensen kommer, men försöker förbereda mig för att det blir så ändå.

• joss82
    Ellonbellon skrev 2014-09-15 22:14:38 följande:

ammela
    Ja, det är verkligen helkonstigt! Finns en möjlighet att man går ner i % och så får man kontantstötte från staten, men det är ju inte så det täcker upp en full tjänst. Och var gör man av barnet när man måste jobba? Detta är uppe till debatt ofta men inget sker. Måste vara så frustrerande för dem som hamnar i den situationen! Man har 48 veckor med 100% ersättning, eller 52 veckor med 80% ersättning. Men ofta tar man ju sina 5 veckors semester och spar dem, och så lägger man på 10 veckor efter mammapermissjonen. Pappan måste ta ut 14 veckor tror jag det är nu, så det är väl som i Sverige tror jag?

joss82
    Jag hade också långa cykler. Provade en månad med rosenros och då blev den kortare, och nu har jag kört med bidrottninggele och den är fortfarande kortare :) Kan vara värt att prova!

Jo, jag har hört att rosenrot och bidrottninggelé har kortat cykeln för en del. Provade faktiskt bidrottninggelé den här cykeln fram till ÄL, men det blir trots det min längsta cykel hittills :(. Ska nog prova nästa månad också om det inte tar sig nu.
  • joss82

Usch, vad jag känner mig deppig just nu. Fick en blodblandad flytning nyss, på ÄL+10. Inte nog med att mensen kommer, den kommer dessutom ännu tidigare än de brukar (brukar komma ÄL+12). Jäkla skit, nu lägger jag ner det här snart. Blir bara mer och mer ledsen för varje månad... Känns i alla fall bra att jag har en tid till gyn snart, alltid något.

Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU