• Lavelii

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Bra med BIM listan!

ÄL-test fortfarande neg här. Blir verkligen fundersam. Har man missat eller har ÄL hoppat över denna cykel eller har det inte skett än?! Vi har ändå myst på, senast igår, varannan/var tredje dag så det känns som man borde ha täckt in ÄL om det skett utan att ha gett utslag på testen.

Idag var strecken på stickan nästan lika starka. Men som sagt, fortf cirkel. Har börjat tempa lite också...inte på något så där superseriöst sätt men bara för att se. Sen i söndags har tempen legat på 36,2. Igår 36,3 och idag 36,4. För oerfaren vad gäller tempande så ingen aning vad det kan betyda men har för mig att det ska stiga betydligt mer än 0,2 grader för att man ska tänka att ÄL varit. 
    Någon annan härinne som tempar?

• Lavelii
    Solros skrev 2014-11-06 16:16:54 följande:
    Jag brukar tempa och innan äl brukar jag ha runt 36,5 och straxt efter äl brukar den stiga till 36,9-37. Denna månad har varit lite lägre runt 36,8, men fick inget utslag på ältest denna månad så jag vet inte säkert om jag hade äl eller inte.
    Läste någonstans på internet att den brukar stiga mellan 0,2-0,5 grader efter ägglossning
    Nej jag har ju inte heller fått utslag på ÄL testen. Testar boxen ut sen skiter jag i ÄL testen tror jag. De stressar mig mer än de hjälper mig känns de som. Jag har tidigare alltid kunnat känna av min ÄL. Minns så väl innan p piller och allt att jag i mitten av cykeln alltid haft 1-2 dagar då jag klagat över magont i tjejmagen och när andra då frågat om jag har mens så har jag sagt nej men troligtvis ÄL. Har liksom alltid infallit vid samma tid ungefär varje cykel. Nu verkar det ha rubbats lite. Kanske pga missfallet jag hade. Ingen aning. Blir frustrerad över det hela! Och det hjälper ju inte. Och det är väldigt mkt på jobb nu så det stressar upp mig dessutom. Usch!

Minns dock att när jag var gravid och tempade lite bara för sakens skull så låg jag ganska stadigt på 37 grader från ca 36,5 vanligtvis. En fråga, hur viktigt är det att man tempar INNAN man lämnat sängen? Jag har nämligen gjort så att jag går upp, tar typ 5 steg till toaletten (dörren intill sovrummet) och tempat direkt. Samma tid varje dag sen jag började dock. Vår temp piper nämligen och stackars maken får redan stå ut med att alarmet ringer kl 5.20 varje morgon. Därför har jag valt att lämna sängen och tempa. Kanske blir helt fel då? Verkar ju vara stenhårt med att man INTE ska lämna sängen.
  • Lavelii

Äntligen! På dag 20 kom den blinkande smile gubben!

Visst innebär det att den just detekterat min första av 4 fertila dagar. Där dag 3-4 är de mest fertila eller? Alltså att jag kan förvänta mig ÄL på söndag/måndag? Ska fortsätta testa till den bara visar smile gubbe utan att blinka. Sker det alltid på dag 3 eller? Har jag fått allt om bakfoten?

Känns skönt att veta att kroppen fungerar oavsett om vi lyckas eller ej denna månad. Varit orolig över att ÄL bestämde sig för att inte infinna sig denna månad och det hade gjort mig ledsen och satt igång tankar på när kroppen ska återställa sig och tänkt på missfallet igen osv...

• Lavelii
    joss82 skrev 2014-11-07 10:29:35 följande:

Liten tempdipp idag. 36,5 imorse istället för 36,7-36,8 som det varit de senaste dagarna. ÄL+7 idag, kan inte låta bli att hoppas på en implantationsdipp...

Inte hört om implantationsdipp förut! Googlade lite snabbt. Trodde att tempen skulle vara förhöjd och hålla sig där eller eventuellt stiga något mer vid en eventuell befruktning och graviditet. Men läste något snabbt om att det kan dippa också! Men hoppas hoppas. Håller tummarna för dig!!

Och för mig som äntligen fått utslag på ÄL testen! Typiskt nog helgen då vi ska ha besök. Men jag tänker: mys idag och mys söndag. Om inte vi får till det imorgon på något sätt haha!
  • Lavelii

Nu bör jag ha ÄL inom 48 timmar. Tog ett äl test nyss och en stor fin smiley dök upp på skärmen. Så nu är det första försöker efter MF. Hoppas hoppas att det tar sig!! Men så snabbt går det nog inte.

Håller tummarna för november månad för oss här inne dock!!

• Lavelii

Tja tjejer!

Nu tror jag vi gjort vårt försök för denna gång. Fick ju en solid smiley på söndagen. Vi myste till söndag och måndag och dessförinnan ca varannan dag från mensens slut typ.

Får se hur det går nu. Enligt appen jag har ska mensen komma redan till helgen men eftersom ÄL kom senare så kanske mensen också skjuts framåt. Återstår att se.

Ni som använder clearblue med dubbelhormon indikator... När man fått blinkande smiley så är fertiliteten hög. När det är en solid smiley då räknar man fertiliteten som maximal och det gäller i 24-48 timmar. Har jag förstått det rätt? Eftersom jag fick den fasta smileyn på söndag morgon räknar man då söndag och måndag som maximalt fertila dagar? Eller måndag och tisdag? Vissa ÄL test menar ju att ÄL inträffat inom 24-48 h efter positivt ÄL test.

Har förvisso inget ÄL sekret idag... Men ja...lite förvirrad haha!

Styrkekram till er som fått er mens! Vår tur kommer!!!!

• Lavelii

Och jag tänker att de flesta jag har i min närhet har fått barn runt 30-32 års ålder. Man har pluggat, inte träffat rätt partner tidigare osv Och visst forskningsrapporter säger en massa saker och vi alla vet att ju äldre man blir desto svårare blir det. Och att det efter 30 blir svårare innebär inte att det faktiskt är svårare från dagen man fyllt 30. Det är många faktorer som spelar roll tänker jag. Folk får barn ännu högre upp i åldrarna. 
    Visst, jag kan också känna en noija över det ibland, men livet blir inte alltid som man önskat. Jag har velat ha barn sedan jag var typ 17! Men har varit klok nog att förstå att det inte är så smart. Men längtat har jag. Sen har inte jag haft förutsättningarna för den biten tills för något år sedan, och då vill jag inte låta min ålder skapa spöken i skallen hos mig. Har en bekant som födde barn nr 1 nu för några månader sedan och hon är 38-39. En annan födde sin första vid 32 års ålder osv. Och en hel massa som fått barn nr 2 och 3 osv vid nästan 40 års åldern.

Så nog ska vi bannemej få mysa med våra bebisar, oavsett forskningsresultat!! Man ska alltid vara försiktig med tolkning utav sådana resultat också, finns alltid något nytt som tillkommer och ska tas bort och skeva siffror som gör att resultaten inte alltid är så tillförlitliga som de framstår när man bara läser en sammanfattning eller får läsa i Aftonbladet eller liknande. Annars så får man nästan tro att brottslighet ökar lavinartat, gåstolar till barn inkallas pga förhöjda olycksrisker, apelsin ökar risken för diverse sjukdomar etc etc etc... finns alltid något att jämföra saker mot. 

• Lavelii
    vinterros skrev 2014-11-13 07:01:21 följande:
    Tack för tipset, nu har jag laddat ner podcasten!

Tjejer hur går det för er, någon som närmar sig BIM?
    Enligt min app är BIM 16-17/11 men jag vet ju inte eftersom ÄL var en vecka senare än vad den skulle... Så jag bara väntar. Skumt nog så känner jag ingen stress över att tiden går långsamt eller att jag vill testa testa testa. Just nu tänker jag att jag tar det lugnt och ser hur det faller ut. Tänker inte att jag kommer testa efter helgen även om mensen inte kommer utan jag låter det gå. Dyker den upp så gör den och gör den inte det om 1-2 veckor så kan jag tänka mig testa. 
    Jag vill inte hoppas för mkt. Första försöket efter MA så jag har inte några större förhoppningar faktiskt. Men är det menat att bli så blir det
  • Lavelii
    vinterros skrev 2014-11-14 07:57:55 följande:

--> Lavelii: låter som en bra strategi! Håller tummarna för dig! Önskar jag hade samma tålamod, men jag kommer nog testa på BIM +2 tänkte jag :)

Skönt att fått en bedömning på gyn! Jag är också orolig för anovulatoriska cykler... får se om jag bokar tid på gyn om ett par månader om jag inte kan se temp-stegring ismb med äl.

Jag hoppas att det tålamodet håller i sig! Brukar inte ha det bästa tålamodet annars. Men än så länge känns det iaf lugnt. BIM är på söndag enligt appen. Men som sagt, ÄL kom senare också så...
    Vi får väl se. Hoppas så klart men det sker om det är menat att ske nu. Får fortsätta påminna mig själv om detta.
    Känns så klart tungt när jag tänker på att jag kunde varit i ca månad 5 nu lite drygt...och när man tänker på att missfallet upptäcktes så sent. Nästan hela två månader har nu gått sen MF utan att man kunnat försöka på nytt förrän nu. Känns tråkigt och ledsamt. Men men... En vacker dag...
  • Lavelii
    vinterros skrev 2014-11-14 20:21:09 följande:

Jag har inte varit med om MF men förstår din känsla :( Hoppas att denna månad blir din med ett härligt plus :) Spännande med BIM snart!

Hur tänker ni med alkohol? Då menar jag självfallet inte nära man vet att man är gravid. Det svaret är givet. Men jag menar nu.... tar ni ett glas vin? Eller tänker ni att det flrsämrar chanserna att bli gravid? Jag är lite kluven. Har funderat på det där och har nu kommit fram till att jag vill leva som vanligt. Så nu på fredagskvällen unnar jag mig ett glas vin och "motiverar" med att är man avslappnad och glad har man mindre stresshormoner och därmed kanske inte bättre chans att lyckas bli gravid, men i varje fall inte sämre.

Tack så mkt!! Hoppas att det blir många plus i tråden lagom till jul! Hur mysigt hade det inte varit!!!

Ang alkohol så dricker inte jag så mkt generellt sätt. Väldigt sällan. Är oftast hellre den som kör typ. Men något glas vin tar jag då och då och det tror inte jag försämrar några chanser. Jag är däremot en kaffemänniska. Kan dricka kopiösa mängder i perioder. Så det försöker jag dra ner till max två om dagen.

Men när vi ändå är på ämnet...hur tänker era män kring det? För stor alkoholkonsumtion är ju inte bra för männen heller, för spermierna osv... Inte för att min man direkt tänker på det. Nog mer jag som gör det "å hans vägnar". Han är inte heller någon "storsdrickare" men han kan absolut dricka mängder även om det är få tillfällen.

skrattar åt mig själv nu. Den helgen jag hade ÄL så var vi bjudn på fest och det var mkt sprit. Efter en hel del drickande (från hans sida) säger jag "du... Det kanske räcker nu?? Tänk på att DOM ska hitta ägget också... " hahahaha fasiken va knäpp man kan bli i denna process hahaha
Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU