grodansmamma skrev 2014-12-15 14:40:15 följande:
Jag kör ju med äl-test, men funderar på om jag ska börja tempa med, hur funkar det? Börjar fundera på om jag inte släpper några ägg, har inga trådiga flytningar, måste man ha det?
Ingen aning faktiskt. Vet att det står att alla kan ha olika mängd av det. Ibland får jag "kämpa" för att se det och "bygga broar" så att säga... Men brukar oftast upptäcka dem. Mitt problem är att jag tycker att jag haft dem under minst en hel vecka denna cykel och har därför blivit förvirrad i när min ÄL varit.
Tempmetoden funkar lite förenklat som så att du tar tempen varje morgon (helst innan du lämnat sängen. Jag gör det efter att jag tagit 5 steg till toaletten pga pipet från tempen!) och skriver upp fördelaktigt i en app som har ett diagram typ som Fertility friend. Ta tempen varje morgon och när du haft ÄL så brukar (ska?!) tempen höjas med minst 0.3 grader i tre dagar, då vet du att ägget släppt. Efter ett tag så lär man sig kanske att kunna förutspå ÄL men metoden i sig talar mer om för en när man HAFT äl inte när man ska HA äl. Fram till ÄL så kan ju tempen variera hejvilt men brukar ändå hålla sig inom någon gräns och som sagt efter äl så går den upp över ens basala temperatur.
Lite kul att se. Men jag är som sagt lite halv skeptisk just nu till både temp och äl test. Vet inte vilket som stämt för mig denna månad alls. Om jag bara går efter ÄL test så hade jag äl någon gång mellan söndag och tisdag. Går jag efter temp så hade jag ÄL nu i fredags. Och är det nu i fredags så är det väl kört för denna månad, för då hade vi inte möjlighet att mysa. Hoppas innerligt att de små simmarna hållit sig pigga från tisdag kväll i så fall men tja, sannolikheten för graviditet 2-3 dagar innan Äl är väl inte så stor...
Lycka till med tempandet om du börjar