Diamant skrev 2014-09-11 20:16:04 följande:
Jag var tvungen att googla SMEP hehe, aldrig hört talas om det innan!
Den låter ju lovande, önskar vi kunde testat den! Har lite svårt att lyckas med varje dag, eller alltså ligga varje dag kan man ju göra, men det räcker ju liksom inte utan det måste ju bli 'resultat' varje gång med.. Och det går inte.. Tror du om man kör varannan dag men under en lite längre tid att det kan kompensera? :P
Man behöver ju inte ligga varje dag under hela tiden. Från cykeldag 8 så ska man ligga varannan dag fram till dess att du får ett positivt ägglossningstest. Då kör ni tre dagar på raken, därefter uppehåll en dag, och sen kör ni en dag till. Därefter är det fritt! ;) Det rekommenderas att man börjar testa med äl-test på dag 10. Det kan visserligen bli så att det blir fyra dagar i rad. Tex sexa på dag 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16. I exemplet är äl-testet positivt dag 13.
Men jag har läst i trådar om par som kör varannan dag rakt igenom, och som sagt, vad som funkar är väl ingen vetenskap utan man får testa och se vad som passar i livspusslet på något sätt.
Anledningen till att vi kör SMEP är att vi låg varje dag första månaderna. Men så ville jag testa att dra ner på det lite, för en del tror ju att det kan bli för mycket med varje dag. Min man tyckte inte riktigt om det förslaget, han vill helst ligga varje dag. Men när jag hittade det här, som verkade genomtänkt och det finns tom en bok om det, så gick han med på det, hahaha!