• joss82

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Kanske läge att göra en BIM-lista här?

• joss82
    Fjällsippa skrev 2014-07-18 21:11:00 följande:

Ett tredjedels år! Ja så har jag faktiskt inte sett det tidigare... Jag trodde nog också att det bara var att köra och så skulle det funka.

Jag försöker fundera på om det är något mer man kan göra. Jag vägrar tro att min eller vår ålder spelar roll, för förutom att jag snart närmar mig 35 (som jag på något sätt ser som den magiska åldern) så är jag i hyfsad form, tar vitaminer och linfröolja, äter bra, har dragit ner ordentligt på kaffe, röker/snusar inte, dricker inte (bara när den j*a mensen kommer) och ligger mycket. Och den vär månaden tar jag (men inte mannen) Bisolvon. Det enda jag oroar mig över är mannens kosthållning och lätta övervikt, men kan det verkligen spela så stor roll? Han äter såna manliga vitaminer.

Däremot så stör min ålder mig litegrann. Min mamma var 35 när hon fick mig, och jag tyckte alltid som barn att hon var så gammal. Men på den tiden så fick man kanske barn tidigare, och så jämförde jag min mamma men mina kompisars föräldrar som var typ 10 år yngre. Det är väl ändå vanligare att man får barn o vår ålder nu för tiden.

Hur tänker ni om åldern (vi skriver ju ändå i en tråd som anspelar på åldern)?

Jag har också ägnat veckan åt att fundera på vad vi gör "fel". Äter bra, rör på oss hyfsat, jag äter vitaminer och folsyra, jag är 31, han 29, vi ligger ofta, har koll på äl osv. Min oro gäller mest att min mens är lite lång och oregelbunden och att jag är en smula överviktig.

Har googlat runt massor på vad man kan prova och funderar på Apiforce (bidrottninggelé) eller Efamol (nattljusolja). Är dock lite tveksam eftersom jag inte vill lägga alltför mycket fokus på att bli gravid. Känns som att ju mer man försöker göra, desto mer fixerad blir man. Men kanske ändå, nästa månad.
  • joss82

Hade lovat mig själv att strunta i testerna den här månaden, men igår tyckte jag mig märka av ÄL-flytningar och kunde inte låta bli att testa, trots att det borde vara någon vecka kvar innan ÄL. Negativt test. Kommer vara borta över ÄL, nu gäller det bara att bestämma om jag ska ta med några ÄL-stickor eller inte. Tänkte att jag skulle låta bli den här månaden, kanske lika bra att hålla sig till det? Jag blir också bara besviken av att hålla på och testa utan att det blir något. Lär inte vara på samma ort som sambon över ÄL i alla fall.

• joss82

Fick just ännu ett gravidbesked från en vän. Höll modet uppe så länge vi pratade, men nu känner jag mig bara jätteledsen. Och missunnsam. När hon kvittrar glatt att "det gick på första försöket" blir jag bara ledsen. Fan. Jag vill ju också!

• joss82
    Fr1da skrev 2014-07-23 12:11:21 följande:
    Förstår dig precis Joss82! De flesta av mina närmsta vänner har barn och även om jag är jätteglad för deras skull kan jag ju inte låta bli att bli besviken och smått avundsjuk varje gång någon berättar att dom väntar smått. Och sen får jag dåligt samvete för att jag får de känslorna. Det blir som en enda ond cirkel. Men samtidigt är jag noga med att försöka tänka positivt och inte stressa upp mig för mycket. Har bara försök i fyra månader än så länge.

Styrkekram!
    Tack, skönt att jag inte är ensam. Vår tid kommer! Vi har också bara hunnit med fyra försök hittills.
  • joss82
    Sserena86 skrev 2014-07-23 20:57:37 följande:

Åh, har precis kommit hem från en tjejmiddag och kände att jag behövde skriva av mig lite... En av mina bästa kompisar berättade att hon är gravid! Jag viste inte ens att hon försökte! Och självklart så är jag superglad för hennes skull... Och lite glad för min egen skull också för om vi lyckas bli gravida så hade det varit superkul att ha någon så nära att vara mammaledig ihop med.. Men samtidigt så blir jag så galet avundsjuk! Jag vill också!! Jag hatar att vänta och kontrollfreaket i mig hatar att inte veta exakt när jag kommer att bli gravid... Tänk om det tar flera år? Tänk om vi inte kan bli gravida? Såg en dokumentär på TV4 igår om IVF och blev helt övertygad om att vi kanske inte kan få barn och att vi kommer at behöva IVFa oss.. Hjärnspöken deluxe. Tror jag har fått värmeslag eller nått..

Samma som jag var med om idag alltså. Inte kul! Eller kul om man skulle bli gravid snart såklart men jag är också livrädd att jag inte ska bli det!
  • joss82
    BowserSchnauzer skrev 2014-07-24 00:15:03 följande:

Inväntar mensen i helgen eller senast på tisdag (beroende på app eller egen beräkning). Känner mig inte alls gravid, usch helt uppgiven idag! Till råga på allt så ska jag träffa min vän som är i 7:e månaden i helgen, glad för hennes skull ja (som i inläggen ovan) men det gör ändå ont inuti. Dem lyckades på första försöket och här sitter jag 7 månader senare och väntar på mens. Vet att vi inte försökt så himla länge men det gör ont ändå. Vet inte riktigt vart man ska ta vägen med alla känslorna.

Nej, det är verkligen svårt. Just nu har jag dock lite distans. Har besök av ett par som är inne på typ femte IVF-försöket, så jag är mest glad att vi faktiskt inte alls är där utan "bara" på femte "vanliga" försöket...
  • joss82
    BowserSchnauzer skrev 2014-07-24 08:36:42 följande:

Jo det är klart, vi träffade nyss ett par som lyckades med äggdonation precis innan åldersgränsen satte stopp... Men jag kan gå lite katastroftankar om sånt där - tänk vad jobbigt det känns att försöka nu, vad jobbigt om det inte blivit något på flera år... Vad det måste tära på en själv och relationen...

jo, det tänker jag också på. Skulle man klara det tillsammans? Hur länge har ni försökt?
  • joss82
    Ellonbellon skrev 2014-07-24 12:37:23 följande:
    Vecka 4-5 gissningsvis... Trodde jag fått nidblödning (i två dagar) men sedan var det som att det öppnades en kran i natt.

Ja, jag försöker se det positivt. Men det är svårt när det på 13 försöket tar sig och så slutar det innan det har börjat i princip :(

Får besök i helgen så det ska bli skönt att få tänka på något annat i alla fall.
    åh, vad tråkigt! känner verkligen med dig. Bra att du får annat att tänka på över helgen.
  • joss82
    BowserSchnauzer skrev 2014-07-25 16:51:11 följande:

Tack! Vi har försökt sen början av januari, har haft ett plus som slutade i tidigt mf men då blödde lite i 10 dagar innan mf. Nu har jag ingen blödning alls så känns mer hoppfullt :). Enl SM är det 3+2 idag men om man går på ÄL-flytning och enligt appens ÄL-uträkning så är det snarare 3+6 vilket även stämmer bättre med att det blev plus idag :). Blir väl några veckors fundering på om det verkligen stannar men just nu är jag bara så glad över att ha plussat! Mådde lite illa imorse och kunde inte hålla mig ifrån att testa, gjorde min dag iaf :)

Stort grattis! Åh, vad kul! Skönt också att höra om andra som får försöka ett tag och inte bara de som "råkade lyckas på första försöket".
Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU