Inlägg från: Fjällsippa |Visa alla inlägg
  • Fjällsippa

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Jag är 33 och vi har försökt i 3-4 månader. Som flera andra sa vi att vi skulle "ta det som det kommer", men eftersom jag har tempat i preventivt syfte (Perly från Naturafemme) så blev det naturligt att fortsätta med det för att hålla koll på de röda (fertila) dagarna. Och så råkade jag hitta en app där man kan fylla i sin temperatur för att få en kurva. Appen föreslår när man ska ta äl-test så ja, jag köpte några såna med... Helt plötsligt är man mitt i det, och då är det svårt att sluta tänka, planera, läsa på nätet... Jag har fått tips om att ta Bisolvon för att det ska lösa upp slemmet och göra det lättare för spermierna att simma fram. Det är säkert bara bluff, men jag vill verkligen bli gravid nu så jag vågar inte låta bli att testa... Mannen längtar också, men vet inte hur mycket jag läser på och att jag tänkte testa med Bisolvon. Han kommer tycka att jag är fanatisk. Jag är bara så rädd att det inte ska funka för oss!

• Fjällsippa

Haha vad skönt att höra att det inte bara är jag! Jag har gjort precis som du, avstått öl och inbillat mig att jag inte är sugen och smyger med koffeinfritt kaffe på jobbet, om-utfall-att... Men, igår fick jag mens och bara för att tvinga mig själv att leva lite normalt ska jag faktiskt ta en öl ikväll även om jag i bakhuvudet vet att jag har läst någonstans att det är bäst att avstå helt om man försöker. Men en öl nu kan väl inte förstöra något?!

• Fjällsippa

Stokke, jag satt faktiskt och läste om kost idag, av en annan anledning (kommer till det) och då, på någon sida, vilken minns jag tyvärr inte, så var det en läkare som svarade på just den frågan. Han/hon menade att om man äter "fel" någon gång så spelar det absolut ingen roll. Och jag kan tänka mig att många både äter sushi och annat och dricker och röker utan att veta att de är gravida och för det medta går det ju bra. Oron är säkert "farligare" än sushin, tror jag.

Anledningen till att jag läste detta var att jag satt och googlade på huruvida mannens kosthållning spelar roll under själva bebistillverkningen. Min man äter verkligen uselt, men jag kan inte hitta något som stöder min hypotes om att det inverkar negativt på spermiekvaliten. Någon som vet? Det hade varit fint att kunna visa honom. :) Han äter väldigt mycket tomma kalorier, typ socker, vitt bröd med smör, coca Cola. Plus att han ofta äter bara en gång om dagen förutom frukost. Och när han då väl äter så äter han mycket. Mycket av allt, men främst kött och pasta/potatis/ris. Han tycker inte om fullkornspasta tex. Någon som har något tips?

• Fjällsippa

Jag måste bara säga: så skönt att ha er tjejer! Jag har egentligen inget att säga/fråga om idag, utan ville bara titta in. Jag hoppas verkligen vi alla får plus snart! När har ni BIM? Min äl borde vara nästa vecka och BIM 6/8.

En sak som jag fascineras av är hur tvådelat den här processen är. Jag har känt de senaste månaderna att livet kretsar kring datum och liksom i tvåveckors perioder på ett sätt nu. Nu är det rätt bra, vi förbereder oss för äl, ligger när vi vill och det är liksom lite extra speciellt för vi ska "göra barn". Sen under ca 2 v väntan på icke- mensen så börjar man känna efter och vänta och vänta. De sista dagarna innan den j*a mensen kommer är ju sååå dryga. Sen när mensen har kommit så är det som luften går ur en och det är bara att vänta på äl igen... Det här med att göra barn är väldans frustrerande tycker jag. Men också helt fantastiskt och roligt!

Kram på er!

• Fjällsippa
    Sserena86 skrev 2014-07-16 20:00:04 följande:

Åh vilken sjukt bra beskrivning av hela försöka-få-barn-karusellen! Innan vi började försöka, när jag bara var inne på familjeliv lite sporadiskt ibland så kunde jag inte förstå hur folk kunde lägga så mycket tid på att försöka hitta tecken på graviditeter och tolka olika test.. Och nu är jag precis likadan! Dagen innan BIM denna månaden kändes ungefär som den 24:e december kändes för 20 år sedan ;) typ världens längsta dag innan tomten kom.. Jag tror att jag kommer att ha ÄL runt månadsskiftet och sen BIM typ runt den 12:e.. Hur länge har ni försökt baka bebis?

Det är fjärde månaden för oss nu, så absolut inte särskilt länge, jag vet...
  • Fjällsippa

Ett tredjedels år! Ja så har jag faktiskt inte sett det tidigare... Jag trodde nog också att det bara var att köra och så skulle det funka.

Jag försöker fundera på om det är något mer man kan göra. Jag vägrar tro att min eller vår ålder spelar roll, för förutom att jag snart närmar mig 35 (som jag på något sätt ser som den magiska åldern) så är jag i hyfsad form, tar vitaminer och linfröolja, äter bra, har dragit ner ordentligt på kaffe, röker/snusar inte, dricker inte (bara när den j*a mensen kommer) och ligger mycket. Och den vär månaden tar jag (men inte mannen) Bisolvon. Det enda jag oroar mig över är mannens kosthållning och lätta övervikt, men kan det verkligen spela så stor roll? Han äter såna manliga vitaminer.

Däremot så stör min ålder mig litegrann. Min mamma var 35 när hon fick mig, och jag tyckte alltid som barn att hon var så gammal. Men på den tiden så fick man kanske barn tidigare, och så jämförde jag min mamma men mina kompisars föräldrar som var typ 10 år yngre. Det är väl ändå vanligare att man får barn o vår ålder nu för tiden.

Hur tänker ni om åldern (vi skriver ju ändå i en tråd som anspelar på åldern)?

• Fjällsippa

Igår fick jag för första gången utslag på Äl-testet!

Jag använt dem i tre månader men alltid negativt ända tills igår. Jag hade nog tänkt ringa BM eller gyn annars bara för att kolla så inget var fel, jag började ju bli orolig för om jag ens hade ägglossning.

Men nu känner jag mig lugn igen. Nu känner jag att vi kan inte göra så mycket mer än att ligga i, så att säga.

Tar det sig inte den här månaden så skippar jag nog äl-tester nästa månad, bara för att pausa från tankarna på dem ett tag. Inte nog med att livet numera är uppdelat veckovis beroende på var i cykeln jag är, det här med att hålla sig i fyra timmar för att kissa på stickan har nästan drivit mig till vansinne. Visserligen har jag test varje dag nu från sista mens, så lite överdrivet kanske... Nu är det bara att invänta BIM. Tur det är en del att göra på jobbet så man håller sig sysselsatt! Kram på er!

• Fjällsippa
    Ellonbellon skrev 2014-07-24 12:37:23 följande:

Vecka 4-5 gissningsvis... Trodde jag fått nidblödning (i två dagar) men sedan var det som att det öppnades en kran i natt.

Ja, jag försöker se det positivt. Men det är svårt när det på 13 försöket tar sig och så slutar det innan det har börjat i princip :(

Får besök i helgen så det ska bli skönt att få tänka på något annat i alla fall.

Usch, verkligen tråkigt Ellonbellon.

Bra att du försöker se det positivt men samtidigt så måste man få lov och utrymme att bli ledsen, besviken och förbannad en stund också.
  • Fjällsippa
    BowserSchnauzer skrev 2014-07-25 15:51:11 följande:

Tack! Vi har försökt sen början av januari, har haft ett plus som slutade i tidigt mf men då blödde lite i 10 dagar innan mf. Nu har jag ingen blödning alls så känns mer hoppfullt :). Enl SM är det 3+2 idag men om man går på ÄL-flytning och enligt appens ÄL-uträkning så är det snarare 3+6 vilket även stämmer bättre med att det blev plus idag :). Blir väl några veckors fundering på om det verkligen stannar men just nu är jag bara så glad över att ha plussat! Mådde lite illa imorse och kunde inte hålla mig ifrån att testa, gjorde min dag iaf :)

Grattis till gruppen första plus!! (?)
  • Fjällsippa

Team2 vad tråkigt! Jäkla mens vad sur man blir när den kommer! Har ni funderat på att söka hjälp och göra en utredning?

Själv är jag så otroligt rastlös. Hur ska man stå ut dagarna fram till BIM?! Är det någon som har erfarenhet av tidiga graviditetstest? Har för mig att man kan testa fyra dagar innan beräknad mens? Men hur säkert är det? Jag är bjuden på stor fest fyra dagar innan mens och tänkte först att jag skulle testa på morgonen den dagen. Men om det visar negativt så kan det kanske vara för tidigt, eller? Så jag är lite i valet och kvalet. Jag tror ändå inte jag skulle våga smutta på fördrinken ens om det visar negativt, om det skulle vara fel. Och så är jag rädd att bli besviken. Kanske bäst att invänta mensen ändå?

Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU