Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Min mamma håller på att ta livet av sig

Ring soc. Man kan absolut anmäla oro för en vuxen. Vägrar hon att ta emot läkarvård så tycker jag att det kan vara befogat. Men annars kankse ni behöver ta henne i hampan och gå till en psykolog (eller ringa hem en, om hon har svårt att ta sig ut)

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Aniiee
    Anonym (Dotter) skrev 2014-06-27 20:45:44 följande:

Kan man det? Hon dör ju inte specifikt av att neka vård, men det ger sån smärta att hon inte tycks vilja leva. Det är ett långsamt självmord känns det som.

Det kan man absolut. Hur mycket de gör efter det är ju lite olika, dock.
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Aniiee
    Drottningen70 skrev 2014-06-27 20:59:59 följande:

Finns i praktiken inget ni kan göra förutom att fortsätta motivera i praktiken. Inga myndigheter kan heller göra nåt utifrån vad du beskriver. Den enda tvångslagstiftningen som finns för vuxna är lpt, och så sjuk är hon inte ännu.

Myndigheter kan prata med personen. Ibland är folk lite dåliga på att ta hjälp/råd av familjen, särskilt om det handlar om äldre matriarker. De ska alltid klara allt själva och inte vara någon till last, vara allas klippa och ta hand om alla andra. Då kan det vara enklare för en utomstående att nå fram.
Svar på tråden Min mamma håller på att ta livet av sig